Sågtimmer

Hjälp jag vet inte hur !

9 inlägg 17335 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp jag vet inte hur !

hondamannen  
#41191 Nån som har nått bra tips hur man kan göra för att få stubbar attt multna fortare ?

Jag har några björk och granstubbar i trädgården som jag skulle vilja få att multna fort.

finns det nått medel man kan slå på så de ruttnar bort ?

Jonas



   TS
Avatar Fallback
Skogsmullle  
#41204 hej hej

prova att såga med motorsågen så att stubben blir som ett chackbräda och såga hyfsat ljupt :D :D

då multnar stummarna ner fortare och innan du gör chack så försök att såga stubben så låg som möjligt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp jag vet inte hur !

Houthakker  
#42051 Leta efte någon stubbfräsare i närheten. Själv har jag en stubbfräs som är 88cm bredd, fräser väck stubben till 20cm under marken. Djupare kostar extra.
mvh Patrick

Avatar Fallback

Re: Hjälp jag vet inte hur !

PowerCobra  
#48028 Saltsyra.

Ta motorsågen och skär några snitt (som precis nämnts) så köper du saltsyra hos närmste färghandlare och tömmer detta över stubben så skall den vara borta på 1-2 år beroende på hur stor stubben är.

Avatar Fallback

Re: Hjälp jag vet inte hur !

Akarllson  
#89123 såga med motorsågen i mitten så det blir ett hål och töm i disel och tänd eld så försviner den fort.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp jag vet inte hur !

Houthakker  
#89279 Kol ruttnar inte!

Avatar Fallback

Re: Hjälp jag vet inte hur !

Akarllson  
#89281
Houthakker skrev:Kol ruttnar inte!

nä men den brinner upp.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp jag vet inte hur !

Houthakker  
#89299 Har Du testad det nån gång? Med saltsyra eller elda upp? Stubben försvinner inte efter 1-2 år med saltsyra ifall trädet var friskt. Elda upp en färsk/frisk stubbe tar en bra stund. Jag har testad.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp jag vet inte hur !

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89319 Har du bråttom och menar det så tar du en jordspade och frilägger rötterna 20 cm ut från
stubben och kapar av dem med motorsåg, släng i jord i hålet, klart.
Tar max en dag per stubbe.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).