Skördare

tid = pengar

6 inlägg 2559 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tid = pengar

johan  
#1353 En fråga...
om man tittar rent ekonomiskt. kr för kr vilken vinner av stickvägsgånde eller bestånsgående . allt handlar ju i dag om pengar och tid...
är det någon som vet ??

mvh johan



   TS
Användarvisningsbild

Re: tid = pengar

masterchief  
#89820 Ser jag till mina maskiner så vinner H8an under 0,08 i medelstam.
5005an går jämnt vid 0,08-0,09 för att sedan dra ifrån när det blir grövre.

Användarvisningsbild

Re: tid = pengar

221  
#89943 Enligt eco-log så låg dom 8% över h8.an men de sa inte vilken medelstam plus de r väl försäljar prat.. men en stickvägsgånde med flerträdshantering måste väl gå fortare? kunde ju snitta upp 2-300 stam/h vid rätt medelstam, de är väl inte möjligt med h8an:)?

Användarvisningsbild

Re: tid = pengar

masterchief  
#89945 2-300stam är defenetivt försäljarprat :shock:
Att en stickvägsgående mer rätt agregat hugger lite mer än en beståndgående är det nog inga tvivel om.
Finns flera orsaker till det.
Bla så är det en lite tuffare maskin maskinellt den stickvägsgående, sedan gallrar man mer vägnära och mindre mellanzon med en stickvägsgående.
Det får man nog fan för att man skriver men har inte sett någon gallring än som bevisar motsattsen, mina egna inkluderade...
Flerträd är bra i rätt skog, men inget saliggörande undersystem som lönar sig överallt.

Användarvisningsbild

Re: tid = pengar

221  
#89954 ett par hundra stam är inte ömojligt de har jag hört från fler, har dock inte flerträdshantering så jag vet inte..
tycker de är svårt o dra alla stickvägsgånde över en kant i den frågan har sett båda genom gallrade o lite sämre igenom gallrade mellanzoner men tycker det beror mer på hur terrängen ser ut. går nog diskutera hur länge som helst vilket system som är bäst men har bara min personliga uppfatting och det är att stickvägsgående vinner i längden, men de är nog en annan tråd...

Användarvisningsbild

Re: tid = pengar

masterchief  
#89957 Och en annan är som baken, delad i uppfatningen iom jag har bägge systemen :lol:
En stickvägsgående är mer flexibel om man har blandad körning.
H8an går bäst i den skog den är gjord för, förstagallring i snälla till medeltuffa marker som möjliggör stråkköre.
H8an raggar dock jobb bättre än en stor stickvägsgående.
Vilken maskin man sedan klipper objektet med är en annan femma :oops:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).