Skogsvagn (Huggarvagnar)

Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

77 inlägg 30007 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#76462
Vesslan skrev:
gnisten83 skrev:Stödben är väl till för att användas :wink:
Hade du kört över vagnsstyrningen åt andra hållet hade de nog funkat :mrgreen:


Får väl börja använda stödbenen (trodde de var för fegisar men är beredd att ompröva min ställning :wink: )
Tror också att det spelade stor roll att vagnsstyrningen var åt fel håll men jag ville nå fram utan att behöva backa igen!!
Latheten bedrog visheten!!!

Får väl lära mig efter vägen.
Har numera faktiskt 6 minuters erfarenhet av krankörning så man kan ju inte begära underverk :mrgreen:

V


Tråkit at det skulle enda så här, första dagen.
Stödbenen behövs när vagnen tom, men med lite lass brukar det funka utan ochså.
Mitt bästa tips e att alltid kjöre med stödbenen ca 20-30cm ute(om det inte e veldigt ojamt), då tippar bara vagnen över på stödbenet, och du kan bara kjöra ut det, så kommer vagnen tilbaka på hjulen.
Så kjörer jag alltid med min vagn, och den har vältat 1 gång på 10år(det fanns et hål i marken där stödbenet normalt skulle stannat). Den gång gick det at pressa nedåt med kranen samtidig som jag drog med vinchen åt motsatt håll. Men det e sånt som kan skje för alla, men inte als roligt.
I skogen lyfter jag dom alldrig mer en halva vägen upp, utan bara så det rekker för at kunna kjöre.
Va jag erfart, så tåler dom at ta i marken(om man glömmer bort dom), när man kjör sakta, utan att krokas.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#76465
Naders skrev:Problem uppstår då man trasslar in wiren i någon gren och drar ut den. Ganska irriterande att behöva stiga ur traktorn för att öppna ventilen å dra in den igen.
Löste detta genom att investera i ett öppningsbart brytblock, ta ut wiren ur blocket å snurra in den till själva vinschen.
Så nu slipper man detta enerverande moment med utdragna wirar!
Bara ett tips :wink:
Så här ser det ut......
Finns att införskaffa här:
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=71&parent=s2040

Om detta skulle skje, e det inte nåt stort problem då vinchen e radiostyrd. Behöver inte stig ur, bara att trycka på knappen så rullar wiren på igjen. 8)
Det finns ingen ventil på min vinch, utan den e sammenkoblat med ventilpacketet. så går det att kjöra kranen, så kan man kjöra vinchen ochså.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/of

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89917 En liten återkoppling!

farma9t.jpg


Har nu kört ganska många kubik med kranen och vagnen!

Får väl säga att kunskapen som finns samlad här har hjälpt mig till en för mig optimal huggarvagn. Stort tack!!

Är så glad att jag har tvåspak med el. on/off och inget annat. När man lärt sig köra så är det en dröm.
Måste bara skaffa större traktor med 4wd och större hydraulpump men det är husrenovering på g också så ni kan gissa vilket som får högsta prio när frugan är med o bestämmer :(

Lyckades till och med imponera lite på min gamle far (som tycker jag ska leja bort körning istället för att göra det själv). Jag körde in på ett trångt ställe och vände med hjälp av ramstyrningen. Vinschade sen in en stock med radiostyrningen och lastade på den lite geschvint för att sedan snirkla mig ut mellan träden. DÅ fattade han varför jag ville lägga pengar på radiostyrning och ramstyrning!!!!

Får nog tillstå att jag faktiskt hade klarat mig utan utskjutet men visst finns det stunder då det är kanon. 6m kran och 1 meters utlägg av ramstyrningen ger en grym räckvidd vill jag lova!
Har ju som tidigare nämnts i tråden börjat använda stödbenen och har sen dess inte haft några incidenter med vältningar :)

Sommarens projekt får bli att bygga iläggsplåtar för att kunna rensa diken!
Det enda man skulle kunna önska på vagnen är ju såklart drivning MEN då är det ju helt andra pengar vi pratar om!

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90717 Grattis till vagnen..

Kör du vagnen med orginalhydralikens tryck & flöden på BM 430??

Räcker den till??

Vill gärna ha lite feedback

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/of

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90744
Sweden-viking skrev:Grattis till vagnen..

Kör du vagnen med orginalhydralikens tryck & flöden på BM 430??

Räcker den till??

Vill gärna ha lite feedback



Jo visst kör jag på original tryck o flöden!

Man får inte ha bråttom......
Det är nästintill omöjligt att köra två funktioner samtidigt (går för sakta) men en
i taget är helt ok!
Rusar man på motorn ordentligt så är det lite bättre MEN vem vill sitta med traktorn på fullrus?

Körde lite så i början men då drog till och med 430:in en hel del soppa (är van att kunna köra i evigheter på en tank då motorn sällan behövs varvas).

Nu så accepterar jag att det går lite långsammare men det är ju enorm skillnad i tiden det tar att lasta på mot min gamla vajerkran! dessutom så gör det inte ont i ryggen!!

Kraftförlusten pga det lägre trycket märker jag inte så mycket av. Givetvis går det tungt ibland när kranen är fullt ute med utskjut och allt (6m. ) men då snackar vi riktigt stora stockar!!!! Har faktiskt kunnat lasta allt jag försökt med hitills.


Några tankar!

Radiostyrd vinsch är förmodligen det bästa som finns!
Ramstyrning kommer som god 2:a
Lång kran är inte lika viktigt tycker jag (det fattas alltid 1m :mrgreen: )

Slut, frågor?

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123873 Har läst igenom den här gamla tråden för jag är också inne på en huggarvagn. Mekansisk "två-spak" som är tre- spak med gripen i en särskild spak känns riktigt B. Hur gör man när man lägger av i vältan eller lasset och ska öppna samtidigt som man höjer? Samma när man griper om nåt och inte vill markbereda samtidigt? Man måste ha väldigt långa fingrar? Lutar åt vanlig hederlig flerspak med det vill dom knappt sälja längre?

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123877 Har faktiskt ingen aning........

Vore jag du så skulle jag köpa 2-spak med
El. On/Off!

Du kommer inte ångra dig!



V

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123881 Vad kan merkostnaden hamna på? Handlaren erbjuder en 9-tons vagn med 5,3 meters kran och vinsch för 100' jämt och det är ungefär min budget. Det är med den mekaniska "trespaken"

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123883 Tja 100' +m är vad jag gav för min 9t
Med vinsch 6 m. Kran ( 1m. Utskjut) och 2 spak!

Detta för 1 år sen!

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123886 Det här med spakar.
Kjellfri: skriver i sin reklam, om elspakar som inte behöver ställdon.
Jag uppfattar att hastighetsvariablerna i varje funktion kan ställas med en och samma knapp, på respektive spak.
Att kunna få elspakar till ett elstyrt ventilpaket måste vara ett framsteg i huggarvagnsbranschen.
Har Kellfri kommit med ett sådant styrsystem för elspakarna, så följer nog fler fabrikat efter.
Priset vet jag inte, men Kjellfri är väl inte kända för att vara prisledande.
Men jag vill hävda att de har ryckt åt sig ledningen, vad gäller utvecklingen.
Hoppas spakstyrningen håller vad reklamen ger uttryck för.

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123894 Kjellfri har ju inte nåt högre anseende i det här forumet vad gäller kvalitet. Det är möjligt att de har hittat nån kines som kan göra prisvärda elventiler. Men då måste ju alltihop fungera rakt igenom och inte bara ventilerna.

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Obon85  
#123903 tror att d e samma ventiler som weimer säljer?? ligger på deras hemsida för i runda slängar 35k

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123908 Obon85 har rätt, var in och kollade Weimers sida.
Tillverkare är Finska Rotec.
Vilket fall som helst verkar det vara ett fall framåt, jämfört med att hålla på och lyfta hydraulpaketet.
Får nog tillskriva Rotec utvecklingssteget. Synd att inte Weimer har fått gehör för spakarna här i Sverige.
Senast redigerad av Famag lör 26 mar 2011, 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123979 Vadå gehör, de kom med i Weimers sortimentet för ett par månader sen

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124053 Kjellfri har nog annonserat om spakarna i ett par månader.
Weimer har också kunnat göra det, i sina annonser.
Jag har inte sett att de gjort det, fast de säljer nog mera delar än Kellfri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).