Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

11 inlägg 7268 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

staffi  
#83849 Stötte nyligen på denna hydrauliska kranvagn för ATV/liten traktor:

http://www.moremaskiner.se/pdf/sid18.pdf
http://www.blocket.se/gavleborg/Huggarv ... w=3&last=1

Någon som äger eller har provkört denna vagn och kan berätta hur den är att använda? Den ser kanske aningen tyngre ut än Avestavagnens/Kranmans/XYZs motsvarighet, men det kan vara inbillning, hittade ingen info från tillverkaren. Prismässigt verkar den ligga ungefär på sina konkurrenters nivå, så då är frågan varför välja denna vagn framför de andra då konkurrenternas funnits längre på marknaden och därmed är mer beprövade?



   TS
Avatar Fallback

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

staffi  
#83851 Glömde att påpeka att rulldrift finns som extrautrustning till Möre-vagnen och jag jämförde priser utgående från att vagnen har drift...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83857 Tycker att den som heter "3120" ser ut exakt som xyz-vagnen, den förra modellen som hette 310 (som jag har).

Avatar Fallback

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

axwell  
#83860 Tillverkad i någon baltstat??

Användarvisningsbild

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83863 Japp, grejorna görs i Estland om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83881 Hittade länken, de är de här som gör xyz, möre med flera

http://www.kreisi.ee/?p=62

Avatar Fallback

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

staffi  
#83888 Ja visst är den lik XYZ-vagnen när man börjar se närmare på de olika komponenterna som stödben osv, så när som på målfärgen då förstås!

   TS
Avatar Fallback

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

axwell  
#88121 http://www.moremaskiner.se/pdf/Sid18-26.pdf
Är det denna, lastar enl uppg från Möre, 1500 kg, mycket mer enl lokal säljare, 2-spaks hydraulpaket från Finland som går ovanligt mjukt och smidigt enl, samma säljare.
Själv tycker jag den ser klen ut på bilderna.
Är det någon som har erfarenhet av lavettstödben på liknande småvagnar, vingligt?

Användarvisningsbild

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88132 "axwell", det är just denna vagn som är en vad jag kan se exakt kopia av xyz 310 som jag har. 2-spaksystemet är detsamma och vagnen är från Estland, du hittar länken ovan.

Lavettsstödben vingligt? Klen?, Nähä, inga problem alls, läs min blogg bara :lol:

Nå, bortsett från det så är det inte särskilt vingligt utan att ha något att jämföra med annat än min förra manuella Avestavagn. Förutom missödet med hydraulcylindern så har den tålt 2 års hård behandling nu, där jag kört både grus och timmer.
Den har inte ett fel än så länge (ta i trä och så vidare)

Så OM det nu är samma vagn under annat namn och färg bara, så borde den vara ok. Å andra sidan har xyz en ny modell nu, från ny leverantör, till ett bra pris. Det kanske är mer intressant, vad vet jag. :???:

Avatar Fallback

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

axwell  
#88154 Jag är på jakt efter en lite större vagn, men xyz svarar att de inte har någon större eller kraftigare och att de inte känner till om det finns på marknaden(klart de vet). Tänkte lägga in svaret men papperskorgen var tömd.
Till grävare brukar det bli alltför stora påkänningar om lavettbenen är för långa eller för dåligt lagrade, men som jag förstår håller det bra i den här kostellationen.

Skall kolla din blogg senare, det blir i så fall den första!

Avatar Fallback

Re: Möre SF-2 atv-vagn med griplastare 3120

axwell  
#88591 Kollade däcken på min mellanklass-Avestavagn, maxload 402 lbs*4=730 kg, den skall klara 1300 kg minus kultryck, underdimensionerad tyckte jag.

Möres SF-2:s däck också 4-lag. tål 155 kg*4=620 kg. Visserligen vid en högre hastighet än skogsvagnar oftast körs.

Kolla om även era vagnsdäck är i klenaste laget!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).