Verkstan

Efter bensin och diesel

31 inlägg 12464 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Efter bensin och diesel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87630 Oljan tar slut. Någon gång. Vill inte diskutera just när, blir så tjafsigt med siffror och sånt.

Diesel av skog, hur gör man sån, kan jag göra det själv? Sälja massa kommer jag aldrig mer göra,så alla alternativ är intressanta.

El - fyrhjuling, kan vi slå våra kloka huvuden ihop och bygga en sådan kanske. Täknte en maskin med fyra elmotorer, en på vart hjul, med alltid perfekt avpassad dragkraft.

Hur fungerade gengasbilarna, kan man göra en gengastraktor?

Hur driver man hydraulpumpen, kanske även det med batteri och solpanel som fyller på?

Stannar här, får se om nån vill hänga på :geek:


Senast redigerad av Uvskogen lör 03 apr 2010, 21:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Efter bensin och diesel

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87631 Gengas får min röst.

Avatar Fallback

Re: Efter bensin och diesel

axwell  
#87644 Jag har läst flera artiklar om hur enkelt det är att göra diesel av träprodukter och brukar slås av tanken, varför händer det så lite. Kan det vara att de med stora ekonomiska resurser vill ha ut lite till av redan investerade medel?
Några tyskar som jag känner, har sedan några år argumenterat för att bygga en liten anläggning för dieselframställning, men de är nästan lika fattig som jag.
Biogas kan också vara ett alternativ, en grisbonde i Sundsvall Selånger skall vara med där det satsas 6,5 milj. för att få biogas till värme för gårdens och grannars behov, samt el där överskottet skall säljas på elnätet.

Avatar Fallback

Re: Efter bensin och diesel

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87645
Uvskogen skrev:Diesel av skog, hur gör man sån, kan jag göra det själv?


Jag tror inte att du kan (vill) göra den själv, det mest realistiska alternativet beskrivs väl här:
http://www.dn.se/2.738/2.739/han-gor-dr ... t-1.707006

Användarvisningsbild

Re: Efter bensin och diesel

stegmaster  
#87646 Oljan får inte ta slut för jag har lämnat denna jord, så den får min röst. :wink:
Livet blir inte det samma om man inte får kjenna på lite dieselrök(jo jag vet det inte er bra för hälsan) eller en tvåtaktsmotor som rusar på.
Och va f.... ska vi leva av i Norge när oljan tar slut????? :surp:
Glad jag inte finns här då. :???:
Av desse anlädninger vil jag inte ta ställing til frågan i denna tråd. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Efter bensin och diesel

axwell  
#87786 Tyskarna ligger före oss, det lär finnas små anläggningar för gemene man. Värt att satsa på, men inte för de med tillgång till "röddiesel", eller hur Slurfi?

http://www.avbp.se/Teknologi/Teknologin.html
Senast redigerad av axwell tis 06 apr 2010, 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Efter bensin och diesel

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87787 Jag kör ju med den högst beskattade dieseln i världen.

Avatar Fallback

Re: Efter bensin och diesel

axwell  
#87792 Kanske det(vad säger stegmaster?), tänkte om du hört några rykten om de som bor närmare gränsen. Momsen drar du väl i alla fall av?
Med de tyska vedpriserna låg den 2007 på 8 kr/l, man ville ha lägre beskattning.

Användarvisningsbild

Re: Efter bensin och diesel

stegmaster  
#87839
axwell skrev:Tyskarna ligger före oss, det lär finnas små anläggningar för gemene man. Värt att satsa på, men inte för de med tillgång till "röddiesel", eller hur Slurfi?

http://www.avbp.se/Teknologi/Teknologin.htm


Kommer inte inn på länken Axwell????
Fast "röddiesel" blir det på traktor och grävare ca 7kr/l(nära 6kr/l om man kjöper mycket), vanlig diesel (til bilen) ca 11kr/l.

Användarvisningsbild

Re: Efter bensin och diesel

totte  
#87840 Här är fixad länk, heter ".html" inte ".htm":

http://www.avbp.se/Teknologi/Teknologin.html

Avatar Fallback

Re: Efter bensin och diesel

axwell  
#87855 Tack Totte .
Denna länk är mer omfattande än den jag läste, men ungefär samma typ av information. "Konstigt" att Norge inte visat något intresse.

Att det blev kan bero på att jag googlat på "diesel aus holz", länken var googleöversatt till svenska.

Användarvisningsbild

Re: Efter bensin och diesel

totte  
#87862 Tips allmänt när länkar inte funkar: Klistra in den i adressraden i stället för att klicka på den direkt och radera sen sista delen och testa och fortsätt så att radera bakifrån, snedstreck för snedstreck. Oftast är felet i slutet av länken och kommer man bara till siten så kan man oftast klicka sig fram till den avsedda sidan. Funkar ofta men inte alltid.

Avatar Fallback

Re: Efter bensin och diesel

axwell  
#87865 Stämmer, jag har lagt till ett "l"

Avatar Fallback

Re: Efter bensin och diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87958 Det är för billigt med olja, helt enkelt. Varför göra det av något annat, när man kan pumpa upp det ur marken?

Användarvisningsbild

Re: Efter bensin och diesel

stegmaster  
#87959
Mangan skrev:Det är för billigt med olja, helt enkelt. Varför göra det av något annat, när man kan pumpa upp det ur marken?

Jo det har du nog rätt i. I Norge var jag bor er dom ju inte jätteintereserad i nya grejor, når det er oljan som drivar hela landet. Fast nästan hel överskottet sparars ju för framtidiga generasjoner. Så det er nog fortfarande för mange oljeproduserande länder som har för mycket att förlora eller vinna, alt etter hur man nu ser på det.
Men förr eller senare vil ju nya saker tvinga sig främ, frågan er bara när det kommer och vilka drivstoff det blir.
Lite off topic: Men om våra myndigheter värkligen trodde på dessa Globala problemer, så måste dom ju vara vansinnige som inte gör nåt med det omedelbart. Av denna annledning tror jag inte att myndighetarna värkligen tror på det själv. Om min granne ringar mig och säger at huset mitt brinner, så vil jag ju inte svara;" jovisst, fint at du ringte, så får jag reda ut det imorgon och se va jag kan göra åt det".
Om värden håller på att gå under som mange tycker mena, så måste det ju tas rejäla grepp omedelbart för att forsöka stoppa detta innan det er för sent.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).