Verkstan

Tigersåg

52 inlägg 20181 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88425 Vist talat! ^:)^ ^:)^ :-bd Högkvalitativa grejor är i längden betydligt bättre för både plånbok och miljö än "billigt" skräp.
/Niklas

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#88437
th skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det är för vits för mänskligheten att tillverka ett par miljoner extra usla och billiga tigersågar (eller borrmaskiner eller slipmaskiner elller ....) per år och frakta dem över halva jordklotet istället för att göra grejor som håller. Tänk vad mycket naturresurser vi slösar bort på alla billiga prylar som inte håller.


Därom är vi fullständigt ense!

Avatar Fallback

Re: Tigersåg

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88446
totte skrev:
th skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det är för vits för mänskligheten att tillverka ett par miljoner extra usla och billiga tigersågar (eller borrmaskiner eller slipmaskiner elller ....) per år och frakta dem över halva jordklotet istället för att göra grejor som håller. Tänk vad mycket naturresurser vi slösar bort på alla billiga prylar som inte håller.


Därom är vi fullständigt ense!


Tycker jag också, men en bekant köpte en billig(ca. 700kr) och han har kapat ut
6-7 oljetankar med den. Sågbladen verkar vara viktigare med bra kvalite.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88464 Tack för alla era svar. Det lutar nog åt en såg av "bättre kvalité". Swedol har ett par kandidater. DeWalt DW304PK kampanjvara pris 1625:- inkl moms eller Makita JR3070CT för 3825:- inkl moms eller Makita JR3050T för 1790:- inkl moms. Den dyrare Makitan väger 9,2 kg de andra drygt 3 kg. Det kanske är bra med tyngre maskin som kanske inte vibrerar lika mycket. Dessutom blir faktiskt kilopriset lägre! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#88482 Nä inte 9.2 kg har kollat ett par ställen via google och 4.2 kg skall det vara. Tyckte det lät mycket, lika mycket som en stor motorsåg. Hade den vägt så mycket hade den inte varit rolig att dra runt med. Men den har ju nåt avvibreringsystem med motvikter och det är nog inte dumt om man skall köra mycket. Så det låter väl som ett bra köp och Makita anses väl som det bästa av elverktyg numera.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89491 Det blev en Makita JR3070CT inköpt på nätet nästan 1000:- billigare :grin: :grin: än på Swedol. Imorgon blir det kanske till att börja kapa oljetanken. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#89509
mmart skrev:Det blev en Makita JR3070CT inköpt på nätet nästan 1000:- billigare :grin: :grin: än på Swedol. Imorgon blir det kanske till att börja kapa oljetanken. :???:


Gratulerar, ett mycket bra köp tror jag. Kansek vi kan få lite bilder från tankdemoleringen sen?

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91435 Köpte själv en sån här häromdan:



Ska ha den nu när jag river för diverse ombyggnad (panncentral osv)!
Verkar vara en bra grej!

V

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#91437 Vesslan: Ser ju bra ut, fina färger! Boshs blåa grejor är väl bra kvalitet, blir säkert till god nytta.

mmart: Har du gjort nån attack på din oljetank?

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91444
totte skrev:Vesslan: Ser ju bra ut, fina färger! Boshs blåa grejor är väl bra kvalitet, blir säkert till god nytta.

mmart: Har du gjort nån attack på din oljetank?


Jo o sen är man ju lite fåfäng: Har en blå skruvdragare sen tidigare o då skulle ju en röd eller gul tigersåg matcha lite illa :grin:

V

Avatar Fallback

Re: Tigersåg

Naders  
#91445
Vesslan skrev:Köpte själv en sån här häromdan:

Tigersåg.jpg


Ska ha den nu när jag river för diverse ombyggnad (panncentral osv)!
Verkar vara en bra grej!

V

Jag får gratulera till ett väl valt inköp.
Har en likadan Bosch och som sagt så håller de "blåa" maskinerna lite bättre.

Sen det här med att olika sågar håller olika länge beror nog mycket på användaren.
En händig karl skulle nog kunna köra sönder även den dyraste tigersågen på marknaden på en eftermiddag :roll:

Om man sen klagar på att frugan går och handlar de finaste kläderna av de bästa märkena kan man inte säga något om när hela verktygsuppsättningen är av ett och samma märke nämligen Bosch.
Det är nästan så man kan titulera sig "märkesbög" även om det inte klingar så vackert. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91453
Naders skrev:
Vesslan skrev:Köpte själv en sån här häromdan:

Tigersåg.jpg


Ska ha den nu när jag river för diverse ombyggnad (panncentral osv)!
Verkar vara en bra grej!

V

Jag får gratulera till ett väl valt inköp.
Har en likadan Bosch och som sagt så håller de "blåa" maskinerna lite bättre.

Sen det här med att olika sågar håller olika länge beror nog mycket på användaren.
En händig karl skulle nog kunna köra sönder även den dyraste tigersågen på marknaden på en eftermiddag :roll:

Om man sen klagar på att frugan går och handlar de finaste kläderna av de bästa märkena kan man inte säga något om när hela verktygsuppsättningen är av ett och samma märke nämligen Bosch.
Det är nästan så man kan titulera sig "märkesbög" även om det inte klingar så vackert. :oops:


Jo visst klagar de MEN häromdagen kom frugan hem med ett par sommarskor för 1200 spänn :surp:
Undrar hur länge de får hänga med innan de blir omoderna (kanske hela sommaren)?

Fick min tigersåg hyffsat billigt 1895kr + m. Hos den lokala vertygshandlaren. Skiljde bara en 50 lapp till billigaste nätbutiken. Kan ju vara värt 50 spänn att slippa skicka prylarna över hela sverige när de är trasiga!

V
Som inte får några nya skor i sommar pga. dyra verktygsinköp :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Torparn79  
#91454
Vesslan skrev:
V
Som inte får några nya skor i sommar pga. dyra verktygsinköp :mrgreen:


jag skulle vilja ändra den sista raden lite till:

V
mannen, myten, legenden som vandrar barfota en hel sommar i protest mot samhällsekonomins grymma orättvisor..
men när han går till attack med sin "tiger" så är det ett bevis på att "den svenska tigern" lever kvar 65 år efter kriget..

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#91455 Senare känd som "den där dåren som fick tårna på ena foten krossade av en avsågad bjälke och samtidigt kapade av sig tårna på den andra med tigersågen".

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91458
totte skrev:Senare känd som "den där dåren som fick tårna på ena foten krossade av en avsågad bjälke och samtidigt kapade av sig tårna på den andra med tigersågen".



Åhå här träder de förtryckta männen fram 😈

Kan riktigt se hur Era fruar står bakom Er o hejar på! Kom igen senare ikväll när Ni kan skriva vad
Ni själva tycker! DÅ kommer Era avundsjuka kommentarer!
Ni är bara avis på min fina Tiger :grin: o att Ni inte fått köpa handverktyg denna veckan :P


Eller som en kompis sa till mig: "Prylarna äger dig"

V
Som är herre i sitt eget hus (en kvart till iallafall).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).