Traktorn i skogen

Belarus T42

117 inlägg 47898 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#83804
axwell skrev:Visa stor bild


Traktorsits, fjädrande
Fjädrande sits för de flesta typer av traktorer och lantbruksmaskiner. Med fjädringsmekanism (fjädrar och hydrauliska dämpare). Fjädringskapacitet: 80 mm. Justerbar i djupled, 150 mm. Justerbar i 5 olika vinklar. Viktjustering: 50–150 kg. Fodrad, slitstark PVC-klädsel på stomme av lackerad plåt. C/C-mått monteringshål: 70 mm (främre), 93 mm (bakre), avstånd i djupled 285 mm. Med armstöd. Mått: 535 x 485/560 x 500 mm (lxbxh).
Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
41-351 999,00 kr

Biltema det finns en billigare utan armstöd.


Jo, de är ju billiga men inte särskilt bekväma. Kör man sällan så är de kanske OK.
Den fjädrande är inte snurrbar, (skogskörning). Och den ofjädrade släpper snabbt i infästningen av klädseln som veckar sig.
Orginalunderredet på T42, som ju tråden gäller, är ju oerhört komfortabelt.
Det har en snabb och bra höjd- och viktinställning med lätt benlängdinställning och är enkelt vändbar.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#86959 Har bytt alla transmissionsoljor utom i framhjulsslutväxlarna. Har tänkt det länge men kylan har hindrat.
Vad lätt den blev att växla och vad tyst och fint den gick. Gjorde av med ca 30 liter av Agrols API GL-1 SAE 80/90.
Ska försöka få bort framhjulen för att byta olja i slutväxlarna samt byta olja i motorn och insprutarpumpen i påsk tänkte jag.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#87345 Jag har lämnat bort traktorn för att få lastararmen ordentligt svetsad och lagad, men när det är klart hade jag också planerat att byta alla oljor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#87419 Synd att vi inte bor närmare varandra. Hade gärna hjälpt dig med lastarn.
Såna jobb (åt grannarna) fick mej att välja yrkesbana när jag var typ. 16-17 år.
Min rutram bak var redigt vind. Måste rikta den rejält före rutmontaget. Hade du hittat rätt gasfjädrar till den?
Glad Påsk!!!

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#87448 Jag köper nog ett par begagnade lastararmar och byter. Tydligen så var lastarn lite väl bruten och godset för tunt för att det skulle bli en bra lagning.

Jag har bytt gasfjädrar och det blev kanon :)

Men just nu är det mest skoterkörning som gäller.

Glad påsk!

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#88061 Har fixat bakrutan nu. Målning återstår innan montage. Har du beteckningen på gasfjädrarna?
Synd att din lastare var så sliten. Det blir ju ändå en billig maskin trots allt.
Kraftuttagsförlängaren var sprucken på min så den tog jag dän för hopsvetsning.
Köpt nån sits än?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#88069 Fjädrarna skulle vara på 250N vardera, jag tog med en gammal fjäder som dom mätte på så fick jag nya med samma mått. Det är standardfjädrar så dom är inte svåra att få tag på.

Lastaren hade nog gått svetsa om jag fixat till den direkt, men jag var ute å styrde tung blötsnö med den så då sprack den sönder ordentligt och bröts krokig så jag får skylla mig själv.

De lastararmar fått tag på är från en 900HD så dom är mer förstärkta än de 900H som jag hade tidigare. Nu väntar jag bara på fakturan så jag kan ordna frakt :)

Det har varit så mycket annat senaste tiden så jag har inte hunnit köpa någon ny sits än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#88515 Har bytt samtliga oljor nu det känns tryggt.
Bakrutan är klar förutom gasfjädrar som jag ska fixa denna vecka.
Har inte hunnit med lastarn riktigt än, men tror att det går fort när man väl börjar.
Hur går det med din lastare?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#88609 Väntar fortfarande på den nya lastarn. Behövde du nå mer bilder eller info om lastarfästet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#88627 Skicka gärna lite bilder, mått och övriga intressanta upplysningar om lastarn.
Vad jag är mest tveksam om i måttväg är grenröret på vänster sida och generatorn på höger.
Är ditt ombyggt på någe sätt?
Har heller inte skaffat nån ny stol. Vill du med helst ha en med armstöd?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#88779 Jag har tagit lite fler foton, du får gärna guida mig så du får de bilder och mått som du är intresserad av. Jag har bl.a fotat mer runt grenrör och generator.

http://ingemar.hem.net/bilder/merlastare/

Mitt lastarfäste är nog ett hemmabygge eller modifiering av ett gammalt fäste för enligt typplåten på lastaren är den från 1969.

På måndag eller tisdag får jag upp de "nya" lastararmarna, men det krävs lite modifiering för att jag ska få dit redskapsfästet. I grunden så är det identiska armar men de jag har är ombyggda i redskapsfästet och när dom gjorde det så försvagade dom armarna. Så jag ska sätta dit samma redskapsfäste men utan att försvaga armarna.

Redskapsfästet är för övrigt ett mysterium.. Det verkar vara ett onormalt brett trimafäste.. Det är trimakrokar på redskapen men bredden mellan fästerna är som ålö typ 3, dvs 88.5 cm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#89269 Tackar för alla bilder.
Håller på och kollar efter billig harv såmaskin och, (vad tror du T42:an orkar?) 3 eller 4 skärig plog.
Jag får för mig att det skulle gå med 4 skär med 4-hjulsdriften och låga växlar.
Vi har ganska lätta jordar men lite backigt är det allt.
Vad har du tänkt att använda din till, Mr_Smurf? Bara skogskörning?
Har du fått ordning på lastarn?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#89274 Borde gå med en fyrskärig tycker jag också men treskärig ska då va lungt. Du kan inte låna en plog och testa?

Jag tänkte ha den till lite skogskörning, snöskottning, potatissättning för husbehov samt lite småpåtande på gården.

Jag monterade på de nya armarna idag och gjorde en provisorisk montering av redskapsfästet som får duga tills vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#89566 Bytte lite oljor igår och när jag skulle rengöra oljefiltret så märkte jag att det är ombyggt. Det sitter ett vanligt filter inne under kåpan.. Nu måste jag bara försöka lista ut vad det är för filter så det går att byta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#89610 Härligt, de verkar har varit mer aktsamma med din traktor än min.
Bytte du transmissionsoljorna? Det jag tappade ur var längesen man kunde betrakta som smörjmedel.
Mera som smutsig sörja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).