Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

John Deere E-series

83 inlägg 35091 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89135
novis?? skrev:
huggarn82 skrev:
Engstrand skrev:Idag öppna chefen plånboken och beställde en ny 1470E med 480C aggregat....Väntar med spänning till i Mars när den ska dyka upp!!


lägg ut bilder tack =)

det tar nog någon vecka än :mrgreen:

ja han lär väll ha bosatt sig i maskin ett tag framöver =)

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102462 I dag har jag lyckats få tid över till att tillbringa några timmar i en E skotare.
En mkt trevlig maskin överlag, underbart med medföljningen på hytten när man vande sig, men med vissa "störningsmoment".

A-stolparna är alldeles för tjocka, blindzon på metern bara en bit från maskin. Och det samma gäller "solskyddstejpen" i nederkant på framrutan, usch.

Den förbannades dataskärmen !! Varför monterar JD den fortfarande på samma ställe när alla E maskinsägare jag träffat flyttat upp den närmare rutan. Känns ju sådär att ha 2-3 dm plats kvar mot framrutan när smalbenen mina får blåmärken varje gång man går över en större stubbe eller sten.

Varför är inte hytten större på en så stor maskin, körde en 1910.

Kunde knappt ta ett djupt andetag och sträcka ut på axlarna/armbågarna utan att man tog i nån kant. Massa plats bakom stolen men vad hjälper det när hela hytten snurrar.
Första gången jag skulle resa mig och kliva ur skallade jag pannan i framrutan så det svartnade för ögonen. Ok att jag är över 1,90 lång och väger 120 kilo men jag har haft mkt bättre plats i hytter på mindre maskiner. T ex gamla 1710D hytten kan jag nästan ställa mig raklång i men i denna E höll jag på att slå mig själv svimfärdig bara jag försökte ställa mig upp.

Tyvärr så har väl ett antal "designers/formgivare" och "kreatörer/inredare" fått bestämma hur hytten/maskin ska se ut i stället för att fråga oss maskinförare som ska tillbringa tid i hytterna.

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Jimmy Jonasson  
#192970 Ja vad sitter det i? Hytten skulle kunna vara mkt bredare och högre. Det är nog som du säger, personligen tror jag att Simon, han engelsmannen med dom röda glasögonen från TV har formgivit E-hytten. För lite fjollig är den allt... ;) Och ja, ni gissade rätt! Jag är röd in i själen! VALMET 4 LIFE! :) Haha

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192983 Är ju meningen att man ska sitta ner o köra i hytten. Gymnasistiska övningar får man göra utanför!! :)

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Jimmy Jonasson  
#193096 Går du sittandes? Jag menar är du lika lång när du står som när du sitter? Annars blir det ju som trångt före och efter du sitter och kör.....

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193124 Näe,är 187 cm och har då inte slagit i taket/rutan nån gång ännu på 1470n jag kör...

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Jimmy Jonasson  
#193371 Okej, ja I rest my case :) Du borde veta. Jag tkr bara att dom kunde göra lite större hytter överlag på maskinerna. I skotare med fast hytt/svängstol ryms ju inte ens matväskan utan att man ska behöva vrida fötterna 90 grader varje gång man svänger stoln.... utom ponsse då förstås men då ser man knappt boggiehjulen ist.... man hittar jämt nåt att klaga på :P

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

rocky  
#193516
Jimmy Jonasson skrev:Okej, ja I rest my case :) Du borde veta. Jag tkr bara att dom kunde göra lite större hytter överlag på maskinerna. I skotare med fast hytt/svängstol ryms ju inte ens matväskan utan att man ska behöva vrida fötterna 90 grader varje gång man svänger stoln.... utom ponsse då förstås men då ser man knappt boggiehjulen ist.... man hittar jämt nåt att klaga på :P

Prova en blå skotare! 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).