Skotare

Valmet .4 kran

73 inlägg 38865 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89720 Hej! Jag har läst tråden men min åsikt är redan sagd av andra. Minströmmen är inget indiviuellt, alla borde vilja kunna köra kranen med smygfart, allt annat är korkat. Detta kontolleras med jämna mellanrum tex vid service en gång per år. Har inte ens reflekterat över att det behövs koder, känns lite "overkill" kan jag hålla med om, men inget att hetsa upp sig över.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Tosca  
#89768
Maldas skrev:Minströmmen är inget indiviuellt, alla borde vilja kunna köra kranen med smygfart, allt annat är korkat. Detta kontolleras med jämna mellanrum tex vid service en gång per år. Har inte ens reflekterat över att det behövs koder, känns lite "overkill" kan jag hålla med om, men inget att hetsa upp sig över.


Sen uppstår problemet att man servar själv, då måste man likafullt ha kod för att justera strömmen.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

novis??  
#89777 ja sen om inte det finns nån mek på komatsu som kan det då måste du ut med en servicetekniker som är dubbeltså dyr för att ställa minström ja kolla vad sånna kostar så förstår ni att det inte ska behövaskod 😡

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#89799
Maldas skrev:Hej! Jag har läst tråden men min åsikt är redan sagd av andra. Minströmmen är inget indiviuellt, alla borde vilja kunna köra kranen med smygfart, allt annat är korkat. Detta kontolleras med jämna mellanrum tex vid service en gång per år. Har inte ens reflekterat över att det behövs koder, känns lite "overkill" kan jag hålla med om, men inget att hetsa upp sig över.



De går ju att finjustera minströmmen utan att de går mindre mjukt, de går tillomed mjukare att smyga med lite högre minström slipper dra halvaspaklängden utan att de händer nått som det gör standardinställt.

Och ja kan aldrig tänka mej att alla vill ha likadant, smaken är olika men valmet bestämmer att alla ska köra likadant, känns väldigt ologiskt. Och ¨jag tycker att det är nått att hetsa upp sej på för ja vill ha kranen som ja vill å inte som nån annan vill.

Är väl samma om man köper en cross det är väl föraren som ställer in den å inte verkstaden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89819 I detta fall håller jag mrme för att vara en mycket vis man!!!
Min strömmen är helt klart individuell!! iallafall för alla som kan köra kran mjukt på gammeldags vis UTAN ramper..

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89825
ume skrev:I detta fall håller jag mrme för att vara en mycket vis man!!!
Min strömmen är helt klart individuell!! iallafall för alla som kan köra kran mjukt på gammeldags vis UTAN ramper..


varför inte lära sig använda ramperna när dom nu finns, dom finns ju för att hjälpa dig som förare....
klart det går att köra utan, men kan nog vara skönt med lite ramper när tröttheten kommer krypande ;)

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89826
ume skrev:I detta fall håller jag mrme för att vara en mycket vis man!!!
Min strömmen är helt klart individuell!! iallafall för alla som kan köra kran mjukt på gammeldags vis UTAN ramper..



Minströmmer har inget med ramper att göra, två helt skilda saker.

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Skog  
#89830 Finns ju fler faktorer som styr det här med kran, du kan ju sitta å ändra hur mycket du vill på inställningarna å aldrig få kran gå bra om det är en kass
programversion, Ett maskin märke kan de ju räcka att ha ex 20ms i startramp på alla funktioner (inte gripen då) å den går ändå att smygköra med
en annan kanske du lär ha 250ms på vissa funktioner för att du ska få nån mjukhet vid start

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89927
mrme skrev:
Maldas skrev:Hej! Jag har läst tråden men min åsikt är redan sagd av andra. Minströmmen är inget indiviuellt, alla borde vilja kunna köra kranen med smygfart, allt annat är korkat. Detta kontolleras med jämna mellanrum tex vid service en gång per år. Har inte ens reflekterat över att det behövs koder, känns lite "overkill" kan jag hålla med om, men inget att hetsa upp sig över.



De går ju att finjustera minströmmen utan att de går mindre mjukt, de går tillomed mjukare att smyga med lite högre minström slipper dra halvaspaklängden utan att de händer nått som det gör standardinställt.

Och ja kan aldrig tänka mej att alla vill ha likadant, smaken är olika men valmet bestämmer att alla ska köra likadant, känns väldigt ologiskt. Och ¨jag tycker att det är nått att hetsa upp sej på för ja vill ha kranen som ja vill å inte som nån annan vill.

Är väl samma om man köper en cross det är väl föraren som ställer in den å inte verkstaden.


Rätta mig om jag har fel.... har klurat lite på det du skrivit...
Minströmmen är inte det det absolut saktaste man ska kunna köra funktionen? Oftast precis så man ser att den rör sig. Blir det inte lite ryckigt om man ställer högre minström? borde ju bli så att när kran väl ska röra sig så startar den inte sakta utan lite fortare borde bli ett litet ryck då?
Är det inte bättre att ha lägre minström och istället spakprogressioenen mer på + (valmet) så spaken är känsligare i början av utslaget?
vara bara mina funderingar,,,,

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89937
Valmet 890 skrev:
ume skrev:I detta fall håller jag mrme för att vara en mycket vis man!!!
Min strömmen är helt klart individuell!! iallafall för alla som kan köra kran mjukt på gammeldags vis UTAN ramper..


varför inte lära sig använda ramperna när dom nu finns, dom finns ju för att hjälpa dig som förare....
klart det går att köra utan, men kan nog vara skönt med lite ramper när tröttheten kommer krypande ;)


Jo köra med dom är inga problem men känslan å följsamheten i kran ökar markant utan start å stopp ramp.
Blir som en konstig "dötid" eller va man ska kallat när man vänder med funktionen annars.
Senast redigerad av ume mån 26 apr 2010, 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89938
Maldas skrev:
ume skrev:I detta fall håller jag mrme för att vara en mycket vis man!!!
Min strömmen är helt klart individuell!! iallafall för alla som kan köra kran mjukt på gammeldags vis UTAN ramper..



Minströmmer har inget med ramper att göra, två helt skilda saker.


Jodå jag vet men en dåligt inställd minström kan räddas av ramperna när föraren inte är så kräsen,de va så ja mena men uttryckte det kanske luddigt..
Kollar själv minströmmen på skördarn en gång i månaden oftast behövs justeringar...

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Tosca  
#89952 Rätta mig om jag har fel.... har klurat lite på det du skrivit...
Minströmmen är inte det det absolut saktaste man ska kunna köra funktionen? Oftast precis så man ser att den rör sig. Blir det inte lite ryckigt om man ställer högre minström? borde ju bli så att när kran väl ska röra sig så startar den inte sakta utan lite fortare borde bli ett litet ryck då?
Är det inte bättre att ha lägre minström och istället spakprogressioenen mer på + (valmet) så spaken är känsligare i början av utslaget?
vara bara mina funderingar,,,,[/quote]

Problemet kvarstår, KOD behövs för att justera både progressionen och minströmmen.

Fel av mig; progressionen behöver man ingen kod till.
Senast redigerad av Tosca tis 27 apr 2010, 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89963 Kör standardinställningar på vår Gremo, har inte ändrat någonting. varken jag eller chefen. Går utmärkt ändå.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#89989 Ume å jag tycker nog troligtvis om ungefär samma inställningar på kranarna skule ja tro, å de är väl lite sensation att vi har samma åsikt 8)

Har man för hög minström kan de bli väldigt ryckigt men som ja sagt tidigare gränsen mellan ryckig är ganska känslig anser jag och behöver därför finjusteras enligt förarens önskemål och det utan kod.

Att få till kranen fin med ramper,progression höga eller låga minströmmar de kvittar hur man bär sej åt bara man blir nöjd som förare för de är ju föraren som ska köra kranen.

Där har vi problemet som ja ser det föraren kan inte ändra kranen som han vill ha den som det är idag med en kod, å ja kan inte fatta varför den finns där.

Vet inte om du jobbar på valmet Maldas, kan ha varit Temlav ja menade han verkade jobba/känna nån på valmet.


Finns garanterat nån på forumet som jobbar där, och det vore kul om nån av er kunde fråga uppåt å få en vettig förklaring på varför koden inefattar kraninställningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#89991 Nu ska ja ta ett exempel på hur ja ville ha kranen på den tiden ja skotade, kranen ska ha minströmmarna en bit under knycket som blir om dom är för höga/ ja vill ha kranen känslig kring centrumläget. Är den för hög går det inte flytta kojan eller lyfta nått på marken när nån människa är i närheten. Ramperna ska vara låga så att ja kan ha bra precision å flyt i körningen. Kranen ska göra vad ja säger till den att göra.

På lyften vill ja ha den precis under rycket å sänken vill ja ha minströmmen lägre för där tycker ja att kranen blir finare att köra om dn är rätt låg. Måste ha nått med att kranen å virket väger en hel del, för hög minström där gör kranen ryckig.

De ja beskriver är ju absolut inte rätt men funkade för mej på den tiden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).