Föryngring

Kan grannen klaga på plantering?

2 inlägg 4477 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan grannen klaga på plantering?

Wasebacken  
#91061 Hej.

Har 5000 m2 f.d åkermark i ett litet skifte ca 2 mil från Stamfastigheten. Tänkte trycka ner julgran och undrar om grannen i boningshuset mitt emot kan ha klagomål? Ställs det några krav på dig som odlare, eller får man odla gran var som helst? Enklast är väl kanske att fråga grannen rätt upp och ner antar jag...

Slutligen, finns det något annat träslag att odla för god avkastning?

Tack!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Kan grannen klaga på plantering?

boksson  
#91259 Grödor, inkl julgranar som inte planeras att växa mer än max 20 år för att därefter avverkas behöver du inte tillstånd från länsstyrelsen, så det ska gå bra.
Om du planerar att ovandla åkern till skogsmark dvs skog som växer mer än 20 år krävs länsstyrelsens tillstånd, vilket oftast inte är något problem. ett vilkor brukar vara att intill bebyggelse ska du plantera löv i en bård om ca 10 m.
OBS länsstyrelsen gör skillnad på grödor och skog

Avkastningen på julgranar beror helt på hur intensiv skötsel du har tänkt dig, om du bara tänkt dig att plantera granplantor och sen vänta 7-10 år kan du skörda ca 50% till julgranar. Med mer intensiv skötsel dvs , klippa gräs, gödsling, Frisering med sekatör etc kan du komma upp till ca 75-85%
Ligger din mark nära något större samhälle kan du nyttja skälvhuggning då kan du iallafall få minst dubbla priset jämfört med att sälja till grossist

Alternativ avkastning på andra trädslag på lika kort tid är nog svårt att hitta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).