Valmet 890 skrev:Man tycker ju att det inte måste behövas en massa koder hit och dit, absolut inte för såna saker som kraninställningar.
Men jag vet exempel på "världsmästare" som surrat och låtit värre insatt i allt och velat ha alla koder för att ställa in grejer på en skördare, och fått dessa koder och ändrat och ändrat och till slut har dom justerat bort sig totalt så teknikern har fått komma dit och få maskin att gå bra igen.
Så det kanske inte är så bra alltid att komma åt allting utan kod, det finns så mycket olika folk som sitter i maskinerna.
Men ibland tycker man ju det är onödigt då vissa enka inställningar hamnat under kod.
mrme skrev:Valmet 890 skrev:Man tycker ju att det inte måste behövas en massa koder hit och dit, absolut inte för såna saker som kraninställningar.
Men jag vet exempel på "världsmästare" som surrat och låtit värre insatt i allt och velat ha alla koder för att ställa in grejer på en skördare, och fått dessa koder och ändrat och ändrat och till slut har dom justerat bort sig totalt så teknikern har fått komma dit och få maskin att gå bra igen.
Så det kanske inte är så bra alltid att komma åt allting utan kod, det finns så mycket olika folk som sitter i maskinerna.
Men ibland tycker man ju det är onödigt då vissa enka inställningar hamnat under kod.
Jo visst ska man veta vad man håller på med men att dra alla över samma kam bara för att vissa villar bort sej är väl ändå lite dumt.
Man ska väl inte ge sej på en massa inställningar som man inte har koll på eller gå en kurs, men kran inställningar å start å stopp ramper kapfönstersökning är väl ändå inget man ska behöva ta en tekninker till. Måste ju räcka att få det förklarat för sej å testa lite så får man väl kläm på det.
Finns väl en uppsjö med saker man inte ska chansa på att ställa in men sätt kod på dom då så kan man ringa en tekniker å få hjälp på telefonen dom gångerna. Kostar ju en hel del att ta ut nån bara för nått som tar max 10min.
zeaflower skrev:minströmmen är väl ändå inte individuell mellan olika förare?