Socialt (mer om oss)

Vår-rapporten

59 inlägg 21027 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#89893 Nog är det märkligt totte hur vädret oss emellan kan vara så samstämmigt har varit precis likadant här uppe, men den ljusa tiden blir allt längre så det går fort att hinna ikapp när det vänder.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#89968
flisshejk skrev:Nog är det märkligt totte hur vädret oss emellan kan vara så samstämmigt har varit precis likadant här uppe, men den ljusa tiden blir allt längre så det går fort att hinna ikapp när det vänder.


Det har varit nåt rent förvånansvärt lika länge nu, verkar som vi blivit ihopkopplade på nåt sätt. Har ni också fulväder på gång med blåst och regn senare i veckan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

axwell  
#89971 Saven stiger, nu är det vår på riktigt. Fällde idag en större fellutande björk när vinden var gynnsam(syd), använde 4 kilar och fällriktare. Vid varje ansättning av kilarna formligen sprutade saven ur stubbskäret.
Eftersom jag bara använder rapsolja på kedjan kunde jag njuta av den goda smaken i vätskan som väller upp.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89976 Vätskan finns även i denna formen: http://sav.se/sv/

Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#89995 Vi hade ordntlig blåst igår började från norr men senare på dagen vände det till syd men efter som isen fortfarande ligger i bottenviken så är den vinden lika kall och narig, lovas fulväder hela veckan så vi följs åt totte.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#90075 Uppenbarligen gör vi så!

Två styck tranor siktade på stora åkern ned mot vägen, flöjtande och kringflaxande och spatserande. Troligen det par som brukar häcka i myren en bit bort på andra sidan vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#90186 Skall bli intresant totte att se hur om vi följs åt lika bra när det gäller vår fåglarna, snö sparven är det första vi ser som ett vårteken den såg jag för ca tre veckor sedan, gäss, svanar, tofsvipan, och förståss någon mås och trut har jag sett, men tranorna har bara hunnit till Luleå. Fortfarande ganska kalla vindar.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#90214 Snösparven ser vi sällan här, nån enstaka gång har det hänt att den visat sig, men de flesta åren inte. Dom andra du räknar upp finns här och så stora flockar bofinkar. Hustrun påstår sig ha sett sädesärla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#90260 Något avslagen vår-rapport just idag, typiskt för Valborg. När man kliver upp är marken snötäckt och det har just övergått i ett gråmulet regn. Temperaturen har nu orkat upp i hela +2, men vårkänslorna ligger en smula på is för tillfället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

Dexxaz  
#90276 Plus 17,4 ute här på altanen justnu....uppehållsväder har vi haft hela dagen, nån minusgrad just runt sextiden imorse.
Planer finns för att fira Valborg ute på altanen, grillen iordningsställd och vinet svalt...
Fläskfileerna ligger i marinad..

Trevlig Helg //Dex :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#90346 Jag blir lite orolig totte vad har hänt jag har inte fått någon snö däremot har det regnat nästan ett dygn nu, fler vårfåglar har hittat upp, bekanta hade sett och hört storspoven, dykfåglarna knipa, skrake och vigg har synts, så nu finns det hopp,
isen på havet framför sommarstugan börjar ta mycket stryk, det säkraste tecknet är ändå när båtarna kommer ut ur sin ytrymmen och förbereds för sjösättning.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#90361 Nå, den där snön som låg i går morse försvann under dagen, övergick i regn. Sen uppehåll och nytt regn under natten. Har inte så bra koll på simfåglarna här hemma, bäcken är för liten för dom, så jag kan inte matcha där. Älven har i alla fall brutit upp i Vännäs och Umeå nu. Och idag är de hela 5,3 grader, jippiiii, det är vår!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#90363 Nu är väl måttet rågat, såg en stor flock med björktrastar, som normalt dyker upp i bästa fall början av juni, undrar om dom har drabbats av vulkanmolnet och fått lov att ändra kursen.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90382 Idag klippte jag gräsmattan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#90584 Jag måste höra med er som liksom jag har snö varje vinter om ni upplever samma sak som mig, denna vår. Vi har mellan
2-3 dm snö i skogen där det är lite tätare så att inte solen har kommit åt att töa, det har regnat i drygt två dygn och vi har haft varmgrader på nätterna, jag for till skogen i morse för att göra lite underröjningar, döm om min förvåning när det nästan höll att gå på snön, det var vad vi kallar brottskare, när jag skulle köra med traktorn som saknade kedjor höll jag knappt på att ta mig fram men med 4wd och diff så gick det, normalt denna tid och spesiellt efter regn brukar snön vara som att gå i grädde, kan inte påminna mig att ha upplevt något liknande, har någon annan upplevt detta fenomen, och vad kan vara orsaken?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).