Öppna kategorin

Ny som skogsbrukare, allmänna frågor!

7 inlägg 3869 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny som skogsbrukare, allmänna frågor!

Andreas777  
#89246 Jag har fundering på att köpa skog, för att bara jobba i själv manuellt. Tänkte gallra en del och ta till ved för att klyva och sälja, men även massaved till de större bolagen. Min fråga är, vad finns det för lönsamhet i detta när man bara jobbar själv manuellt med detta? Hur många hektar skog behöver man för att år efter år kunna gallra och plocka ut lite från skogen? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

/Andreas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ny som skogsbrukare, allmänna frågor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89249 Hektar beror på. En hektar i norra Sverige avlastar kanske en tredjedel mot i södra. Du skriver inte var du bor.

Om du hugger manuellt, så kanske du hinner med 1000 m3sk om året. Då lär du behöva kanske 10.000 m3sk i södra Sveirge i alla fall, dvs runt 100 hektar. Köp den på öppna marknaden så får du ge 4-5 miljoner.

Om du ärver skogen så blir det lönsamt. Annars vete tusan. :-)

Avatar Fallback

Re: Ny som skogsbrukare, allmänna frågor!

Naders  
#89276 Sen beror det väl lite på om du har något annat jobb eller om du tänkt lägga 40 timmar i veckan i skogen.
Ett 7 till 4-jobb och skogen på helgerna sliter även på de bästa.....

Avatar Fallback

Re: Ny som skogsbrukare, allmänna frågor!

Nolltax AB  
#89321 Mellanskog pyntar i runda slängar 300:-/kubik.
Ta sågen under arm, kapa upp en kubik, vilken en skogsgubbe förväntas göra under en timme med motorsåg.
Transport ut ur tillkommer, ponera en hundring.
Återstår tvåhundra för kap å råvara.
Sälj på rot å max en hundring.
Återstår en hundring för gör det själv/timme....
Jag har städat toaletter för mindre penning.....

Avatar Fallback

Re: Ny som skogsbrukare, allmänna frågor!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89349
Nolltax AB skrev:Mellanskog pyntar i runda slängar 300:-/kubik.
Ta sågen under arm, kapa upp en kubik, vilken en skogsgubbe förväntas göra under en timme med motorsåg.
Transport ut ur tillkommer, ponera en hundring.
Återstår tvåhundra för kap å råvara.
Sälj på rot å max en hundring.
Återstår en hundring för gör det själv/timme....
Jag har städat toaletter för mindre penning.....


Lägg till kostnaden för att köpa fastigheten,säg 150:-/kubik så hamnar man på minus,vilket stämmer väl med t.ex skogssällskapets beräkningar.På vissa håll kostar skog upp till 40% över avkastningsvärdet och att vara självverksam ändrar inte siffrorna nämnvärt.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Ny som skogsbrukare, allmänna frågor!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89352 Väg in att man kan förädla virket, tex till 30cm kapad och kluven ved som säljs på mackar för 1300:-/m³
Mer jobb men åxå mer pengar plus att många vedhandlare säljer direkt till privatpersoner med medföljande fördelar.

Användarvisningsbild

Re: Ny som skogsbrukare, allmänna frågor!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89364 Tycker nog att frågan som "Naders" ställer är viktigt i sammanhanget. Har du inkomst av tjänst, och inte kört firma förut, kan du komma undan ganska billigt med investeringarna i maskiner och sånt, då du får dra av underskottet (max 100 tkr/år) mot inkomst av tjänst, i fem år. Kan vara ett sätt att "smyga igång" verksamheten.

Sen går alla grejor sönder hela tiden, och allt blir jävligt och skitdyrt inte alls som du tänkt dig, men det är en annan sak :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).