Motorsåg och handhållet

Kör ni med miljöbensin?

121 inlägg 45368 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

stegmaster  
#82581
Mange skrev:Alkylat bränsle påverkar inte varvet eller kedjan. Förutsatt att man vet vad man ska ha det till o använder det rätt förståss!

Jag har inte märkt nåt negativt i motorns gång, tvärt om.

Inte vet jag. Men min återförsäljare för Dolmar såger villa inte justera den för absolut maks varv om jag skulla använda ferdigblandad bensin. Skulle vist vara större risk för att skjära motoren, om denna typ bensin va lagrad under lang tid på en mackstasjon eller liknande. (det e ju inte alla som e proffs som använder motorsåger)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82611 Lagrings tid på alkylat är flera år, så det är inget större problem.
Att ha den lite under max varv är inget fel i sig om du kör på alkylat, det funkar, men på hem kok kan det bli lite mycket kol o sot om det inte blandats riktigt noga med bra olja.

Problem uppstår då det skiftas mellan bränslen.
Man ska inte skifta mellan olika bränsle.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

erikstodene  
#82654 Kan de göra nån skillnad att växla mellan olika miljöbensiner? Dolmarn verkar ju surra på fint iallafall, ända ner te minus 15 grader.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82700 Nja, det tror jag inte eftersom de oftast är samma typ, Alkylat bränsle. Väldans nära varandra i blandningarna om de inte är samma.
Problemet är när det skiftas mellan olika bränsle typer o blandningar.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

erikstodene  
#82713 Bra de för nu ryker en asp till. J...a snöoväder bara te å inte ge sej. Men veden måste ju hem...

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

swe#kipp  
#82718 Tittade på Aspens hemsida och dom verkar pysslat lite med sin soppa igen (till det bättre) bättre olja som skall klara kyla bättre lite andra saker som jag inte kommer ihåg,,,, jo den har även fått en färg som påminner om konjak, det tycker jag är bra men jag tycker det är lite synd att dom inte färgar den mer så att det verkligen inte går att ta miste på vad det är för soppa i dunkarna ,,,, hade en bekant som dödade sin 346:a han hade flera kombidunkar och en var det ren soppa i visade det sig ,,, så den sågen dog rätt fort !!!

Men nog funkar Aspen bra, jag kör det i mina trimmade sågar och dom ser toppen inuti har inte märkt att det skulle vara nån nackdel och jag har inte märkt nån skillnad i kraft på hemblandad soppa vad gäller effekt !?!?
men det kanske beror på att jag haft fel bensin och blandat med vad vet jag,,, men bara att slippa stanken/doften av hemblandat gör det värt pengarna att köra Aspen tycker jag !!

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82725 Jepp, alkylat rules. Måste bara nämna att en bekant tankade ett tiotal tankar ren bensin i en ny hobbysåg
och den funkar än, men känns sliten.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

swe#kipp  
#82726 ojdå !!!
det var bra gjort av sågen :)

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

Robertberg  
#82887 Min nyinköpta begagnade såg har enligt säljaren gått ca 50 timmar på hemmablandad. Eftersom vi kör de andra sågarna på aspen ska jag även köra det i denna, får se om den brinner upp eller om det går smärtfritt!

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

erikstodene  
#90337 Efter massa 179:- dunkar har ja äntligen hittat en firma som säljer "Aspen 2-t" på tapp i Karlstad. 22.50:- litern inkl. moms. Nu ska det örslas.

Ska man vrida tillbaks högfarten 1/4 varv efter högvarv eller ska man vrida tillbax mer vid användande av miljöbensin. Jag kör främst grova dimensioner på vebacken.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90338 En tråd som jag inte läst förrän nu :surp: Sent ska syndaren vakna men jag kör med O/Q8 s miljöbensin (den gula dunken) i sågarna.

Skulle de fungera bättre med Aspen?

(vanlig självblandad bensin vill jag inte köra med)

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Kse  
#90339 Kör oxå på OKQ8 miljöbensn ibland när jag inte fått tag på aspen och har inte märkt nån skillnad på sågen, tror nog det är ungefär samma blandning.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

axwell  
#90341
erikstodene skrev:Efter massa 179:- dunkar har ja äntligen hittat en firma som säljer "Aspen 2-t" på tapp i Karlstad. 22.50:- litern inkl. moms


Nu var det ett tag sedan jag köpte på tapp, men runt 16 kr/l inkl. brukar OKQ8 ta för 4-takt, lite mer för 2-takt.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

röjjare  
#90375 4t alkylatbensin ur kran från OK och OK:s Bio 2t olja. En 1l flaska olja på två 25 liters dunkar.
Har inte märkt nån skillnad jämfört med Aspen 2t. Och man slipper en massa tomdunkar.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

bmbamse  
#102996 Väcker denna tråden en aning... :smile:


Mina sågar har alltid gått på hemblandad "macksoppa" med 2,5% oljeinblandning. Nu har jag ju funderat många gånger på att gå över till alkylat men inte vågat pga av alla "skräckhistorier" utan fogat mig i rethostan efter en dag i skogen. Nu har jag ändå bestämt mig för att ta steget över, och därför kollat igenom mina sågar hur de mår just nu... Jag är väldigt glatt överraskad efter att ha skruvat bort ljuddämparen på den sista nu i kväll, en Jonsered 455, och kikat in på en kolv i jättefint skick med knappt någon sot på toppen... Jag tänker helt enkelt inte göra mer åt sågarna än så, och vi lär väl få se om jag kommer ångra mig... De två andra har jag haft isär av andra orsaker för mindre än ett år sedan så de borde ju inte ha hunnit sota igen de heller...

Så snart jag gjort slut på sista slatten "macksoppa" så blir det 2,5% hemblandad ok's 4-t lösviktsalkylat. Ska bli spännande att se om luftrören mår bättre efter en dag i skogen i vinter (jag har lite lättare astma) eller om det är oljemängden jag besväras av...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).