Traktorn i skogen

Driven vagn till bm 400 eller mf 35

20 inlägg 10321 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90486 Denna kombination skulle bli utmärkt att ha för den självverksamme skogs ägaren även att ha för dom som kör med minigrävare att då transportera mindre mängder fyllnads massor med.
För det är för del med drift på vagn det håller nog många med om.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

totte  
#90488
Suveränt Totte jag hög till angående hjulen på vagnen vet inte om jag kommer att använda så stora hjul
men vi har nåt att utgå ifrån.
Det var väl dit jag ville komma :wink:


Visst, det är ju bara att klämma in rätt siffror i kalkylen och ta fram miniräknaren.

Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90501 Har då snokat lite angående bakaxel utväxling om jag då tar en axel med 3.73 i utväxling vad lägger jag in detta i kalkylen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

totte  
#90516
Har då snokat lite angående bakaxel utväxling om jag då tar en axel med 3.73 i utväxling vad lägger jag in detta i kalkylen.


Då behöver du 5% högre utväxling vilket blir 1/7.26


Då dividerar vi 7.26 med 3.73 = 1.95 dvs du behöver alltså en utväxling på ca 1/1.95 mellan kraftuttaget och bakaxeln. Så får vi väl nu vänta tills du faktiskt har skaffat dom hjul du skall ha och mätt dom, innan beräkningen görs om med dom faktiska värdena. Likaså vet jag inte om du har traktorn än, men du har i alla fall nu modellen för hur det skall beräknas och det är bara att återkomma när du har alla bitarna på plats.

Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90538 Kanoners mycket mycket tack för detta....
Nu skall det snokas efter lämpliga objekt...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).