Bioenergi

Elda upp din skog.

65 inlägg 33151 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

axwell  
#79585 [quote="halvproffs"]axwell; Vad har du fått det ifrån att rönn har ett högre energivärde än björk? Övertro på björk? Skulle vara intressant att se på ett röstningsresultat här på skogsforum vilket trädslag dom tycker ger mest värme.[/quote

Synd att man inte hann svara, jag skrev väl 10% mer för att inte överdriva, vissa källor menar att det är närmare 20% mer/volym.
Ordet övertro använde jag därför att energiinnehållet är 20-40% högre i björk men kunden vill betala 50% mer än för blandved. Björved tar lång tid att torka, sotar ned eldstad och skorsten, granveden torkar snabbt, krymper betydligt mindre(traven rasar inte lika lätt vid klantigt jobb) fungerar som skorstensrengörare, luktar angenämt. Alved torkar relativt snabbt, sotar lite, eller obetydligt, ger en förförisk glödbädd, färre giftiga ämnen i rökgaserna än björk.

http://www.ved.se/vedfakta/

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

alias  
#79668 Lite kuriosa som jag har hört om oxeln är att den ska ha varit populär i parker i studentstäder eftersom dess goda hållfasthet gjorde att grenarna inte knäcktes när fulla studenter fick för sig att det var en god idé att provklättra i parkträden. Vet dock ej om det är sant.

Funderade på en annan sak, borde inte avenbok kvala in rätt högt på listan över brännvärden. Den är ju tung som bly och har, om jag inte är felinformerad, använts till kuggdrev i mekaniska konstruktioner, på grund v sin nötningstålighet, innan metallkugghjulen tog över.

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80635
bengt.a skrev:Till Uvskogen
Väljer du Värmebaronen så får du en mycket lättskött panna som blir rengjord ofta och då håller hög effekt,har sett på andra typer och tycker det är besvärligt med luckor och tubulatorer som ska undan vid rengörning.Verkningsgraders procent hit och dit är säkert framtagna i labbmiljö med labbtorkad ved i labbklyven storlek,inget vanligt bonnklabb som hemmavid.


Det blev en VB Vedolux med 1500 liter tankar :grin: På plats om ca 3 veckor.

Finns det nån bra omräkning mellan Kwh el till kubik kluven ved? Typ 10 kwh motsvarar 10 kubik travad barrved?

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85104
Zalman skrev:Elda upp din skog.

Du som äger skog är egentligen en kolväte producent. Hur mycket energi får man då ut av en hektar skog? Om man läser ”Hur mycket energi finns det i skogsbestånd på ett hektar?” från
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... bestandet/
får man följande siffror:

Götaland, granskog på hög bonitet:Ålder: 82 år
Volym: 406 m³sk
TGB: 190
Grundyta: 35 m²
Dgv: 32 cm
Stammar/ha: 480
Ståndortsindex: G32
MWh/ha 1358(=1.358.000KWh/ha)

Tänk dig följande scenario, du har en större hyresfastighet som har direktverkande eluppvärmning.
Årsförbrukningen är 1.358.000KWh till en kostnad av 1.358.000kr vid ett elpris på 1kr/KWh.
Du börjar att elda med biobränsle istället, du tar tillvara stamdelar+grot+stubbe på en hektar.
Då finns ett bruttovärmevärde på 1.358.000kr/ha minus avverkningskostnader.


Fler och fler börjar inse att man ska elda upp sin skog. Igelstaverket behöver massor med biobränsle.

"Massaveden utkonkurrerad i Mälardalen. På Södertörn köper inte Mellanskog längre massaved. Allt går till energived."
www.skogen.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86015 Vad blev egentligen slutsatsen av den här tråden? Ska man sluta såga massa och istället sälja allt som bränsle?

(nej, jag försöker inte komma undan, ska fixa till det med vagnen och puckelpistskogen :lol: )

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86051
Uvskogen skrev:Vad blev egentligen slutsatsen av den här tråden? Ska man sluta såga massa och istället sälja allt som bränsle?

(nej, jag försöker inte komma undan, ska fixa till det med vagnen och puckelpistskogen :lol: )



Slutsatsen är att man kan kontrollera om man kan sälja värme istället för kubik.
Det minsta man kan göra är att ta in en offert från det lokala värmeverket och se om de kan konkurrera med massavedspriset.

Men massaveds aktörerna vill ha en armlängds avstånd till biobränsle aktörerna så massaveden har rusat i pris, det är nära rekordpriserna från 1995.

"Marknadsbedömare menar att priset på barrsulfatmassa kan nå 1 000 dollar per ton inom några månader. Det skulle i så fall bli en tangering av rekordpriset från oktober-november 1995 i nominella termer."
http://www.lantbruk.com/massapriset-mot ... 2010-03-19

   TS
Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Bajzman  
#90113 Värmeverken överlag inte vill handla av privatpersoner utan är bundna av sina avtal med sin leverantörer. Kanske om man har F-skattsedel och i så fall under brinnande eldningssäsong på spot-marknaden då, men det handlar ju ofta om sådana volymer som man själv aldrig kommer i närheten av.

Så länge jobbet sköts snyggt och man inte känner sig lurad tycker jag det känns helt rätt att sälja till nån mellanhand!

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Torgny  
#90155
H3nkk4 skrev:Det är också billigt att elda med ved fast du köper den enligt mina beräkningar. Ni kan ju kommentera dom ifall ni hittar fel.

Enligt tabellen innehåller en fast m3 björkved 2700 kwh.

Du köper ju för det mesta veden i löst mått. 1 m3 Björkved (fast m3) mostvarar i löst mått 2,5 m3. Altså 2,5 gånger "mer".

Då innehåller en m3 (lös kubik) 1080 kwh. 2700/2,5 m3 = 1080 kwh.

Enligt våra priser =35,0€ per m3, ca. 350kr. = 35,0€/1080Kwh. = 0.0324€ per Kwh.

I Svenska kronor runt 32 öre/Kwh.

Oljan kostar beroende på runt 57 öre per kwh. och uppåt.

El kostar kanske runt 1 kr per kwh.

I beräkningen är veden kapad och kluven, transport ej inräknat.



:lol: köp ved o anställ en person som ska kapa, klyva o elda veden så blir det väldigt billigt med evvärme :wink:

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90213 Björkved=högre energinnehåll/viktenhet=högre pris.

Det verkar alla här vara överens om. Men det jag inte kan läsa ut är om det finns någon annan fördel med björkved framför barrved, typ mindre aska, tjära eller nåt sånt.

Om det nu inte finns det, varför ska man då köpa blandved, måste ju vara ett lotteri att bedöma hur bra blandat det är.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90222
Uvskogen skrev:Björkved=högre energinnehåll/viktenhet=högre pris.

Det verkar alla här vara överens om.


Inte jag. :-) Energi per vikt (torr!) är ungefär samma för de olika träslagen.

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90224
Mangan skrev:
Uvskogen skrev:Björkved=högre energinnehåll/viktenhet=högre pris.

Det verkar alla här vara överens om.


Inte jag. :-) Energi per vikt (torr!) är ungefär samma för de olika träslagen.


Så då tycker inte du att den ska vara dyrare heller då? Om du ikläder dig rollen som köpare alltså :wink:

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90226
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:
Uvskogen skrev:Björkved=högre energinnehåll/viktenhet=högre pris.

Det verkar alla här vara överens om.


Inte jag. :-) Energi per vikt (torr!) är ungefär samma för de olika träslagen.


Så då tycker inte du att den ska vara dyrare heller då? Om du ikläder dig rollen som köpare alltså :wink:


Självklart ska du inte betala mer för björk om du köper ved per ton.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90230 Ok, jag är med. Det här med dyrare björk stämmer om man köper "per densitet". För alltså lika mycket energi från barrved, men det tar lite mer plats. Har man gott om plats, och tiden för att hantera en större volym, så alltså energifrågan inget argument för björk.

(har någon räknat ut om det faktiska priset på marknaden är lika för björk och barr, givet samma vikt)

Då kvarstår frågan om det finns någon annan "fördel" med björken?

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

axwell  
#90247
Uvskogen skrev:Då kvarstår frågan om det finns någon annan "fördel" med björken?

Det kan ev. se mer gediget ut att skylta med björk i vedkorgen för den som vill styla vid öppna spisen. Volymtillväxten i skogen är snabbare än inhemska barrträd de första 40 åren.
Nackdelar: Sotar (nävret) ner eldstad och skorsten, värmeavgivningen blir då med tiden sämre. Har lätt för att mögla om den inte hanteras idealiskt. Torkar långsamt, gärna 18 månader.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90264
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:
Uvskogen skrev:Björkved=högre energinnehåll/viktenhet=högre pris.

Det verkar alla här vara överens om.


Inte jag. :-) Energi per vikt (torr!) är ungefär samma för de olika träslagen.


Så då tycker inte du att den ska vara dyrare heller då? Om du ikläder dig rollen som köpare alltså :wink:


Om jag köper per ton torrsubstans, nej. Å andra sidan eldar jag bara björkved med vacker näver hemma i öppna spisen... :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).