Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 243532 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

stihl  
#56417 Men hur är dom att köra 101 vs 620 är det stor skillnad?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

H-E  
#77756 ...och hur gick det med kranen som skulle monteras på 101:an?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Lövis  
#77774 Vi är nyfikna vill se bilder :)

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Lövis  
#79195 Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder på vinterns skogsarbete.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

H-E  
#79229 Fint paket på en fin maskin!

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

H-E  
#79815 Finns en minimaster -08 på KVD. Ingen som är sugen? Vad tror ni den går för?

http://www.kvd.se/objekt/objekt_all_info.php?objektnr=449407

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Lövis  
#79837 Den kan nog bli ganska dyr tror jag :wink:

Taket som är på ser ju lite roligt ut :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

H-E  
#79850 Tak med saftblandare och allt! Fräääänt!

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

H-E  
#88587 Frågar igen...hur gick det med kranen som skulle monteras på 101:an? Är så sjukt nyfiken!

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91799 Har köpt en Vimek 620 Minimaster, kort rapport efter första månadens körning;

Den går bra i skogen, bra framkomlighet och hög markfrigång. Servostyrningen gör att den blir lättsam att köra även i skogen. Kranen är stark, dock krävs lite mer träning för mig innan alla de fem spakarnas funktioner sitter. Har fixat ett drag med 50 mm kula till den för att kunna dra vagn, perfekt när man har att fixa i trädgårn. Har även fixat en trailer så att den går enkelt att flytta mellan olika platser.

Kul maskin med många arbetsområden, ser fram emot sommaren och hösten!

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91807
OAS-forests skrev:Har köpt en Vimek 620 Minimaster, kort rapport efter första månadens körning;

Den går bra i skogen, bra framkomlighet och hög markfrigång. Servostyrningen gör att den blir lättsam att köra även i skogen. Kranen är stark, dock krävs lite mer träning för mig innan alla de fem spakarnas funktioner sitter. Har fixat ett drag med 50 mm kula till den för att kunna dra vagn, perfekt när man har att fixa i trädgårn. Har även fixat en trailer så att den går enkelt att flytta mellan olika platser.

Kul maskin med många arbetsområden, ser fram emot sommaren och hösten!


Verkligen fina maskiner, och de tar stora lass osm vi sett på bilderna ovan. Har du hunnit prova i blötmarker, hur de tar sig fram. Stenigt är väl inga problem antar jag med den markfrigången

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91810
Lövis skrev:Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder på vinterns skogsarbete.


Ser ut att vara ett rejält lass, hur tar den sig fram med fullt lass, att det går bra på slät mrk tar jag för givet, men i lite mer besvärlig terräng??
Hur går den på blöta marker, tycker att däcken ser rätt smala ut, men det kanske går bra ändå tack vare låg vikt??

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91818
Uvskogen skrev:Verkligen fina maskiner, och de tar stora lass osm vi sett på bilderna ovan. Har du hunnit prova i blötmarker, hur de tar sig fram. Stenigt är väl inga problem antar jag med den markfrigången

Återkommer med rapport om hur den går på lösare mark.

Där jag kört senaste månaden har det varit fast mark, delvis med snö fortfarande, och där har det inte varit några problem. Än så länge är jag imponerad över dess terrängegenskaper och framkomlighet.

Jag har ett annan skifte där det är lösare mark men det är fortfarande för mycket snö på marken. Jag ska dit i slutet av månaden för att köra ut det grantimmer som kraftbolaget lämnat efter sig då de breddade kraftledningen. Då får jag även prova att vincha eftersom viket ligger i slänt ner mot ån.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Lövis  
#91824
Zixten skrev:
Lövis skrev:Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder på vinterns skogsarbete.


Ser ut att vara ett rejält lass, hur tar den sig fram med fullt lass, att det går bra på slät mrk tar jag för givet, men i lite mer besvärlig terräng??
Hur går den på blöta marker, tycker att däcken ser rätt smala ut, men det kanske går bra ändå tack vare låg vikt??



Den tar sig fram hyfsat bra i lite besvärligare träng det är klart att är det kuperat och stenigt så kan man nog inte ha lika stort lass som på bilderna.

Blöt mark fungerar gäller att man anpassar lasten efter hur mjukt det är. Jag har dubbel montage som jag kan sätta på vagnen och bakhjulen på traktorn. Då tar den sig fram på väldigt mjuka marker.

En otrolig maskin för sin storlek och går att använda till mycket.

Håller just nu på att hugga på en bakgård och vimeken är idealisk till det liten och smidig lämnar inga spår.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

H-E  
#102826 Mera mera minimasterbilder vill vi se!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).