Motorsåg och handhållet

tändspole utan regulator!

17 inlägg 9070 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tändspole utan regulator!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91006 Har nu bytt tändspolar på 346àn och 372àn till spolar utan varvtalsreglering(svarta istället för blå),så nu kan dom varva ut som dom ska.tändbrytningen på 346 låg på 14100 och 372 på 13600.Det vart mycket roligare såg att arbeta med nu,när dom kan sjunga ut ordentligt och att det är lättare att justera blandningen.Väntar på att min varvräknare ska dyka upp från us.Nu vet jag att det är många som kommer att opponera sig mot att sågarna varvar för mycket,men jag har precis pratat med en som tävlar med motorsåg(har för övrigt varit med bland eliten),och hans jonsered 2171 med 75cc cylinder ligger på ca 15500 i toppvarv och den håller utan att vara förstärkt!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: tändspole utan regulator!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91010 Vilket varv ligger de på när de presterar som bäst?

Avatar Fallback

Re: tändspole utan regulator!

Nonkan  
#91018
huggar*n skrev:Nu vet jag att det är många som kommer att opponera sig mot att sågarna varvar för mycket


Det är nog inte så många som opponerar sig här, du vet vad du håller på med. Då är trimmning ett bra tidsfördriv.

Det jag har ganska svårt för är folk som skruvar på förgasaren/trimmar/struntar i underhåll utan att veta hur en motor fungerar och sedan tycker att en skuren cylinder ska gå på garanti.
Vuxna människor som inte kan ta ansvar för sina handlingar utan alltid kräver att någon annan ska betala helt enkelt. Ett mycket vanligare fenomen än vad ni kanske tror och ganska jobbigt att hantera från andra sidan servicedisken då man lätt framstår som ett girigt arsel.

Avatar Fallback

Re: tändspole utan regulator!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91023
Mange skrev:Vilket varv ligger de på när de presterar som bäst?



Har ej kunnat kolla varvet pga att varvräknaren ej har dykt upp än!,men det ska givetvis utvärderas.Varför jag ej vill ha varvtalsstopp är framför allt vid klenare dimensioner och kvistning,då sågen hela tiden jobbar mot regulatorn.Nu har jag ej tänkt att dom ska varva fullt ut,utan lägga mig på ett varv som sågen och jag presterar bäst vid.Skulle kunna tänka mig 14700-14800 för 346,och 13900-14000 för 372!

   TS
Användarvisningsbild

Re: tändspole utan regulator!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91024 Är man intresserad så lär man sig för man tycker det är så himmla kul!
Du kommer att lära dig mycket av detta tror jag! Ska bli intressant o se o läsa om.

Jag har testat detta tidigare o det är mycket intressant!

Avatar Fallback

Re: tändspole utan regulator!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91137 Nu har varvräknaren kommit,så jag har hållit på och testat och ställt varven på dom.346an vart ställd på ca 14800(pendlar lite mellan 14800-15000)beroende på hur länge man håller full gas.372an ställde jag på ca 14100(pendlar lite den med)mellan 14000-14200.Det jag upptäckte på bägge sågarna var att man fick skruva på h-skruven rätt mycket för att dom skulle få bränsle ordentligt utan att varva ihjäl sig.346an ca 1,5 varv ut från botten.372an ca 1,75 varv från botten.Bägge sågarna hade från början stopp på skruvarna(EPA),så jag undrar om någon på forumet vet om det skiljer på nålarna,och om det går att sätta dit andra som ej är EPA,utan dom som satt på äldre såg utan plast stoppen.346an´s förgasare är zama C3-EL32 och 372an´s förgasare är en walbro HD12B.

   TS
Användarvisningsbild

Re: tändspole utan regulator!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91154 Du kan inte byta ut nålarna eftersom dess säte är format efter dem.
Byt till annan förgasare i stället.

Dessa som har hårnåls tip ger inte mycket mer bränsle även 5 varv ut...

Att förhindra övervarvning är en av regulatorns främsta uppgifter.
Då kan sågen justeras magrare utan att skadas nämnvärt. Detta ger i sin tur bättre emmisioner.
Dock presterar den även sämre...

Avatar Fallback

Re: tändspole utan regulator!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91310
Mange skrev:Du kan inte byta ut nålarna eftersom dess säte är format efter dem.
Byt till annan förgasare i stället.

Dessa som har hårnåls tip ger inte mycket mer bränsle även 5 varv ut...

Att förhindra övervarvning är en av regulatorns främsta uppgifter.
Då kan sågen justeras magrare utan att skadas nämnvärt. Detta ger i sin tur bättre emmisioner.
Dock presterar den även sämre...


någon som vet vad en walbro HD6 ligger på i ca pris?.Om man byter förgasare på 346a´n från zama till walbro,passar det rakt på med insug,gasreglage,luftfilterhållare och förgasarvärmen?.Och vilken walbro är det isåfall?

   TS
Användarvisningsbild

Re: tändspole utan regulator!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91315 Du kan ta en HDA 182A, knipsa förgasarvärmen o bulta på!
Även en HDA 154A passar utan trixande
Du kan ta nästan vilket äldre HDA hus med nålar som helst, flytta över spjällaxlar om så krävs från nyare o bulta på

Dock inte från Zama till Walbro, tror jag....

Avatar Fallback

Re: tändspole utan regulator!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91664 Byte spole och förgasare och ljuddämpare på en 346 09 nu börjar den att bli riktigt bra

Avatar Fallback

Re: tändspole utan regulator!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91831 Luftspalten mellan spole och svänghjul ska varo 0,3 mm,men vilken påverkan har det om man minskar respektive ökar avståndet?.Ändrar man tändtidpunkten,gnistenergin,startvilligheten mm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: tändspole utan regulator!

totte  
#91832 Så mycket är klart att om du har längre avstånd så minskar du energin rätt ordentligt. Skulle tro att du får något tidigare tändning om du för den närmare, tändingen triggas ju av spänningsnivån i spolen och om den byggs upp fortare så bör den tända något tidigare. Testa så lär du märka om den vill rycka fingrarna av dig när du startar.

Användarvisningsbild

Re: tändspole utan regulator!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91837 I nyare såg är det elektromiskt styrt o det är inte lätt o påverka tändning i o med tändförskjutning tex.
Oftast är det eller inte gnista med avståndet.
Med äldre är det myxcket roligare!

Avatar Fallback

Re: tändspole utan regulator!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95424 Fick i dag hem en walbro HD6 från chainsawr i usa.Har helrenoverat den med nya bränslenålar,membran,flottör nål och spjällaxel (den gamla var glapp).Vilken skillnad det blev i gassvar jämfört med hd12 (epa).Sågen verkar också hålla flåset uppe bättre när den kan få bränsle ordentligt.Det är synd att man ska behöva bygga om nya grejor för att få dom att gå bra,men det kan vi tacka alla miljönissar för!.Varför ska småmaskiner som säljs i sverige ha EPA krav,när det är USA som har dom miljökraven,och inte vi mfl?

   TS
Avatar Fallback

Re: tändspole utan regulator!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95425
knaggen skrev:Byte spole och förgasare och ljuddämpare på en 346 09 nu börjar den att bli riktigt bra


vad satte du dit för förgasare?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).