Virkesmätning och Matrisfub

Mellanskog: Nej till betalning av bark

8 inlägg 7422 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mellanskog: Nej till betalning av bark

Fredrik Reuter  
#91021 Intressant artikel idag i Dalarnas Tidningar efter att Mellanskog haft årsstämma. Motioner från medlemmar om att bakved, bark och vrak ska betalas för röstades blankt ned med hänvisningen att bakved, bark och vrak redan betalas av industrin!

Det här var ju så intressant att vi borde diskutera i en egen tråd, eller hur!
Vi spekulerar lite:

Bark: Om den betalas varför får inte skogsägaren något kvitto på att så är fallet och varför vill inte Mellanskog och de örviga i Virkesmätningsrådet gå över till mätning på bark?

Bakved: Se ovan.

Vrak: Bakar industrin in en summa pengar i förhandlingarna som "förlöjligar" virkesmätarens yrke? Jag menar, betalar industrin ett schablon-vrakpris och låter sedan virkesmätarna hållas eftersom all råvara, vrak eller inte går direkt till industrin ändå?

Personligen måste säga att jag tycker hela systemet är mycket anmärkningsvärt och håller med våra finska vänner; Vad i hela friden håller vi på med i Sverige egentligen?

Vad tycker du?

Artikeln: http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article644113.ece



   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog: Nej till betalning av bark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91039 Den finska metonde skulle jag nog gilla. Men den innebör ju att man INTE får betalt för bark för sig. Heller.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog: Nej till betalning av bark

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91046
Mangan skrev:Den finska metonde skulle jag nog gilla. Men den innebör ju att man INTE får betalt för bark för sig. Heller.


Visst får vi betalt för barken här i Suomiland :D

Avatar Fallback

Re: Mellanskog: Nej till betalning av bark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91062 Åh, det har jag missat. Hur stor del av intäkterna står barken för?

Avatar Fallback

Re: Mellanskog: Nej till betalning av bark

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91078
Mangan skrev:Åh, det har jag missat. Hur stor del av intäkterna står barken för?


Det vet jag faktiskt inte :oops:
Allt virkespris här i landet gäller enbart PÅ bark.
Men är väl i stort sett "vårt" mått,Fast på bark minus barkparameterna (som väl är från 2-10 mm :?: )

Nånting 3-5 % kanske,ev. mer,finns säkert nån annan som är bättre insatt i skillnaden än jag :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog: Nej till betalning av bark

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91086 OK, klart att barken har ett värde för industrin, om det sen är med i priset m3toub/m3fub eller inte.. jaa??
Om alla räknar lika så har det väl ingen betydelse.. Men export etc ställer ju till det..

Men finns det i FIN nån korrigering för maskiner/markägare för hur "väl" barkat virket är - det varierar ju kraftigt ber på årstid & bestånd mm?

Avatar Fallback

Re: Mellanskog: Nej till betalning av bark

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91090 Nej,svinnet i form av barkslimsor sommartid står industrin för.
Vi kalibrerar in diametern på bark,ibland får man hålla fast en lös barkslimsa när man mäter med kontrollklaven :lol:
Så skogsägaren får samma betalt oberoende av när virket avverkas.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog: Nej till betalning av bark

Fredrik Reuter  
#324973 5 år har gått sedan trådstarten och motionerna från Mellanskogs medlemmar.
Har det hänt något under dessa fem år? Hur fungerar det hos dig?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).