Skogsröjning

Röjsågskurs

37 inlägg 1661 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Röjsågskurs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hfab skrev:
Niking skrev:Nu är det ju krav på godkänd varseljacka i skogen vid jobb med röjsåg, så det är bara att gilla läget. Bra röjsågsbyxor är heller inte fel, även om det inte ställs några formella krav på detta. Sågskyddskängor/stövlar är numera också ett krav. Så det räcker inte med enbart stålhätra. Också bara att gilla läget..
/Niklas

Är det verkligen formella krav?
Varseljacka och sågskydds skor?
Skulle du kunna länka till vart det går att läsa på?

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och ... eskrifter/
/Niklas

Stihl
Användarvisningsbild

anersimyra  
kajsa123 skrev:Det förstår jag att man har nytta av en utbildning men när en utbildare börjar kräva egen förbandslåda hos den enskilde och att den som går utbildningen tecknar egen olycksfallsförsäkring för utbildningen. Du behöver inte kunna något men ska lägga ut för kring 20.000 kr innan. Och att utbildaren tar dig till en återförsäljare , klart de får % på försäljning, var är jag i Asien?!

Har du hemförsäkring så ingår i de flesta fall en olycksfallsförsäkring. Är du ansluten till en fackförening så är du via medlemskapet försäkrad. Ett första förband och lämpliga kläder hittar du utan problem för några få hundralappar på jula..🤑🤑

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hfab skrev:
Niking skrev:Nu är det ju krav på godkänd varseljacka i skogen vid jobb med röjsåg, så det är bara att gilla läget. Bra röjsågsbyxor är heller inte fel, även om det inte ställs några formella krav på detta. Sågskyddskängor/stövlar är numera också ett krav. Så det räcker inte med enbart stålhätra. Också bara att gilla läget..
/Niklas

Man kan ha varseväst oxå. Billigare o byta när den gamla är urtvättad.

Stövlar/kängor med sågskydd. Inga huggarbyxor men hjälm när man röjer sådant som är över huvudhöjd. Annars hörselskydd o skyddsglasögon.
Handskar o första förband är kravet.

När jag gick för ett antal år sedan.

Användarvisningsbild

kajsa123 skrev:Det förstår jag att man har nytta av en utbildning men när en utbildare börjar kräva egen förbandslåda hos den enskilde och att den som går utbildningen tecknar egen olycksfallsförsäkring för utbildningen. Du behöver inte kunna något men ska lägga ut för kring 20.000 kr innan. Och att utbildaren tar dig till en återförsäljare , klart de får % på försäljning, var är jag i Asien?!

Första förband, som är krav vid all röjsågning och motorsågning, brukar kosta 100-200 kr och får lätt plats i en vanlig ficka.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 23 maj 2026, 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911234Om jag ger mig ut i skogen och röjer själv har jag självklart en egen förbandslåda med mig. Det jag reagerar på är att vid en utbildning är det jag själv på plats som står för det och inte utbildaren. Jag vet vad en sådan låda kostar och att en sådan finns på de flesta arbetsplatser.

TS
Användarvisningsbild

Vedmaskin skrev:
hfab skrev:
/Niklas

Stövlar/kängor med sågskydd. Inga huggarbyxor men hjälm när man röjer sådant som är över huvudhöjd. Annars hörselskydd o skyddsglasögon.

Jag har röjt en del med godkänd varselväst, men finner det betydligt bekvämare med en godkänd varseljacka under röjselen.
/Niklas

Användarvisningsbild

kajsa123 skrev:Om jag ger mig ut i skogen och röjer själv har jag självklart en egen förbandslåda med mig. Det jag reagerar på är att vid en utbildning är det jag själv på plats som står för det och inte utbildaren. Jag vet vad en sådan låda kostar och att en sådan finns på de flesta arbetsplatser.

Vad är problemet? Merkostnaden på 100-200 kr för något som du ändå måste ha när du ska röja i skarpt läge? https://www.husqvarna.com/se/personlig- ... a-forband/
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 23 maj 2026, 21:26, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:
Vedmaskin skrev:
hfab skrev:
/Niklas

Jag har röjt en del med godkänd varselväst, men finner det betydligt bekvämare med en godkänd varseljacka under röjselen.
/Niklas

Ja det säger jag inget om. Körde själv med väst tills jag bytte till en ny med varsel. Smidigare med allt i ett.😀

Användarvisningsbild

Elis76  
Niking skrev:Vad är problemet? Merkostnaden på 100-200 kr, som du ändå ska ha när du röjer i skarpt läge? https://www.husqvarna.com/se/personlig- ... a-forband/
/Niklas

Exakt, vad är problemet. 🤔

Själv har jag försvarets första förband i byxfickan.

Det viktiga är att skydda huvudet och det gör man med hjälm, visir och extra tättslutande snyddsglasögon.
Senast redigerad av Elis76 lör 23 maj 2026, 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911241Väldigt blandat vad som ingår i utbildningen från olika utbildningsanordnare. Men det kan folk se själva.

En del skogsfolk sover antagligen med förbandslåda.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#911243När jag lärde mig röja fanns varken youtube eller kurser, utan man fick en utförlig broschyr från Husqvarna hur man skulle hantera sågen.

Det viktiga är att förstå hur man använder klingans olika klockslag, hur man lutar klingan i olika situationer samt hur man flyttar riggröret i sidled för att förstärka viss fällning.
Senast redigerad av Elis76 lör 23 maj 2026, 21:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911244Det får man idag också men det är typ långt över 30 anordningar på röjsågen att ha koll på. En bekant sa jag kan visa hur man startar den men jag vill nog ha utbildning på röjsågen. Nån Nisse på FB skulle komma och utbilda mig?!

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
kajsa123 skrev:Det får man idag också men det är typ långt över 30 anordningar på röjsågen att ha koll på. En bekant sa jag kan visa hur man startar den men jag vill nog ha utbildning på röjsågen. Nån Nisse på FB skulle komma och utbilda mig?!

Långt över 30 ”anordningar”!!?..😛 Det enda man behöver ha “koll på” är, klingan, klingskyddet och selen.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911247Inte efter att jag läst igenom bruksanvisningen , du kan försöka starta röjsågen med klingan, klingskyddet och selen.

TS

tallen100  
#911249Ställ stoppknappen i startläge om den inte är återfjädrande, tryck några gånger på primerblåsan om sådan finns, dra ut choken, dra i startsnöret till den tänder, skjut in choken, dra i startsnöret igen och sågen går förhoppningsvis 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar