Traktorn i skogen

Att få ut virket ur skogen

32 inlägg 24329 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89693
axwell skrev:Slå till på griplastaren i Västerbotten, eller något liknande. En investering på sikt, sälj den senare om det inte motsvarade förväntningarna och du har bara haft lite pengar bundna en tid.
Nejsägarna tycks se varje utgift som en reell kostnad. Med lite tur kan du ha vagnen flera år, helt gratis eller till rimlig kostnad.


Men, det måste väl ändå bero på hur skogen ser ut. Kommer man fram med en sådan väldigt vagn dit timret ligger? Är det lite mer trångt och kanske blockigt är nog en, trots allt är väl bäst att säga, en fyrhjuling. Den kan man dessutom verkligen ha lite annat kul med. Hur tar man sig fram i en manuell första gallring med stor traktor och vagn? Utan att göra vägar alltså. Ska man ta ner bara 70 m3 i gallring per år, så lär det inte finnas utrymme för så mycket vägar.

Idealet är i min värld en Alstor eller Vimek, men det är helt andra pengar det.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

axwell  
#89696
Uvskogen skrev:Men, det måste väl ändå bero på hur skogen ser ut. Kommer man fram med en sådan väldigt vagn dit timret ligger? Är det lite mer trångt och kanske blockigt är nog en, trots allt är väl bäst att säga, en fyrhjuling.


Traktorn(MF 575 4wd) finns ju redan, av skäl som vi inte vet. Den utnyttjas troligen även för andra ändamål.

Annars skulle en beg. minitraktor med lämplig vagn ha varit det optimala, dubbelt så bra som ATV till halva investeringen, och ett överlägset 3;e-handsvärde.

Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89703
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Men, det måste väl ändå bero på hur skogen ser ut. Kommer man fram med en sådan väldigt vagn dit timret ligger? Är det lite mer trångt och kanske blockigt är nog en, trots allt är väl bäst att säga, en fyrhjuling.


Traktorn(MF 575 4wd) finns ju redan, av skäl som vi inte vet. Den utnyttjas troligen även för andra ändamål.

Annars skulle en beg. minitraktor med lämplig vagn ha varit det optimala, dubbelt så bra som ATV till halva investeringen, och ett överlägset 3;e-handsvärde.


Kanske det, en traktor/minitraktor är nog hållbarare än en fyrhjuling :wink: Tänkte mer på framkomligheten i skogen, för inte är väl en minitraktor lika smidig som en fyrhjuling i det avseendet?

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

axwell  
#89707
Uvskogen skrev:Kanske det, en traktor/minitraktor är nog hållbarare än en fyrhjuling :wink: Tänkte mer på framkomligheten i skogen, för inte är väl en minitraktor lika smidig som en fyrhjuling i det avseendet?


Nej de är inte lika smidiga, med styrbromsen vänder minitraktorn på drygt halva den vändcirkel som en bra ATV behöver(gäller inte Jinma). Bredden för Yanmarmodellerna varierar, många är smalare än ATV, min är ca 1 dm bredare men smalare än skogsvagnen. Titta på Yanmartråden


Vändradien kontra ATV och "Stortraktor" med och utan vagn bakom har jag ju hotat/lovat kolla upp för Yanmar.
Eftersom vändradien är så otroligt liten så har jag frågat mig hur långt man kan åka med max styrutslag. Svaret blev: Det beror på underlaget; plant underlag= varv på varv, kuperad terräng; efter ca halva varvet kan grinden nudda bakhjulet så att styrutslaget får minskas något.
På plan mark bli vändcirkeln för hjulen 4,2 m, terräng 4,4-5 m.

Drygt 1 meter bättre(i terräng) än de bästa ATV utan vagn!!!

Yanmar med vagn.jpg


Jag misslyckades med att kopiera in bilden där vagnen är vinklad tvärare än 90 grader mot traktorn, försök inte göra det med en ATV.
Men för den som bara vill skjutsa ändan, eller som du i riktigt djup snö med bandsats, kan ATV ha sin fördel.

Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89735 Har själv skog som ska skötas om, slutavverkningar sätter jag bort, det brukar dock bli lite gallringshuggningar varje år. Det brukar röra sig om 20-60 m3f som skall fraktas ur skogen varje år. Visst kan man leja för det men det är ju kul att göra det själv också.

Att utföra sånt här arbete betraktar jag som hobby. Hobby räknar man inte ut lönsamhet på. Man kan ju jämföra med fritidsbåt, vattenskoter, snöskoter, golf m.m. För min del så satsade jag på en Vimek 620 Minimaster. Den är ju egentligen alldeles för dyr men det är som sagt en kul hobbyverksamhet som jag har nytta av. Sedan tänker jag att maskinen har ett hyffsat restvärde den dag jag vill sälja den.

Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89738
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Kanske det, en traktor/minitraktor är nog hållbarare än en fyrhjuling :wink: Tänkte mer på framkomligheten i skogen, för inte är väl en minitraktor lika smidig som en fyrhjuling i det avseendet?


Nej de är inte lika smidiga, med styrbromsen vänder minitraktorn på drygt halva den vändcirkel som en bra ATV behöver(gäller inte Jinma). Bredden för Yanmarmodellerna varierar, många är smalare än ATV, min är ca 1 dm bredare men smalare än skogsvagnen. Titta på Yanmartråden


Vändradien kontra ATV och "Stortraktor" med och utan vagn bakom har jag ju hotat/lovat kolla upp för Yanmar.
Eftersom vändradien är så otroligt liten så har jag frågat mig hur långt man kan åka med max styrutslag. Svaret blev: Det beror på underlaget; plant underlag= varv på varv, kuperad terräng; efter ca halva varvet kan grinden nudda bakhjulet så att styrutslaget får minskas något.
På plan mark bli vändcirkeln för hjulen 4,2 m, terräng 4,4-5 m.

Drygt 1 meter bättre(i terräng) än de bästa ATV utan vagn!!!

Yanmar med vagn.jpg


Jag misslyckades med att kopiera in bilden där vagnen är vinklad tvärare än 90 grader mot traktorn, försök inte göra det med en ATV.
Men för den som bara vill skjutsa ändan, eller som du i riktigt djup snö med bandsats, kan ATV ha sin fördel.


Ja "Axwell" jag ska kolla på traktor, seriöst :grin: I första hand en minitraktor. Har bokat in en traktorkarl som ska följa med mig i skogen och titta på om det är framkomligt med traktor. Men måste "köra slut" på ATV:n först hursomhelst, för att få nån ekonomi i det hela. (ja, jag vet, det verkar ju ordna sig av sig självt :wink: )

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89740 Håller fortfarande på, att med egen traktor och vinsch dra ut till traktorväg det man hugger om dagen.Det lilla jag kört med kran och en traktor utan vändbar stol har inte med hobby att göra det är tortyr.Är i samma läge själv under några år att det ska ut mellan 50-100 fastkubik om året utan egna redskap.Hade jag haft egen traktor skaffade jag vinsch direkt.

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89743
bengt.a skrev:Håller fortfarande på, att med egen traktor och vinsch dra ut till traktorväg det man hugger om dagen.Det lilla jag kört med kran och en traktor utan vändbar stol har inte med hobby att göra det är tortyr.Är i samma läge själv under några år att det ska ut mellan 50-100 fastkubik om året utan egna redskap.Hade jag haft egen traktor skaffade jag vinsch direkt.


Han kanske skulle lägga pengarna på en traktorprosessor å sen anlita skotningen, en billig vimek g30 tror ja dom heter kostar ju inte mer än kanske 30-40... då har han ju det i fina högar å kan lägga 60´på skotning... säg att en skotare tar 50 kr m3 vilket är ganska normalt i gallring så kostar det kanske 5000 per år med transport typ;)

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

axwell  
#89761
Uvskogen skrev:Ja "Axwell" jag ska kolla på traktor, seriöst :grin: I första hand en minitraktor. Har bokat in en traktorkarl som ska följa med mig i skogen och titta på om det är framkomligt med traktor. Men måste "köra slut" på ATV:n först hursomhelst, för att få nån ekonomi i det hela. (ja, jag vet, det verkar ju ordna sig av sig självt :wink: )


Om du tar dig fram med ATV sommartid så bör väl även en lätt 4wd-traktor klara samma underlag.
Ja jag vet,var rädd om din ATV, den behöver du när det blir riktigt mycket snö, en minitraktor går inte ovanpå kallsnö som en bandad Polaris(ursäkta, Artic Cat). När snön satt sig drar du ut virket med minitraktorn.
Med ålderns rätt har jag idag fallit för din argumentation om griplastarvagnar, det blev inte en xyz utan en snarlik.
Kommer kanske bilder på Yanmartråden sedan jag tagit beslut om var ventilpaketet skall hänga.

Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89767
bengt.a skrev:Håller fortfarande på, att med egen traktor och vinsch dra ut till traktorväg det man hugger om dagen.Det lilla jag kört med kran och en traktor utan vändbar stol har inte med hobby att göra det är tortyr.Är i samma läge själv under några år att det ska ut mellan 50-100 fastkubik om året utan egna redskap.Hade jag haft egen traktor skaffade jag vinsch direkt.

Ok, kom igen då du har skaffat redskap, då väger dina argument tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89770 [quote="axwell
Med ålderns rätt har jag idag fallit för din argumentation om griplastarvagnar, det blev inte en xyz utan en snarlik.
Kommer kanske bilder på Yanmartråden sedan jag tagit beslut om var ventilpaketet skall hänga.[/quote]

Ser fram emot bilderna! :smile:

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

aptolil  
#89865 Oj vilket gensvar...
Efter att ha läst allas kommentarer har jag börjat resonera så här:

Mitt mål är att i första hand arbeta i skogen som en hobby för avkopplingens skull.
Med det i åtanke och även med den relativt begränsade tid jag kan lägga på skogen i åtanke så räknar jag med att göra mest nytta genom att utföra röjning och ta hand om vindfällen, snöbrott, lite vedhuggning och ev. lättare gallring.

Det betyder att jag behöver något smidigt fordon som jag kan använda för att transportera ut enstaka träd här och där.
Därför funderar jag på att skaffa en fyrhjuling/ATV med lämplig vagn. Vagnen behöver inte vara utrustad med grip utan jag räknar med att använda traktorn för att lägga upp timret i högar när jag väl har fått ut det till en väg. Traktorn har frontlastare med pallgafflar så det borde inte vara några större problem.

Vad tror ni om det?
Bör jag titta på något annat än en fyrhjuling?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89870 Låter som ett sunt resonemang. Du kan ju alltid byta upp dig tilll andra maskiner om det inte skulle funka.

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

alias  
#89941
aptolil skrev:Oj vilket gensvar...
Efter att ha läst allas kommentarer har jag börjat resonera så här:

Mitt mål är att i första hand arbeta i skogen som en hobby för avkopplingens skull.
Med det i åtanke och även med den relativt begränsade tid jag kan lägga på skogen i åtanke så räknar jag med att göra mest nytta genom att utföra röjning och ta hand om vindfällen, snöbrott, lite vedhuggning och ev. lättare gallring.

Det betyder att jag behöver något smidigt fordon som jag kan använda för att transportera ut enstaka träd här och där.
Därför funderar jag på att skaffa en fyrhjuling/ATV med lämplig vagn. Vagnen behöver inte vara utrustad med grip utan jag räknar med att använda traktorn för att lägga upp timret i högar när jag väl har fått ut det till en väg. Traktorn har frontlastare med pallgafflar så det borde inte vara några större problem.

Vad tror ni om det?
Bör jag titta på något annat än en fyrhjuling?


Naturligtvis ska du göra det som känns rätt för dig.

Har bara några funderingar gällande fyrhjuling kontra traktor och huggarvagn.

Det första gäller tidsaspekten:
-hur lång tid har du på dig att hugga dina 70 m3sk/år? Resterande familj kan ju bli lite irriterad om man är i skogen all tid som man inte är på jobbet och bara huggningen i klenare gallring kan vara rätt tidsödande.
-du sa att du hade mellan 500-600 meters skotningsavstånd, räkna på hur många vändor extra det blir att köra detta fram och tillbaka i terrängen och vad detta gör i tid.

Det andra gäller arbetsbördan:
-om du nu inte ska ha kran på ATV-vagnen (inte vajer heller?) så sliter det rätt ordentligt att lasta ~60 m3fub för hand. Med vajerkran (elektronisk, typ Warn) går det lättare men det tar det en j*vla tid.

Bara mina funderingar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

Kristoffer D  
#89949
alias skrev:Naturligtvis ska du göra det som känns rätt för dig.

Har bara några funderingar gällande fyrhjuling kontra traktor och huggarvagn.

Det första gäller tidsaspekten:
-hur lång tid har du på dig att hugga dina 70 m3sk/år? Resterande familj kan ju bli lite irriterad om man är i skogen all tid som man inte är på jobbet och bara huggningen i klenare gallring kan vara rätt tidsödande.
-du sa att du hade mellan 500-600 meters skotningsavstånd, räkna på hur många vändor extra det blir att köra detta fram och tillbaka i terrängen och vad detta gör i tid.

Det andra gäller arbetsbördan:
-om du nu inte ska ha kran på ATV-vagnen (inte vajer heller?) så sliter det rätt ordentligt att lasta ~60 m3fub för hand. Med vajerkran (elektronisk, typ Warn) går det lättare men det tar det en j*vla tid.

Bara mina funderingar.

MVH
Alias


Tidsaspekten och markförhållanden tar väl ut varandra, svår terräng=effektivare med atv, lätt terräng=effektivare med traktor.

Ang. skotningsavstånden så har jag ungefär samma, och då kör jag från skog till väg med atv och från väg och hem med traktor och vagn, ingen huggarvagn utan en gammal moheda utan kran som lastas med traktor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).