Motorsåg och handhållet

Lövblås

9 inlägg 4788 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lövblås

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9050 Någon som kan något om Tanaka TBL-500 ryggburen lövblås?

med 2takts lövblås är det att gå på full eller halvgas hela tiden eller ska man dra av gasen och låta den gå ner i varv ett tag i mellan??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lövblås

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9058
pgo_jim skrev:Någon som kan något om Tanaka TBL-500 ryggburen lövblås?

med 2takts lövblås är det att gå på full eller halvgas hela tiden eller ska man dra av gasen och låta den gå ner i varv ett tag i mellan??


vet ej har bara kört med SThil lövblås och den var det bara att köra på att tänka på att gå ner i varv eller itne är ju en fråga om hur långt du har tänkt blåsa varje sträng. Ofast får man ju blåsa en sträng sedan börja om från början för att blåsa över den första strängen, den variationen blir ju som små korta avbrott.

Får man fråga vad du get för en sådan?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9065 Kör så det ryker!

Rätt servad ska den gå tank efter tank få full fart om det behövs!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9088 1800kr gav ja för den, tror den är mellan 10-18 år

den går bra,

Mange du som är mer eller mindre expert på service o dyl, hur och vad ska man serva på en tanaka lövblås?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9090 Det är ungefär samma som allt annat.
Rent o snyggt, rätt gång i motorn o allt på sin plats.

Expert är jag långt ifrån...
Traggig... Jo det är jag o skriver som en äggsjuk höna ibland, men expert blir jag nog aldrig!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9115 expert var kanske o ta i, men du har ju ganska stora kunskaper endå

hur ofta bör man lämna in den om alls på nån form av service?

sågen ska ja ju givetvislämna in när jag märker att den börjar bli inkörd

kanske är dumt, men mina päron betalar försäkringen på den man kunde ta, minns inte riktigt men tror självrisk var på 300-600 för en ny såg

får det betalt eftersom jag hjälper till så mycket här

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövblås

ellie.sey  
#387117 Hej alla trädgårdsentusiaster!
Tillsammans med en grupp studerande vid KTH i Stockholm undersöker jag användandet av lövblåsare för att få mer kunskap i ämnet inför ett skolprojekt inom produktutveckling. Vi skulle vara mycket tacksamma om ni med erfarenhet av lövblåsare skulle fylla i ett kort frågeformulär rörande era erfarenheter.
Enkäten hittar ni via följande länk:
http://bit.ly/1Q6g9u9

Jag hoppas att ni alla kan njuta av trädgårdslivet i vårsolen!
Med vänlig hälsning,
Martin

Användarvisningsbild

Re: Lövblås

anersimyra  
#387143 Tvåtaktsmotorn i den tanakan är nog den bästa 2 taktare som tillverkats.. :smile: jag har en som jag köpte i början på nittiotalet. Den kan ha stått still i ett par år men startar ALLTID på första eller andra rycket, den har gått uppskattningsvis mellan 1000 - 1500 timmar på " fullt ös " och funkar ännu lika bra som när den var ny.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Lövblås

Elfving  
#387342
anersimyra skrev:Tvåtaktsmotorn i den tanakan är nog den bästa 2 taktare som tillverkats.. :smile: jag har en som jag köpte i början på nittiotalet. Den kan ha stått still i ett par år men startar ALLTID på första eller andra rycket, den har gått uppskattningsvis mellan 1000 - 1500 timmar på " fullt ös " och funkar ännu lika bra som när den var ny.. :grin:

Ursäkta för Off Topic, men det du skriver ovan är min uppfattning om alla japantillverkade Tanaka. Ibland när man läser trådar här om vikten av "närhet till service" vid motorsågsköp sitter jag och fnyser och tänker "Karlstackare, köp en Tanaka istället för att hålla på med sånt där lall".
Tanakabrukare förstår helt enkelt inte varför det är viktigt med närhet till service. Service är bara viktigt om något går sönder, och enkel service som rengöring av luftfilter klarar alla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).