Traktorn i skogen

Att få ut virket ur skogen

32 inlägg 24333 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att få ut virket ur skogen

aptolil  
#89544 Som nybörjare både i skogen och här på forumet har man många frågor.
För min del är den stora frågan hur jag skall få det virke jag avverkar ut ur skogen.
Har ägnat några kvällar åt att läsa igenom diverse trådar här men blir inte mycket klokare för det.

Jag planerar att sköta en del av gallringen själv med hjälp av motorsåg därför att det är intressant och roligt.
Inser dock att det inte är realistiskt att täcka några större ytor så arbetet får bli helt på hobbybasis utan krav på förtjänst. Räknar med att ta ut ca 70 m3sk per år. Däremot får inte förlusten bli allt för stor heller.

Jag har tittat på en hel del huggarvagnar att koppla till traktorn, jag har en MF 575 4WD, och en ny hyfsad vagn tycks gå på ca 100 000:-. Då har den hydraulisk kran, vinsch och styrning.
Har också funderat lite på en ATV med vagn men ett sådant ekipage landar också på ca 100 000:- och då tycker jag att en huggarvagn till traktorn ger mer för pengarna. Någon som håller med?

Jag har också tittat på begagnade huggarvagnar men andrahandsvärdet tycks vara högt och oftast finns intressanta objekt långt bort i vårt avlånga land så transportkostnaderna blir antagligen höga.

Vad anser ni med mer erfarenhet?
Bör jag satsa på en huggarvagn till traktorn eller borde jag titta på andra alternativ? Vilka i så fall?
Vad anser ni om en begagnad huggarvagn kontra en ny? Är det värt att lägga ca 100 000:- på en ny vagn eller kan jag lika gärna titta på en begagnad och spara några tiotal tusenlappar eller brukar det bli mycket mekande med de begagnade vagnarna? Jag vill ju arbeta i skogen och inte ägna stora delar av min tid åt att skruva på vagnen.
På hur många år brukar man skriva av en huggarvagn?

Vad tycker ni är den bästa satsningen för mig med tanke på följande parametrar:

- Avverkar 70m3sk / år
- Har traktor
- Arbetar på hobbybasis utan krav på vinst på eget arbete.
- Kan acceptera en förlust på 10 - 12 000:- per år.
- Transportsträcka för virket är i medeltal ca 5- 600 meter.
- Marken är lite kuperad och på vissa områden blöt.

Det vart många frågor på en gång. Är tacksam för alla svar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

Nolltax AB  
#89550 70 kubik. I bästa fall 300 spänn/kubik. Ergo 21000 pengar på helåret....
Höfta ihop en slogan å plocka hem större slant....

Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89552 Förstår hur du resonerar, det finns andra värden än vinst med att jobba i skogen. Jag gallrar själv med motorsåg och volymen kommer de närmaste åren vara ungefär som du tänkt. Tar det jag gallrar själv som ved.

Erfarenhet så här långt, för min del, är att fyrhjuling för att köra ut, då den tar sig fram smidigt och bra mellan träden, och med band numera även över det blöta. Nackdelen är förstås att de är lite klena ibland :wink:

Transport hem, då skulle jag vilja ha en traktor. Så det beror väl på, ska du ta hem timret eller lägga det efter väg vid skogen för försäljning?

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89560 Om du ej har krav på vinst och bara vill arbeta i skogen,varför ta ut virke ö.h.t? Kapa bara upp det i barkborresäkra bitar o gödsla marken med det. Många Fördelar:

Slipper slänga ut 100.000
Slipper lägga tid på att skruva o köra dvs mera tid för skogsarbete,vilket var vad som önskades
Skogen mår bra, inga spår,näringen kvar
Större areal hinner gallras

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

alias  
#89595
nisse skrev:Om du ej har krav på vinst och bara vill arbeta i skogen,varför ta ut virke ö.h.t? Kapa bara upp det i barkborresäkra bitar o gödsla marken med det. Många Fördelar:

Slipper slänga ut 100.000
Slipper lägga tid på att skruva o köra dvs mera tid för skogsarbete,vilket var vad som önskades
Skogen mår bra, inga spår,näringen kvar
Större areal hinner gallras

/Nisse


Hur fan ser sådana ut? Vid större volymer stamved än 5 m3sk/ha så gäller väl SVL oavsett hur virket är uppkapat. Möjligen att man kommer undan om virket är barkat, men det tar ju sin nätta lilla tid.

Aptolil, jag skulle nog föreslå något liknande denna vagn, både i storlek och pris (vet ju inte var i landet du är ifrån, kanske för långt bort för att det ska vara intressant?):

http://www.blocket.se/vasterbotten/Skog ... ?ca=21&w=3

Ska du inte hugga mer än 70 m3sk/år så blir det ju inte så många dagars körning, men jag skulle ändå välja huggarvagn framför ett ATV-ekipage alla dagar i veckan. Vi har haft jordbrukstraktor och huggarvagn tidigare men i dagsläget har vi skotare och ATV med vagn och vajerkran. När det är timmertransport det är frågan om så är det ATVn som får stryka på foten om jag skulle tvingas välja mellan dessa tre alternativ - att det sedan är en rolig "LEKSAK" är en helt annan sak. Ska dock till ATVns försvar säga att de är mycket mångsidiga vad det gäller användningsområden.

Vet att det finns andra här på forumet som tycker helt olika, men detta är min åsikt.
Jag skulle rekommendera dig att du provkör olika ekipage innan du bestämmer dig.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

mrlynx  
#89599 Frågan är om det är nödvändigt att alltid ha en egen vagn?
Kolla runt bland grannarna så är det säkert någon som har en som du kan låna/hyra.
Ibland kan man hitta någon pensionär som vill ha något att göra till sina maskiner och kör ihop det för kaffepengar bara dom får komma ut i skogen och leka.

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

Naders  
#89600
alias skrev:
Aptolil, jag skulle nog föreslå något liknande denna vagn, både i storlek och pris (vet ju inte var i landet du är ifrån, kanske för långt bort för att det ska vara intressant?):

http://www.blocket.se/vasterbotten/Skog ... ?ca=21&w=3



MVH
Alias

Vad du än gör så köp ingen sådan här med lavett-stödben.
Hade själv en sådan för 8 år sedan.
Bara tanken på att svänga ut kranen fick vagnen att tippa.

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89601 hmm... har grunnat lite på sånt här, vi har förvisso skördare osv men tidigare innan vi hade det så använde vi fyrhjuling med vanlig vagn förvisso men HELVETE va man får arbeta, eller snarare SLITA ihjäl sej både vid körningen å lassningen, ja då fanns inte hydrual kran till dom, men vi körde ut MASSOR med ved å timmer å framför allt gärdesgårs virke, men till slut så orkar man inte hålla på, då blev den inbytt mot en traktor med griplastarvagn å vilken fröjd, å eftersom vi högg manuellt då så hade man enorm hjälp av traktorn när man fällde fast osv.... Men traktorn kräver skapliga vägar hur det än är... så skulle jag i dagens läge köpa ett fordon för att kunna köra lite på vårt eget å lite ved (manuellt hugget) så skulle jag nog om ja ville lägga 100´titta på vimek 101.... dom verkar lämpliga men har lite minus va gäller nöjes körning, å sen att det inte är ramstyrning på dom vilket skulle varit bra (har ja hört;)).... Samtidigt så har man säkert skaplig hjälp när man fällt fast osv av en sådan mer än me en fyrhjuling..... större poster finns det både skördare å skotare till;)

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

Kristoffer D  
#89613 Jag skulle säga att det beror på vad du har för skog och hur markerna är. Själv har jag mycket skog som är under 20 år och ligger i tämligen eländig terräng, både blött och stenigt. Där är en atv med lätt vagn helt outstanding. Behöver inte göra några stickvägar, blir inga markskador och eftersom den är så smidig kommer jag fram till allt virke och slipper slita ihjäl mig. Tilläggas bör att jag tar det som ved. Dock kör jag aldrig hem med atvn utan bara från skogen till väg. Därefter kör jag med en gammal hederlig vagn utan kran. Lastar gör jag med pallgafflar med grip. Går mycket smidigt.

Har du däremot lite äldre skog rekommenderar jag traktor och huggarvagn.

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

dexter  
#89614 om du bara ska hugga runt 70kubik per år, är de då inte ganska dumt å köpa en huggar vagn för tiotusentals kronor när de finns skotare som kan köra ut ditt virke på en dag. du tjänar in pengarna för huggarvagnen, du får en bra slant för jobbet du har gjort och du slipper förlora dom här 10-12 000 per år du pratar om.

så köp ingen huggarvagn för 70kubik, de är bara ett dumt köp. de är att vara lite för impulsiv.

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

Tall  
#89617 Jag har en mf 135 och en farma 3,8 och kör ut ca 200 kubik om året och det fungerar utmärkt.En liten men effektiv kombination.50000 - moms.

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89636
dexter skrev:om du bara ska hugga runt 70kubik per år, är de då inte ganska dumt å köpa en huggar vagn för tiotusentals kronor när de finns skotare som kan köra ut ditt virke på en dag. du tjänar in pengarna för huggarvagnen, du får en bra slant för jobbet du har gjort och du slipper förlora dom här 10-12 000 per år du pratar om.

så köp ingen huggarvagn för 70kubik, de är bara ett dumt köp. de är att vara lite för impulsiv.


Huvudsyftet är ofta att köpa maskiner och då blir det kontraproduktivt att leja.
I hembyn finns en massa rejäla huggarvagnar,några småskotare(alstor o vimek) och enstaka större maskiner.
Endast ett fåtal används mer än 70m3/år.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89678 Skaffa en vinsch och dra fram det du hugger om dagen till traktorvägen,lej in någon att köra fram det.

Avatar Fallback

Re: Att få ut virket ur skogen

axwell  
#89687 Slå till på griplastaren i Västerbotten, eller något liknande. En investering på sikt, sälj den senare om det inte motsvarade förväntningarna och du har bara haft lite pengar bundna en tid.
Nejsägarna tycks se varje utgift som en reell kostnad. Med lite tur kan du ha vagnen flera år, helt gratis eller till rimlig kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Att få ut virket ur skogen

halvproffs  
#89688 Finessen med stödben är att dom ska nå ut en bit utanför yttre sidolinjen. Går dom inte tillräckligt långt ut blir det instabilt oavsett vilken sorts stödben. Har du ekonomi för vagnen så köp den, du kommmer inte att ångra dig. Du kommer säkert att få nytta av den på andra områden också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).