Motorsåg och handhållet

varvräknare

23 inlägg 16282 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

varvräknare

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89641 Vart hittar man en varvräknare till överkomligt pris till motorsåg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: varvräknare

axwell  
#89644 Biltema 419 kr laser.

Ny hemsida, kallas varvtalsmätare, ger exakt värde om du hittar någonting att rikta strålen mot.

Användarvisningsbild

Re: varvräknare

swe#kipp  
#89653 Stihl's EDT8 kostar under tusenlappen tror jag, jag har EDT 7 och är väldigt nöjd med den åttan klarar nyare tändmoduler så den kan kanske vara nått, skulle jag beställa på nätet så skulle det bli en Tiny tach fast tach ruskigt snabb sak !!!!

http://www.tinytach.com/design/handheld.php

Den översta !!

Avatar Fallback

Re: varvräknare

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89682 Tack kipp!Har nu beställt en fasttach från us,kostade 85 dollar.Den verkar lovande när man ser den på bild,hoppas att den funkar bra i verkligheten också.Någon som vet hur lång leveranstid ungefär?

   TS
Användarvisningsbild

Re: varvräknare

swe#kipp  
#89685 vet att några trimmare har den tachen för att den är så snabb på att uppdatera !!!
sugen på en sån jag med :)

Avatar Fallback

Re: varvräknare

Tre Huggare  
#89695 Tja kan inte annat än rekomendera den....... :-bd
Har införskaffat en sådan (Stihl's EDT8)

Avatar Fallback

Re: varvräknare

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90084 priset med frakt och avgifter blev 742sek.Är som ett barn som väntar på julafton!.Nu kan man ställa maxvarvet precis utan att vara rädd för att sågarna går för snålt!återkommer när den har landat i svedala och jag har testat den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: varvräknare

swe#kipp  
#90085 kul hoppas du kommer att bli nöjd tänkta att jag skulle köpa en sån nån gång i framtiden jag med :)

Användarvisningsbild

Re: varvräknare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90090 Jag måste bara säga detta, kan inte låta bli!
huggar*n skrev:Nu kan man ställa maxvarvet precis utan att vara rädd för att sågarna går för snålt!



Detta är en Att använda ett hjälpmedel att bestämma hur motorn ska gå, istället för att lyssna o göra det riktigt inger falsk trygghet.
Det kan vara massor med saker som inte är rätt och leder till problem senare, fast den går på rek. varvtal.

Det är olika på var såg hur de ska justeras för att prestera bäst.

Det är ett bra hjälpmedel, men tyvärr så är det inga mirakel grejer.

Användarvisningsbild

Re: varvräknare

swe#kipp  
#90632 Som mange säger så skall man alltid lyssna och känna hur sågen går, men det är ett bra hjälpmedel och till vissa sågar med varvtalsgerulator kan det vara nästan nödvändigt att kolla med varvräknare !

Jag använder min räknare efter att jag har justerat sågen efter mitt öra, mest som en dubbel koll så jag inte skrämt upp sågen i allt för höga varv..
(och det är även kul att se vad sågen/sågarna har för varv :) )

Avatar Fallback

Re: varvräknare

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90769
swe#kipp skrev:Som mange säger så skall man alltid lyssna och känna hur sågen går, men det är ett bra hjälpmedel och till vissa sågar med varvtalsgerulator kan det vara nästan nödvändigt att kolla med varvräknare !

Jag använder min räknare efter att jag har justerat sågen efter mitt öra, mest som en dubbel koll så jag inte skrämt upp sågen i allt för höga varv..
(och det är även kul att se vad sågen/sågarna har för varv :) )


Håller med dig kipp,mina sågar har regulatorer,346=bryter 14200,372=bryter 13600.Därför mitt inköp av varvräknare,då det är väldigt svårt att höra skillnaden mellan taktning och tändbrytning,vilket kan leda till för mager blandning.Den har ej dykt upp än,men kvittot har kommit idag så den är väl i antågande hoppas jag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: varvräknare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90806 För att ställa till det ytterligare kan det nämnas att det finns sågar som vill ha mindre bränsle än principerna tillåter o då bromsas med varvtals reglering.
I detta tillfälle slår den mot varvtals regulatorn under hela justeringen och en varvräknare ser då bara varvet regulatorn bryter på.

Om man samtidigt testar sågen i stock kan man se var den presterar mest och går grannt.

Avatar Fallback

Re: varvräknare

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91053 Beställde en och den kom för några dager sen och den funkar prima :grin:

Avatar Fallback

Re: varvräknare

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91136 Varvräknaren kom idag,så jag har provat lite nu på kvällen och den verkar fungera bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: varvräknare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91153 Vilket varv har du på den i stock då den levererar som mest kraft?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).