Traktorer och processorer

MF 135a och huggarvagn?

53 inlägg 25855 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 135a och huggarvagn?

sveje  
#87554 Jag har en 165:a och kör med i skogen. Frigångshöjden mitt under är ca 40 cm med bukplåtar och skogsdrag. Jag har blivit positivt övverraskad många gånger -"gick det verkligen fritt över den stenen?". Såg att någon tyckte 165:an var liten, jag vill inte ha en större traktor. Det är på millimetern att den går igenom hålen i stengärdsgårdarna med sina 205 cm och vändradien är stor nog som den är.
Kranen sitter på taket (det är en MF Kubik) och vagnen är ett hemmabygge med ca 2 kvadrat lastarea och 4.0 meters längd. Hjulen är 10.00-20, höga och smala. Vagnen är i största laget för den här traktorn att dra runt i terrängen. En fördel med kranen på taket är att jag kan använda vilken vagn jag vill. Är det trångt och besvärligt tar jag vagnen som är till Grållen, den kan jag lyfta med kranen dit jag vill ha den.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 135a och huggarvagn?

Torleif  
#87805 Hur ser bukplåtarna ut, sveje?

Jag har funderat på att svetsa ihop någon sorts bukplåtar till min 165a men har inte lyckats klura ut konstruktionen ännu.

Avatar Fallback

Re: MF 135a och huggarvagn?

sveje  
#87835 Lite knepigt att beskriva... Det är en delning ungefär mitt under traktorn, en främre del och en bakre. De är byggda som en låda med 10-15 cm höga sidor. För att fästa dem så är det öglor fram och bak som passar mot befintliga skruvar. Under den bakre delen sitter det en extra bit på vardera sidan så att det inte ska sticka upp grenar vid pedalerna. Skulle ju kunna ta några bilder men jag vet inte hur man får in dem här...

Avatar Fallback

Re: MF 135a och huggarvagn?

Torleif  
#87883 Verkar som en vettig konstruktion.

Om du har tid så skulle jag vara glad om du kan sända någon bild per e-post.
Skickar adressen som personligt meddelande.

Avatar Fallback

Re: MF 135a och huggarvagn?

Schröder  
#87943 Har en liten fundering....
Är det någon som haft skogsvagn med kran efter en "vanlig" MF 135S med kolvpump, alltså ej Multipower/Allmatic :?:
Har en själv en MF 135S från 1973 med ett hydraul flöde på : 14,8l/min vid 13,7MPa, max tryck på 17,2 MPa
Multipower/Allmatic har väl lite värre grejer "kugghjulspump" : 32L/min vid 13,7MPa, max tryck på 16,6MPa

Ställer frågan för jag funderar på att köpa en Weimer 5tons vagn som behöver ett hydraul flöde på ca 15-20L/min och 160bar.
Misstänker att kranen kommer gå lite segt efter min traktor men frågan är hur segt :?: Är det nån som har erfarenhet :?:

Ps: Nej, tänker inte byta traktor :lol:

MVH Schröder

Användarvisningsbild

Re: MF 135a och huggarvagn?

halvproffs  
#88000 Hade själv haft en MF 765=en förstärkt MF 65 med en 4,3m Nokkakran. Samma pump som din, 14,8l/min. Går ej nå bra att köra två funktioner samtidigt som kräver olja. Funkade alldeles utmärkt ändå om man inte har jättebråttom. Körde ut ca 2000 fub med den. Fyllde även bakdäcken med saltlösning och det blev stor skillnad på dragförmåga. Med lite jobb nerlagt på körvägarna så man inte fastnar på någon sten eller så, funkar det alldeles utmärkt. Köp du den vagnen, jag tror du blir nöjd.

Användarvisningsbild

Re: MF 135a och huggarvagn?

halvproffs  
#88001 Kom på några saker till: Jag flyttade stolen så långt det gick till vänster och reglagen till kran till så långt till höger det gick. Allting sett bakåt. Fick en rätt okey körställning.

Avatar Fallback

Re: MF 135a och huggarvagn?

Schröder  
#88027 Tackar för svaret :!:
Tänkte jag också att det kunde bli aningen segt och att 2 funktioner samtidigt kan vara svårt att köra....
Fast jag har ju inte bråttom och har dessutom rätt skaplig mark att köra på.
Huvudsaken man slipper handlasta träden som skall bli till ved, tar mycket tid och känner på ryggen rätt bra också.

MVH Schröder

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).