Bioenergi

Längd på brännveden

3 inlägg 4913 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Längd på brännveden

Lucke  
#89268 Hej!

Tänkte höra om ni har något bra förslag på längd för brännved.
Enligt Södras prislista får bränsleveden levereras på fallande längd, 3-5.5m.
Jag pratatde med en skördarförare som sade att 4,5m var lagom att ha som "standardmått". En annan förare sade att 4m var bättre för då blev det enklare att lasta på timmerbilen när travarna inte behöver ligga kloss emot varandra. Var och smygmätte på grannens travar och de hade kapat sin bränsleved i 3m bitar..

Skall snart ge mig ut skota ut bränsleved från min egen fastighet och funderar då på vilket mått som är lagom.
Ser ju snyggare ut om man kan hålla merparten av stockarna i enhetlig längd. Misstänker att det då blir lättare att mäta in brännveden också, iaf. om det skall mätas direkt på bilen som väl ofta är fallet med bränsleved?

Lucke



   TS
Användarvisningsbild

Re: Längd på brännveden

masterchief  
#89308 Vi hugger fallande med betoning på 4,5m.
Sällan länge än 4,5m men enstaka kortare för att nyttja träden.
Annars kan man välja en enhetlig längd som inte blandas så lätt med övriga sortimen för enkel sortering.

Avatar Fallback

Re: Längd på brännveden

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89336 Som skotarförare säger jag rakt upp och mer längder på 4 meter av anledningen att man får mer med sig ut på lasset.


Som gammal timmerbilschaufför säger jag 3 meters, och då BARA 3 meters längder, just för att man får med sig mer volym och att man får vikten också, det får man oftast inte av 4 meters eller fallande.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).