Skogsvagn (Huggarvagnar)

Villken griplastarvagn är sämst

73 inlägg 66263 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90586 Vi kör med Kellfri hemma.

Kan inte påstå att den gått speciellt mycket än så några större problem har inte uppstått.

Det finns dock en hel del saker att irretera sig på som extremt dålig färg, rostande kolvar, glappande ventilpaket läckage lite här och var.

Brukar alltid vara något som måste fixas innan den skall användas.

Men till dess fördel talar ju pris, utrustning, rörelseschema för kranen osv.

Kranen är även mycket stark(kanske för stark för sitt eget bästa?) och gripen stor så det passar mig som har mycket övergrovt.


//Ferguson

FTG
Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

BM 35  
#92478 Det är ju lika bra att köpa en begnad då som är rostig och glapp och läkage och man ser det då du köper.Än att köpa en ny som du tror bra

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

halvproffs  
#92528 Min gamla KMA-vagn med Nokkakran var varken rostig eller glapp efter 18år och 3000fub.! Böt en slang på hela tiden,riktade gripen=mitt eget fel.

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

BM 35  
#103670 Länge sen det skrevs något nu

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Lövnäsen  
#105655 Har en Farma 6-38 ifrån-07. Nyköpt av mig.

Har fungerat perfekt o utan problem o läckage, trots lite stora lass ibland. :smile:
Man vill gärna lasta fulla lass o det går alltid o få på lite mera om kranen fortfarande når upp. :lol:

Jag är iallafall helnöjd med den. Jag drar den med en Boxer 350, så kraften framför finns. :smile:

Jag tycker vad jag sett av Kellfri att dom är sämre, har en granne som har en Kellfri 6 ton, den har varit en hel del problem med redan med sprickor o läckage på. Sprickorna har blivit av dåliga svetsar o läckagen av snedragna kopplingar oftast.

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

valtra a 72  
#105675 Verkar trist att köpa en Kellfrivagn med en massa medföljande fel. :???: Mycket bättre att satsa på en begagnad av av annat märke.

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

HÅkan N  
#105694
valtra a 72 skrev:Verkar trist att köpa en Kellfrivagn med en massa medföljande fel. :???: Mycket bättre att satsa på en begagnad av av annat märke.



Ja Moheda . Movi . Kma :lol:

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Amatörhuggare 62  
#106637 Hej jag har haft en Mowi 12 tons vagn i 15 år och kört ca 15000 meter på den. Jag har varit mycket nöjd med vagnen.
Det finns nog ingen annan vagn som rullar så lätt efter traktorn. Där jag körde med halva lass med annat märke.
Kommer jag upp med fulla lass.

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106740 Känns som om folk missuppfattat tråden. :wink:
Det var väl dem dåliga vagnarna det skulle handla om :???:

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

halvproffs  
#106761 Vet man vilka som är bäst vet man vilka som är sämst :roll:

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Amatörhuggare 62  
#106867 Ja ja, sämsta vagnen, då är jag i fel tråd. Grannen hade en Nokka med dubbelram, den svetsade vi ihop tre gånger. Sista gången gick hela vagnen av, mellan grind och och första banke. Han köpte en Mohedavagn och
flyttade över kranen. Den går än.

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106895 Kellfri verkar ligga illa till.

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

BM 35  
#107474 Farma verkar ligga bra till för att bli utsedd till bland dom bättre,,,,Och ändå hör ju dom till dom billigare vagnarna

Men nu var det den sämsta vagnen som det skulle diskuteras om

Och det är vi väll ganska överens om,,,,Kellfri Det ända positiva om den vagnen är ett bra pris

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

molnia  
#116808 Jag vill inte påstå att Patu gör sämst vagnar men våran vagn har inte varit så jättebra. Eller har vi överbelastat den.
Kranen är en 505 och vagnen går inte se namnet på men jag tror den är omkring 8 ton

Dubben mellan sticka och bom gick av så stickan höll på att åka i backen. Fick svarva en ny.

Axeln mellan boggin sprack på översidan, där centrumbalken går igenom så hjulen lutade omkring 30-45 grader. Fick plocka isär hela bakdelen och låta någon lappa på en ca 15mm plåt över hela axeln(hålet där centrumbaken går igenom).

Boggitappen är sliten så hjulen lutar lite gran, skulle ju kunna byta bussningar så löser det ju problemet.

Sen är det ett handhavandefel, som resulterade i att ett teleskopstödben behövde lappas då yttre fyrkansröret sprack. Men det är lite lågt placerade stödben när dom är uppdragna i toppen.

Sen vid Gudrun så blev det en lagning som kostade ca 10000 kr då vridhuset sprack. Bakrutan har heller inte varit sig lik sen dess.
Patu Huggarvagn.jpg


Nu i våras så körde vi stock efter en avverkning och precis när vi var klara med stockarna så blev det att plocka isär kranen igen.
Patu huggarvagn.jpg


Det vi har konstaterat på sistone är att vi behöver en större och kraftigare vagn för vi kör tydligen lite för mycket stock för vad vagnen klarar av.
Senast redigerad av molnia sön 30 jan 2011, 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

valtra a 72  
#116827 Vridhuset på patukranarna verkar vara en svaghet,tex tål de ej att man använder grävutrustning.Vet en bekant som har knäckt två vridhus, dels spricker de sönder samt blir fort glappa i lagringarna.Nu har han grävt en del och det frestar väl på grejorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).