Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montera vire kran

23 inlägg 15492 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera vire kran

walle  
#9026 Hej

Är rätt så ny på detta med skog men börjar bli varm i kläderna och känner att jag skulle behöva en vire kran till traktorn. För mina behov vore det bäst med en kran som hängs på trepunkts lyftet. Jag vill inte ha en kran som fästs på vagnen - har dessutom redan en vagn.

Tyvärr verkar det vara lite svårt att få tag i en sådan kran när jag kollar annonser (blocket). Därimot så hittar jag då och då kranar som verkar vara monterade på bakaxeln på traktorn. Är det svårt att göra om dessa så att de passar trepunktslyften - vad kan det kosta. Är det kanske någon form av standardfästen som fungerar på alla traktore (jag har en zetor).

Vore tacksam för all input och generella idéer hur man kan ta sig runt detta även gärna lite generell info kring virekranar.

/Walle



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9027 Jag vet inte hur det ser ut på andra kranar men på min(Väse) så är infästningen till armarna en separat del som bultas ihop med krandelen. Min är fastmonterad i traktorn o jag har tyvärr ingen underdel till den. Om du hittar kranar på annonser så kolla om inte dom har stativet(underdelen) ståendes. Jag föredrar annars kranen fastmonterad då det blir mycket stabilare vid vinchning. Det blir oxå väldigt slängigt o skramligt när du kör om den sitter i armarna.
Sen beror det ju oxå på om du använder traktorn till annat o vill ta av kranen smidigt. Jag tar av min på våren o sätter dit den igen på hösten. Tar ca en timme för av eller påmontering.

Magnus M

Avatar Fallback
walle  
#9031 OK, att det finns en "fästdel" låter bra, de som jag talat med som haft kranar verkar dock inte ha kvar denna del. Oftast är de väll inte direkt den första ägaren till kranen då de verkar ha rätt många år på nacken.

Magnus hur gör du för att "lyfta upp" kranen så att den kan fästa i traktorn? Finns det något stativ som man sätter kranen i när den kopplas av eller hur funkar det? För min del vore det bra om det är hyfsat lätt att ta av kranen, annars får jag tyvärr inte in traktorn i ladan.

/Walle

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9038 Min står på ett stativ som står på plattan nere vid draget, den med många hål i som ställer draget i sidled!! (Kommer inte på vad den kallas).

På stativet finns ett par klackar som jag lägger ett järn under o sen lyfter jag med hydraularmarna. Kranen är sedan stagad vid tryckstångsfästet samt uppe i taket.

Någon gång har jag oxå hängt den i ett träd med kedjeblocket.

Ska kolla om jag kan fixa en bild. Det är inte så lätt att förklara.

Magnus M

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9070 Hittade en bild som visar stativet :) . En annan fördel med min montering är att kranen sitter högre än den skulle gjort om den suttit i armarna o det underlättar när du fått lite på kärran. Jag har höjt stativet ca 30cm en gång, innan det så var det ett elände då virket hela tiden fastnade o slog i bommen.
Om du tittar precis under tvärbalken som sitter i armarna vid femte hålet från vänster så ser du klacken jag menade. Jag lägger ett kort järnspett på armarna o under klackarna o lyfter.
Om du tänker ta av kranen efter typ en arbetsdag o hänga på den till nästa så är det nog lite för bökigt som jag har det. Hur mycket ska du köra ?

Bild


Magnus M

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9089 Hm, är det en Fordson Super Major?
Kranen drivs med en kedja i det montaget eller?
Farsgubben hade Rottne vajerkran fastmonterad på en Major och där hamnade bommen oxå lika högt som din vilket va bra när vi skulle lasta av i lite högre lavor

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9096 du fråga kanske men räcker det inte om man har två balkar som går lodrätt upp från varsitt nedre trepunktsfäste som sedan möter en T-balk från övre fästet, från toppen av de bägge lodräta balkarna går det sedan ut en bom som är fastsatt med en gängbult som är bultad i ett mellanstag. Det sitter även liknande triangel struktur längst upp på de bägge lodräta balkarna. vajern sitter sedan på rulle som är drivet till kraftuttaget?

har för mig att jag sett någon form av sådant..

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9103
gnisten83 skrev:Hm, är det en Fordson Super Major?
Kranen drivs med en kedja i det montaget eller?
Farsgubben hade Rottne vajerkran fastmonterad på en Major och där hamnade bommen oxå lika högt som din vilket va bra när vi skulle lasta av i lite högre lavor


Ja det är en SuperMajor från -61. Ja den drivs med kedja.

Magnus M

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9105
gossebear skrev:du fråga kanske men räcker det inte om man har två balkar som går lodrätt upp från varsitt nedre trepunktsfäste som sedan möter en T-balk från övre fästet, från toppen av de bägge lodräta balkarna går det sedan ut en bom som är fastsatt med en gängbult som är bultad i ett mellanstag. Det sitter även liknande triangel struktur längst upp på de bägge lodräta balkarna. vajern sitter sedan på rulle som är drivet till kraftuttaget?

har för mig att jag sett någon form av sådant..


Den varianten har jag inte sett men det låter totalt livsfarligt, alltså med vajer på en rulle direkt på k-uttaget :shock: . Det måste ju finnas nån form av Drag-broms-släpp funtion i det hela. För en vinch räcker det ju med drag-släpp.

En bekant till mig har en hemmbyggd kran där man använt en kortad bilbakaxel. K-uttaget driver differentialen o sen sitter vajertrumman på ena bromstrumman o sen finns en bromsfunktion på den andra. Den är dock lurig att lasta med eftersom vajern inte kan låsas. Antingen drar den eller så släpper den.

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9106 skal låta min okunighet svara för sig själv, ja det kan finnan någon form av drag broms släpp på axeln vet att det sitter en röd klump ca 40x40 cm stor direkt på kraftuttaget som vajern kommer ut från. Så det är inget direkt hemma byge vad jag vet där.

Avatar Fallback
walle  
#9120 Tack så mycket för hjälpen, jag har fått en mycket bättre bild över vad man behöver och vad jag ska leta efter (kran + fästanording). Jag tror att jag kommer att ta kranen av traktorn rätt så frekvent så det känns viktigt att det inte är för mycket jobb att montera på och av den. Dock verkar det vettigt att ha kranen rätt så högt även om jag inte kommer att köra några jättelass med den.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9180 http://www.blocket.se/vi/11955927.htm?ca=15_swww

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9199 Hej Walle.Jag läste om dina funderingar angående wirekranar.Om du frågar mig tycker jag följande.Bästa placeringen för relativt liten användning är på traktorn.Kranen kan då användas vid lunningarbete ( utan vagn) samt kanske till lite andra lyft/drag uppgifter.Räknar du med att ofta koppla på och av kranen ( och kanske bara har en traktor) så är 3-punktsmontage bättre än fast montage på traktorn.Visst kan du ta bort bommen för att vinna smidighet när du inte kör i skogen och har ju även hydraulen ledig för tex snöblad.Jag tycker trots detta att montage i hydraularmarna är bäst för det arbete du beskriver.Det blir dock lite slängigt i skogen men använder man stabiliseringsstagen på traktorn samt alltid använder stödbenen så anser jag att denna montering passar bäst för dig.Detta är som sagt bara mina personliga åsikter. :D

cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Jägermeister  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9207 Hallo Walle!

Vi har en Normet wirekran som monteras på trepunktslyften, av och påsättningen tar ca 10 minuter så det är ju inget att prata om.... (kan även nämna att det inte är speciellt komplicerat att montera den) :wink:

Givetvis blir den lite slängig i skogen då vår mark är ganska kuperad och ojämn men med en stabil traktor så märks det inte så mycket. Men det kan bli lite otrevligt ibland när man svänger skarpt då traktorn lutar för då slänger bommen i sidled (inte hydralisksvängning då) och får hela traktorn att kasta, men om man då sänker lyften snabbt så åker bommen åter till mitt läget.

Kranens bom är placerad tämligen högt vilket som tidigare nämts i andra inlägg är bra för lastningen, och att den saknar hydralisksvängning är inget som vi gråter över..... En annan sak som jag gillar på vår kran är att den styrs med snöre, och inte spakar, detta gör att du kan ta med dig snöret ca 5 meter och då styra knippet med virket upp på vagnen samtidigt som du har full kontroll på dragningen :D Även om man många gånger blivit irriterad då kranen inte gör som man vill genom ryckningar i snöret 😡

Har tyvärr ingen bild på den eller ekipaget just nu, men det kanske kommer :wink:

Men leta efter en kran av märket Normet, det är finskt och jag rekomenderar den skarp då den har högt placerad bom, snabb av och på montering, är tjurstark, lätt hanterlig och funkar jämt + att den är mycket snyggare än andra kranar :D

MvH Jägermeister

Avatar Fallback
walle  
#9247 Tack för all input och goda råd. Tyvärr så har jag inte kunnat följa alla då utbudet inte matchat mina/forumets preferenser men jag har i alla fall köpt en kran, som med mina lekmansögon verkar helt ok.

Jag har köpt en Rottne wirekran med hydralbom för montage i trepunktsfästet. Jag är tämligen övertygad om att det är det som passar mig bäst då den inte kommer att användas så mycket (mest ved) men monteras av och på rätt så frekvent. Jag har inte hämtat den än men det är på gång och den måste vara otroligt skabbig för att jag ska backa ur affären - måste verkligen ha en till semestern som börjar om en vecka.

Jag har dock två "problem" (hydralik och min egna kunskapsnivå):
Om hydraliken inte fungerar på traktorn (vet inte än), kan man använda den då? Kommer bommen alltid att hålla sig i mitten eller kommer den att slå en masssa? Kan man förstöra något genom att inte koppla in hydraliken, om man inte förstör något kan jag köra med den i sommar och fixa hydraliken efter semestern.

Hur gör man? Jag har aldrig arbetat med vajerkran, men har försökt att läsa mig till lite info här på forumet. Jag inbillar mig att man gör ungefär så här, rätta mig om jag har fel.
1. Fäll ut bommen till den sida som det man ska vinsch in ligger på.
2. Fäll ut "stödbenen".
3. Fäst wiren med någon form av snara till den tyngsta ändan av stocken.
4. Dra in stocken så at den ligger brevid vagnen.
5. Dra in resten av bitarna och placera dem så att man enkelt kan fästa en snara på mitten av stocken. Om det bara är massabitar borde man väll kunna ta ett par samtidigt.
6. Lasta på (lastar man en bit i tagen eller binder man ihop många?)
7. Jag förmodar att man placerar toppen på bommen ovanför det man ska lasta. Hissar - bromsar - svänger in över vagnen - släpper ned. Hur släpper man ut wire? Är det som att släppa på kopplingen, så att man "slirar" sig ned?

Många frågor, hoppas att forumet kan vara till hjälp. Jag har lärt mig otroligt mycket genom att följa diskusionerna här. Vad måste jag mer köpa för grejer för kranen ska vara bra/säker att hantera, finns det någon form av snara att fästa i stockarna, kanske något med dubbla "fästen" när man ska hissa.

/Walle

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).