Verkstan

Tigersåg

52 inlägg 20186 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tigersåg

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88227 Vad skall man köpa för tigersåg? Första användning kommer att bli att avinstallera oljetanken i pannrummet. Borde vara ett ganska säkert sätt att dela upp den i lagoma bitar. Dvs såga grov plåt. Sedan vore det inte fel om den gick att använda till att dela på älgkroppar också. M.m.m.m.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tigersåg

valtra a 72  
#88232 Köp en billig tigersåg på jula eller rusta, du får två års garanti, och pajar den så får man en helt ny.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88239 Är det inte bättre att satsa på en med lite bättre kvalité (= inte kinatillverkad) som inte går sönder när man väl behöver den? Slit-och-slängprincipen för elverktyg är väl inte det mest miljövänliga man kan tänka sig, för att inte tänka på hur de stackarna har det som monterar ihop skiten.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#88249 Håller med th. Särskilt om du skall köra nåt sånt som att kapa grovplåt. En billig hobbygrej är förmodligen storglapp redan innan du är klar med den fär oljetanken- Satsa på Bosh, DeWalt eller Makita, är nog hugget som stucket vad gäller kvalitet, kolla vad det finns för utbud hos handlarna på trakten och köp där du får en proffessionell såg till bra pris.

Och se till att du köper en med variabel hastighet, annars lär du elda upp blad för stora pengar när du kapar grovplåt.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Torparn79  
#88251 jag har en Makita, riktigt go maskin..

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88266 Jag har en hobbymaskin i lågbudgetklassen, den har dugt fint än sålänge så jag säger köp billig och köp ny när den pajar.
Billig läropeng ifall den pajar innan du är klar med oljetanken och isf gäller garantin ju.

Avatar Fallback

Re: Tigersåg

axwell  
#88280 Har en Bosch från 80-talet inga problem så långt. Kvaliten på bladen spelar större roll.

Avatar Fallback

Re: Tigersåg

Nolltax AB  
#88285 .

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88295
mmart skrev:Vad skall man köpa för tigersåg? Första användning kommer att bli att avinstallera oljetanken i pannrummet. Borde vara ett ganska säkert sätt att dela upp den i lagoma bitar. Dvs såga grov plåt. Sedan vore det inte fel om den gick att använda till att dela på älgkroppar också. M.m.m.m.


När jag tog ut min, för sådär 20 år sen, så valde jag faktiskt att ta ner den den murade väggen och dra ut tanken. Det var faktiskt enklare än att "skära ner" tanken även om det tog en hel del av inre våndor. Sen sålde jag tanken hel till en storbonde som behövde diesellagring. Han hämtade.

Kanske inte är ett möjligt alternativ för dig, men har du övervägt det?

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#88302
Slurfi skrev:Jag har en hobbymaskin i lågbudgetklassen, den har dugt fint än sålänge så jag säger köp billig och köp ny när den pajar.
Billig läropeng ifall den pajar innan du är klar med oljetanken och isf gäller garantin ju.


Bara att man blir så förb-d när man står där och grejorna pajar när man håller på, men är ju en fråga om prioriteringar också, vad man vill lägga pengarna på.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88329
totte skrev:
Slurfi skrev:Jag har en hobbymaskin i lågbudgetklassen, den har dugt fint än sålänge så jag säger köp billig och köp ny när den pajar.
Billig läropeng ifall den pajar innan du är klar med oljetanken och isf gäller garantin ju.


Bara att man blir så förb-d när man står där och grejorna pajar när man håller på, men är ju en fråga om prioriteringar också, vad man vill lägga pengarna på.

Sant, och det är ju bästa argumentet för en maskin för 3000:- istf en för 300:- men har man lite tålamod och
kan tänka sig en billigare produkt så är det ju rent ekonomiskt stor chans att det lönar sig i längden.
Kör han paj den inom garantitiden så är det ju bara lite spilltid med byte osv.

Avatar Fallback

Re: Tigersåg

Scoutman  
#88393 Kollegan köpte julasåg & skulle såga upp oljetanken var tillbaka på jula 2ggr till samma dag & fick en ny varje gång på garantin.

Avatar Fallback

Re: Tigersåg

axwell  
#88402 Visst, men det finns ju gränser för hur dålig man måste vänta sig att den är.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#88410 I kalkylen måste man också väga in hur långt man har till Jula eller vilken skrotbod man nu köpt den på, vad det kostar att köra och hur man värderar sin tid. Samt hur mycket lugnande medel man behöver investera i när den tredje går åt h-e.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88420 Jag förstår fortfarande inte vad det är för vits för mänskligheten att tillverka ett par miljoner extra usla och billiga tigersågar (eller borrmaskiner eller slipmaskiner elller ....) per år och frakta dem över halva jordklotet istället för att göra grejor som håller. Tänk vad mycket naturresurser vi slösar bort på alla billiga prylar som inte håller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).