Socialt (mer om oss)

Skogshuggarkäk

31 inlägg 10868 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogshuggarkäk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89402 Jag behöver hjälp med maten....
Vill ha tips på väldigt energirika maträtter, helst skulle jag vilja gå upp några kilo men får väl sikta på att åtminstånde hålla nuvarande vikt under röj-säsongen.
Gärna sånt som man kan ha med sig i skogen, börjar tröttna på ost- o skinkmacka!

Jag fattar ju att det bara är att ligga på ett kaloriöverskott men så pass aktiv som man är så är det inte så lätt, har man dessutom dålig matfantasi så blir det som det blir. Kan ju inte äta hur mycket som helst heller så jag siktar på att äta "rätt" mat.
Kan inte äta mjölkprodukter så gräddsåser och sånt går bort :grin:

Den som behöver gå ner i vikt kan ju bocka av de maträtter som jag förhoppningsvis får tips om och lägga de i sin inte-äta-lista = två flugor på smällen :mrgreen:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

GremoNiclas  
#89403 Vad sägs om...Makaroner med spagetti... :wink: Kolhydrater så det räcker kanske...
Nötter innehåller mycket energi. Varje gång du tankar sågen får du hälla i dig en påse nötter. :D
Stekt fläsk!?

Elverk och micro i bilen till å börja med så du kan käka riktig mat iaf.

Själv så är jag nöjd med att hålla vikten, men vi har inte samma typ av jobb. :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

Nolltax AB  
#89404 Ost å skinkmacka ala lokala macken....
Helt ok, om man kör taxi ex.vis....
Sväng förbi lunchhaket å köp en portion gårdagens. Värm upp över brasa.
Köp en halv falukorv å brasa.
Stekpanna å ihoprör gårdagens över en brasa.
Dra till mojjen å slit sönder en hamburgarmeny....
Ost å skinkmacka.....

För övrigt... Ost å skinka å inte mjölkprodukt...? Hur det ihop går?

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89408 Haha, makaroner med spagetti, jojo!
Har ju lite svårt för riktig mat i skogen, blir så tungt att jobba efter en riktig måltid, kanske skulle förtydliga lite grann.
1.Vill gärna ha tips på mat i linje med Nolltax förslag, som jag äter efter jobbet.

2. Gärna lite förslag på vad jag kan ha med i ryggan under dagen. Klart jag varierar lite men inputs utifrån är alltid bra.

Ingen mjölk men ost går ihop på så sätt att under processen när ost blir ost försvinner laktosen på nåt sätt. Laktosfritt går bra men jag tror inte det finns laktosfri grädde så gräddsåsen går bort ändå!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

Robertberg  
#89409 Köp ärtsoppa på korv för tio spänn, värm på spisen på morgonen och förvara i termos!
Varmkorv i termos fungerar det med.

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

Dexxaz  
#89416 Lite OT...det finns laktosfri grädde som funkar bra i matlagning, i min familj är vi tre laktosintoleranta som likaför....t gillar god mat och det är inget problem...
Stoppa lite frukt i ryggan,inte helt fel som mellis, min lady bakar pizza i bullformar som är kanon istället för en vanlig macka.
En varm köttsoppa i termosen sitter fint den med i skogen....

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

Axl  
#89421 Mat-termos så kan du ha med nästan vad som helst!

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89427 Slår ett slag för fläskpankaka. MEd lingon smakar den mums kall. Men så var det där med mjölken...

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Kse  
#89435 Kör en pastasallad. Inte direkt riktig mat och man äter den ju kall.
Hacka ner lite tomat, sallad, fetaost, skinka eller salami, soltorkade tomater eller oliver och sen i med pastaskruvarna eller vad man nu har. Toppa med nån dressing eller aioli.
Blir hur gott som helst och billigare än på macken.

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89438 Jag har börjat ta med mig bensinköket (MSR Simmerlite) ut till röjskogen. Funderar på att även ta med multifuelköket (MSR XGK II) så att jag får två "plattor" för matlagning i fält. Maten är ju godast när den är färsk.

När temperaturen stigen får det bli några gasolkök istället, då det är så mycket enklare att reglera lågan på dessa. Dessutom behöver gasolkök ingen förvärmning, vilket känns skönt när det föreligger gräsbrandfara.

Matlagningen har väl hittills inskränkt sig till uppkokning av vatten för Real Turmat. Lika gott som dyrt, varför jag funderar på betydligt billigare maträtter. Hittat lite matnyttig info på http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=41
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89798 Bacon stekt i smör är väl aldrig fel :roll: ,kanon på en smörgås lr bara att mumsa direkt.
Mattermos förstås,gör en portion extra på kvällen,in i kylen och sen in i ugnen när man stiger upp på morgonen så det hinner bli varmt,in med det i termosen,lite frächa grönsaker piggar upp
Är själv inte så förtjust i alla dessa pulversoppor som ska micras :mrgreen: ,man känner sej som en vandrande konserveringsburk :lol:

Alltför söta drycker o bakverk ska man va lite försiktig medger ju en snabb "sockerfylla" som snabbt ersätts av trötthet

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

risarn  
#89812 tjock ärtsoppa med stark senap...stekta ägg....stekt falukorv...kall ravioli på burk...iofs ska man ej äta pasta förrän kroppen vilar efter slitet men ändå

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Skogshuggarn  
#90051 "Slobben", gör att man kan hugga några m3 extra. :wink:

Stekt potatispannkaka me fläsk, alt stekt palt, är oxå bra huggarmat.
"Snabbmat" i skogen är annars "Bullens Pilsnerkorv" och bröd,,,, bara att ta ett hål på locket till burken och
ställa det i en glödhög så har man varmt käk på ett par minuter.

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90205 Ute i skogen under röjningssäsongen är det mackor som gäller då det är enkelt smidigt och går snabbt att slänga i sig. Göra upp brasa och dylikt tar tyvärr allt för lång tid.

Under planteringssäsongen då det är 1000 ggr mer stressigt så är det youghurt som gäller 7 dagar i veckan. går snabbt och smidigt att hälla i sig medans man kör ut plantorna!


Annars är det frukost och middag man lägger sin tid på och då blir det mycket pasta eller potatismos med korv, fläsk eller köttbullar... salta jordnötter med mera käkas också flitigt speciellt efter varma dagar....

tyvärr går inte jag heller upp i vikt under röj/planteringssäsongen men beror kanske på mina lunchvanor men jag tror det är svårt att behålla eller gå upp i vikt då man jobbar med det vi pysslar med.

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90248 Frekvent kaloriintag är bra,typ en påse nötter/russin att ha i fickan. Åtminstone blir humöret jämnare.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).