Skogsvagn (Huggarvagnar)

Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

8 inlägg 3238 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

Kse  
#88565 Letar efter en vägkantsklipp/släntklipp eller vad man nu kallar det att hänga på en jordbrukare, skulle behöva klara tre meter i ett svep.
Har letat runt lite men inte hitta nått lämpligt aggregat, har sett system med en klipp där fram som tar första metern och en där bak med utskjutsbyggnad som tar resten, men det skulle vara enklare med ett aggregat som tar allt.
Nån som slår vägkanter med jordbrukare i större skala? Vad har ni för aggregat och maskiner?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88566 en bekant kör på heltid sommartid, han har en valtra t140, med 1.2 slagkraft men ska byta till 1.5 MEN han säger att det kan vara nackdel att ha för brett åxå för att man ska kunna klippa ner i dikena, men det kanske inte är fallet för dej?... han har även en 6 eller 7 meters kran ska ja tillägga...

Användarvisningsbild

Re: Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

Kse  
#88632 Kanske blir klumpigt med 3 m iof men då får man ju mycket i samma svep, smidigt om man har långa sträckor att klippa
Det är kanske inte är så dumt men en klipp där fram och en är bak, då har man ju en smidigare 2m där bak om man behöver det, blir kanske lite mer flexibelt.
Jag har ingen erfarenhet på området så jag behöver lite hjälp, tanken är att klippa större vägar typ E10.
Investeringskostnaden är relativt låg när man räknar på en jordbrukare jämfört med ombyggda väghyvlar som når ut till 10 meter, men med jordbrukaren klipper man bara om dom första metrarna närmast vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88638 Vet att det är en här nere i Skåne som kör med tre klippaggregat samtidigt på sin traktor :D

Användarvisningsbild

Re: Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

Kse  
#88639 Här är en som har fyra, gäller att ha tungan rätt i mun :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

totte  
#88641 Nån som har ett bättre bud? Första, andra .... :lol:

Avatar Fallback

Re: Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88647 Vet med mig att de här som har tre fyra stycken klippare har ett par stycken som styrs automatiskt med laser eller dylikt.

Avatar Fallback

Re: Släntklipp med 3 meters arbetsbredd?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88809 Satsa på 3m så blir du utkonkurrerad av alla andra,det är jäkligt med dom vanliga slagorna på 1,2 och 1,5m.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).