Vedmaskiner, flishuggar

hur filar man kedjen på vedmaskinen

11 inlägg 5740 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur filar man kedjen på vedmaskinen

Henrik Petersen  
#88141 Jag har köpt en Japa 300 vedmaskin(har inte fået hem den än). Nu sat jag här och funderade, hur filer man kedjen?? det går väl knappast att fila med kedjen på. Jag hade ju inte tänkt att investera i nogån dyr slipmaskin.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88146 jag har en sån här (se "slipapparat") http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s3210 som ja vässar på kedjan ibland, men oftast slipar ja i slipmaskin...

Användarvisningsbild

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

stegmaster  
#88187 Det beror lite på dom olika märken. Har själv filat kedjan direkte på maskinen, på min förre Hakki pilke och i nulaget Dalen 2054, och det funkar vel sådär. Man får nogra konstiga vinklar att fila kedjan från , men det går om det endast er lite lätt underhåll. För att riktig få kedjan vass er det nog best med en slip.
Själv brukar jag två kedjar som jag roterar på att såga med. Så tar man med den ena hem och slipar, så att man alltid har en vass kedja att sätta på om det behövs. Om vedträden er rena för grus och liknande går det ju at såga mellan 30-50 1m3 sekker. Så det er blir inte så mycket sliping under en sesong. Men om träden inte er rena för smuss, så kan det vara kjört på första stokken. Så rena träd er det viktigasta för en smidig sågning, oavsätt hur man slipar.

Användarvisningsbild

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

totte  
#88200 Om du inte vill investera alls och vill fila för hand så gör en klove av ett par stadiga plattjärn, ett par bultar och vingmuttrar. Kläm dit kedjan fäst i skruvstycke eller på nåt annat sätt och fila. Det är nog en god idé att som Stegmaster ha minst två kedjor, så har du alltid en vass redo.

Avatar Fallback

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

Henrik Petersen  
#88208 Tack for svar grabbar.

Jag tror jag nappar på tottes forslag alt. att forse en gammel död partner såg som jag har liggandes, med ett 13 tum svärd o så fila kedjan på den, men det är ju enklare med de 2 platjärn :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

totte  
#88216 Om kloven skall bli perfekt så bör du ha en plåtstrimla eller nåt längst ned som håller isär dom på samma avstånd som drivlänksbredden.

klove.jpg

Avatar Fallback

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

Henrik Petersen  
#88250 Bra jobbat totte. Jag ska göre en sån ^:)^ . Fast jag har inget platt järn hemma,så det får bli nån annan dag. Imorgon ska jag skota hem ved med den lilla röda \:D/ . Det gäller att fylla på innan maskinen kommar hem.

tack for hjälpen alla.

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

totte  
#88253 Jomenvisst, man måste ju först ha nåt att slöa ner kedjorna på! Och en maskin att slöa ner dom med :lol:

Avatar Fallback

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88332 Ska försöka vara ironisk,har man köpt en dyr vedmaskin så har man nog råd att även köpa en slip och en packe kedjor.Har inte Nordpost en drive med ett sådant upplägg,kedjor och slip alltså.

Avatar Fallback

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

Henrik Petersen  
#88335 Jo visst borde man ha råd med en slipmaskin, men läser man tråder om emnet här så verker det som man ska ha
en väldigt dyr maskin for att det funkar. Jag brukar inte ha problem med att få kedjan vass på sågen och jag kommer inte få det problem med vedmaskinen heller. Det enda problem jag så fram for mig är hur man håller fast kedjen när man filer den. Och det problem har totte löst präcist så enkelt som jag hade hoppats på. Och ja, visst hade jag räknet med att det skulle komme ett inläg om att har man råd med en dyr maskin så har man ochså råg med en slip, men grejen är att jag inte anser att jag har behov av en. Jag sågar inte särskild mycket o vedmaskinen ska bare göra ved for eget bruk.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: hur filar man kedjen på vedmaskinen

Henrik Petersen  
#88337 Hej!!

Ja lite nyfiken är man ju alt. Jag gik in på Nordpost.se o kollade detta såkallade skogspaket, 10 stk. kedjor, kedjeslip o en dragsax. Men anser du/ni att en sådan slip till 595+M funkar, o där menar jag blir kedjen vass så jag inte behövar file for hand for att få den rigtigt VASS.

Henrik

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).