Skördare

var går gränsen???

9 inlägg 5816 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

var går gränsen???

johan  
#887 hej!
en ny fråga!
jag undrar vad går gränsen för att maskinen ska kallas bestånsgående, maskin breden alltså , är det något annat som har med saken att göra också?

jag har frågat runt bland virkesuppköpare, maskinförsäljare, markägare, och de svar jag har fått är allt i från 1,8m till 2,6m .

jag är inte riktigt nöjd med dom svaren för man får ingen förklaring när dom har sakt breden. "varför just den breden ".

är det någon som kan hjälpa mej med det på skogsforum

mvh johan



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#891 Hej Johan,
Ger mig på ett försök fastän jag inte är expert på nåt sätt.
Jag tror att bredden enbart är en av aspekterna mellan bestånds och stickvägsgående.
Rottne H8 (exempel) är ju 4-hjulad, dessutom nivellering och bra svängradie, den vänder på en "femöring" och blir inte så bred i taskig terräng genom nivelleringen. Liten och smidig har ju nackdelen att den inte tål någon längre kran eller aggregat, men det behöver den ju då inte eftersom den kan gå i bestånd.

JD 1070 (exempel) är ju 6-hjuling och har inte nivellering, men genom fyra hjul fram klarar den längre kran och större aggregat.

Jag har sett båda i gallring och det är ju stor skillnad, på gott och ont för båda.

Men det måste finnas fler här inne som har mer koll på detta?!

Kranlängd måste iaf vara en stor aspekt mellan de olika typerna.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Fredrik  
#893 Detta är ju fina egenskaper för en beståndsgående maskin, iaf i lite sämre terräng.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
johan  
#894 intressant!

men ta då en tigercat ho9 den säger dom är en bestånsgånde den är 1,9 m bred i smalt utförande men har en vändradie på 5,2m har en kran på 6,6m ,har 8 hjul,

sen har vi H8 som i smalaste utförande blir 2,1m berd men dom vill inte gärna sälja h8 med dom däckerna den blir instabli , dom rekomenderar 600-hjul och då blir maskinen 2,25m bred vändradie på 4,9m, kran 7m,har 4 hjul,

men då är frågan vad kan man säga om den här maskinen..

den är 2,3m berd ,har 8,5m kran, 6 hjul ,en vändradie på bara 4,6m .
jag menar en Nokka profi smart.
jag tycker att den också skulle kallas bestånsgånde,

men jag vet igentig om märket ,är det en bra maskin ??

vad är normal avstånd mellan träderna i en G1?

mvh johan
ps ett gott nytt år på er alla

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#895 Hej igen,

Om Nokka kan jag inget, tyvärr, men det lutar väl åt att den kan fungera i bestånd?!
Rätta mig om jag har fel, men stickvägsgående som JD 1070, Valmet 901, etc har ju som allra oftast kranar uppemot 11m.

Stamantal efter G1 är väl mycket beroende på mark, röjningsförfarande etc. Tror dock att det är ganska vanligt att stamantalet ligger mellan 1000 - 1500st/ha efter G1, alltså ett stamavstånd mellan 3,2 - 2,6m (gäller främst då gran- och tallbestånd på "bra" marker), men det kan nog diffa lite.

Gott Nytt År från mig också!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
johan  
#896 Kranen för sticksvägsgånde ligger nog på en 11m i medel ,
det finns 12,5m kranar också , men det är inte roligt att köra en så om maskinen är för lätt jag tänker på cat 550 ,

men tänk då att en sådan maskin med den typen av kran går bara i 1G och 2G och möjligen i väldigt klena slutavverkningar(3G), även om man skulle bytta aggr och inte köra med utskjutet så skulle det inte gå att köra riktig slutavverkning, kranen är inte gjord för det ...

det finns även dom som säger att en maskin med 9,5-10m kran är stickvägsgående ,då har dom en maskin för slutavverkningar och sätter på ett mindre aggr men snacka om tät i melln vägarna ...

finns det några andra märken som ligger i mellan bestånsgånde och stickvägsgånde ?

är det någon på skogsforum som vet något om märket nokka..

mvh johan

   TS
Avatar Fallback

Re: var går gränsen???

skogshasse  
#285584 vad är det för något som styr pendelarmarna så att maskin är rak och då tänker jag ej på hydrauliken utan det jag tänker på är det som känner av att maskin börjar luta och ger signal till hydrauliken att maskinen ska rättas upp hoppas ni förstår min fundering

Avatar Fallback

Re: var går gränsen???

Torpan  
#285726 Man använder sig av någon slags gyro, en maskin som jag har kört hade gyro från flyget.

Avatar Fallback

Re: var går gränsen???

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285776 Allting som körs inne i beståndet där inte skotaren följer efter är beståndsgående. Oavsett hur bred maskinen råkar vara. Sen, om det är lämpligt och blir ett bra jobb utfört, det är en annan sak.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).