Skördare

H-14

26 inlägg 7018 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

H-14

ponsse beaver  
#88133 Funderar på att byta maskin och det lutar åt en H-14.
någon som kör en sådan? eller har hört om för och nackdelar på maskinen.



   TS
Avatar Fallback

Re: H-14

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88155 Niklas H20 här på forumet har väl en sådan.
Tyvärr så syns han inte så mycket längre :sad:

Avatar Fallback

Re: H-14

särnholm  
#88158 Har kört en H-14 lite grann tycker det verkar vara en bra och väldigt servicevänlig maskin det enda ja upplevde var att framkomligheten var lite dålig den hade lätt för att slira trots band och slirskydd.

Avatar Fallback

Re: H-14

ponsse beaver  
#88162 slutavverkade du eller gallrade och vilket aggregat hade ni på?

   TS
Avatar Fallback

Re: H-14

särnholm  
#88165 Det va slutavverkning med 590 aggregatet.

Avatar Fallback

Re: H-14

Hjelms  
#88169 Jag kör H-14, och vi är nöjda över lag.. Dom nyare är ju bättre med steg3 motorn och bättre svetsad bom, vi har Nr3 i första serien.

Avatar Fallback

Re: H-14

särnholm  
#88172 Detta va en nyare modell på H-14 som ja spakade men som sagt den var väldigt rapp och fin maskin att köra men den passar nog bäst i slutavverkning om det är det som ni kör?

Avatar Fallback

Re: H-14

Hjelms  
#88175 Vi kör 50/50 gallring slutavverkning tycker han passar i all skog, mycke gör ju om vi sätter på 402 i förstagallring!

Avatar Fallback

Re: H-14

ponsse beaver  
#88176 någon som kört en med 451a på

   TS
Avatar Fallback

Re: H-14

ponsse beaver  
#88178 Om man skall köpa en ny h14 vad tycker ni att man välja med för extrautrustning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: H-14

masterchief  
#88182 Ta det mesta inklusive långkran och GPS.
Satsa på den dyrare av stolarna som erbjuds.
Beroende på körning så fundera på 2 agregat.
Lika bra att utrusta maskinen från början, annars uppstår tillfällen då du saknar det du valde bort.
Och det viktigaste till sist.
TELESTART PÅ VÄRMAREN 8)

Användarvisningsbild

Re: H-14

skogsjan695xl  
#88220 ja mycke utrustning ska det vara, centralsmörjning och hela skiten. Det finns många grejer som du kan spara in pengar på , som ex 2 agg, att hugga grov skog med litet agg går som inte ihop.
Centralsmörjningen tjänar man in rätt fort. Säg att det det 15min varje dag att smörja allt, då spar du 10min per dag där för allt di inte behöver smörja, på en vecka har du sparat nästan en hel timme som du ist kan hugga och dra in pengar, blir ju bortåt 1000kr veckan du kan tjäna på det (beroende på hur snabbt man hugger och vilken skog man har)
Stol ska man ha en riktig en, en som jag känner har en ny 1070E och han ska redan byta stol, gått knappt 300tim, han var lite för snål där eller rättare sagt lyssnade på försäljaren. Så nu kommer han köpa en riktig stol att sätta i den.

Avatar Fallback

Re: H-14

Hjelms  
#88234 Och ta inga Eco-Track band utan Eco-Of annars kommer du problem med att de packar snö när de är tö väder, och då blir de till att byta drev och stickaxel i boggin som vi ska fixa på våran på måndag

Användarvisningsbild

Re: H-14

Lill Junior  
#88245
Hjelms skrev:Och ta inga Eco-Track band utan Eco-Of annars kommer du problem med att de packar snö när de är tö väder, och då blir de till att byta drev och stickaxel i boggin som vi ska fixa på våran på måndag

Finns ju märken som är bättre än Olofsfors, håller på Swingcut banden.

Avatar Fallback

Re: H-14

silverminken  
#88258
Lill Junior skrev:
Hjelms skrev:Och ta inga Eco-Track band utan Eco-Of annars kommer du problem med att de packar snö när de är tö väder, och då blir de till att byta drev och stickaxel i boggin som vi ska fixa på våran på måndag

Finns ju märken som är bättre än Olofsfors, håller på Swingcut banden.


Vi hade haveri 3 ggr på drev + axel nu på vårkanten på 911.4an med swingcut banden, iofs hade vi helbärande modellen
men nu har vi Eco-of på

Fast Swingcut banden var vi riktigt nöjda med innan tövädret

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).