Skogsröjning

Röjsågskurs

37 inlägg 1640 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Röjsågskurs

anersimyra  
tallen100 skrev:Ställ stoppknappen i startläge om den inte är återfjädrande, tryck några gånger på primerblåsan om sådan finns, dra ut choken, dra i startsnöret till den tänder, skjut in choken, dra i startsnöret igen och sågen går förhoppningsvis 😎

Nu beskriver du inte de allra modernaste sågarna där jag faktiskt tror att det räcker att dra i startsnöret..😛

Stihl
Användarvisningsbild

anersimyra  
kajsa123 skrev:Inte efter att jag läst igenom bruksanvisningen , du kan försöka starta röjsågen med klingan, klingskyddet och selen.

Det går nog bättre än att dra igång sågen med bruksanvisningen..😇

alias  
kajsa123 skrev:Jag verkar inte få till en RA röjsågskurs. Hoppade den i februari pga snö och kyla. Inget dök upp i mars- april och den nu i mitten på maj krockade med annat . En utbildning krävde egen röjsåg på plats i Stockholmsområdet och jag har en röjsåg men inte i Stockholmsområdet. Är på jakt efter en RA kurs någonstans mellan triangeln Gävle, Västerås, Eskilstuna och Norrköping ( vill inte åka över halva Sverige). Någon ringde om kurs i Edsbro men har inte hört av sig mer. Har så klart försökt leta på nätet men allt verkar vara helt off från där jag bor.

När jag sökte på Skogsstyrelsens utbildningsbolag "Uven" så fann jag att man erbjöd deltagarna på kursen för röjsågsbehörighet "RA" 18-19/5 2026 på Ladviks kursgård (Vaxholmstrakten om jag minns rätt) att hyra såg för 350 kr/dag och skyddsutrustning för 150 kr/dag.

Lär ju vara samma upplägg på kommande kurser.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911253Den kursen har varit fullbokad länge vad jag vet. Sedan hjälper det inte vad ni skriver till mig om att starta röjsågen då den befinner sig typ 100 mil bort.

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911254Tja, vad kostar det att åka 100 mil enkel väg enkom för att hämta en röjsåg till röjsågskursen jämfört med att köpa nytt hos närmsta auktoriserad återförsäljare? 😀
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
kajsa123 skrev:Den kursen har varit fullbokad länge vad jag vet. Sedan hjälper det inte vad ni skriver till mig om att starta röjsågen då den befinner sig typ 100 mil bort.

Hittar du en kurs i Stockholmstrakten de närmsta fem veckorna så kan du få låna en av mina röjsågar.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911279Det har de oftast att hyra ut så det är inte det som är problemet utan att man måste skaffa annat som man redan har på annan ort.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar