Verkstan

Svetselektroder!

49 inlägg 36651 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svetselektroder!

axwell  
#87609
henrik_1 skrev:Där löste du ett problem till mig utan att jag behövde nämna det.. Har märkt lite av spänningsfall så


Hur har du märkt det, om det ligger i installationledningarna, eller i skarvkabeln? Inte att leka med om själva installationen är underdimensionerad!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#87616
axwell skrev:
totte skrev:Fyller i här: 2,5 mm2 kabel, 16 A säkring. Det är faktiskt inte lagligt att köra 1,5 mm2 kabel på 16 A uttag, blir det överbelastning så kan kabelns motstånd förhindra att säkringen löser i tid.

Om du inte har enfasuttag för det om du har en enfassvets så skaffa en övergång från trefassuttag till enfas och fixa ihop en rejäl kabel.


Totte det är inte så förnuftigt, men olagligt? Praktiskt kan det få de konsekvenser du beskriver, men från någon gång under 1990-talet är det inte olagligt att anv. 1,5mm² anslutning mot 16 A säkr, men den måste vara fritt förlagd. Ännu värre är att anv. kabelvinda och maxbelasta med kabel upprullad på vindan.
En skarv på upptill 10 meter bör ligga inom toleranserna.
Tyvärr förekommer det kabelvindor med 1,0 mm², se upp för dem.


Aha, ja jag satt inne med lite gammal info förstår jag, bra att du rättar. Och hur som helst så är vi uppenbarligen helt överens om att klena och långa skarvkablar inte är bra. Tycker nog för den delen att det borde varit olagligt, om utlösningsvillkoren inte är uppfyllda så lever man farligt.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#87620
axwell skrev:
henrik_1 skrev:Där löste du ett problem till mig utan att jag behövde nämna det.. Har märkt lite av spänningsfall så


Hur har du märkt det, om det ligger i installationledningarna, eller i skarvkabeln? Inte att leka med om själva installationen är underdimensionerad!


Jadu, Axwell. :wink:

Älmhultarn verkar inte ens känna till vad han ska svetsa i för godstjocklek/profiler, och då får det nog "bli som det kan" med resten oxå,,,,,

Avatar Fallback

Re: Svetselektroder!

axwell  
#87628
totte skrev:Aha, ja jag satt inne med lite gammal info förstår jag, bra att du rättar. Och hur som helst så är vi uppenbarligen helt överens om att klena och långa skarvkablar inte är bra. Tycker nog för den delen att det borde varit olagligt, om utlösningsvillkoren inte är uppfyllda så lever man farligt.


Ja absolut, villkoren skall uppfyllas för försvarbar längd/area.
Skräckexempel brukar vara belysningen på äldre elljusspår, där kan det bli långa ledningar.
Samtidigt kan det ha hänt en del sen jag lämnade yrkeslivet, bla strängare regler för EKLK när den förläggs i jord.

Skogshuggarn skrev:Älmhultarn verkar inte ens känna till vad han ska svetsa i för godstjocklek/profiler


Han kan ha missat frågeställningen?

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#87692
Skogshuggarn skrev:
axwell skrev:
henrik_1 skrev:Där löste du ett problem till mig utan att jag behövde nämna det.. Har märkt lite av spänningsfall så


Hur har du märkt det, om det ligger i installationledningarna, eller i skarvkabeln? Inte att leka med om själva installationen är underdimensionerad!


Jadu, Axwell. :wink:

Älmhultarn verkar inte ens känna till vad han ska svetsa i för godstjocklek/profiler, och då får det nog "bli som det kan" med resten oxå,,,,,


Hehe, den frågan missade jag faktiskt igår.. Hittade lite fyrkantsstål från gamla jordbruksmaskiner som ska bli en vagn framöver, Järnen är 80*80 mm och godstjockleken är ca 5 mm.

Sen tror jag vi missförstod varandra o att jag va lite trött igår när jag skrev inlägget om "spänningsfall"

Jag har inte varit o lekt bland det elektriska men kom på att jag hade en "vanlig" förlängningskabel o fick då en tanke om att byta till en fetare kabel för o undvika spänningsfall..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#87700 Det var inte värsta tjock/storleken på profilen.

Jag tänkte mera i området 100x100 eller någonstans däröver med väggtjocklek på omkr 10 mm, när det började talas om grävmaskinssläp.

Till 80x80x5 är det inga problem att gå ner till OK 48/2.5, men köp föralldel ett par paket av bägge sorterna.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#87702
henrik_1 skrev:
Hehe, den frågan missade jag faktiskt igår.. Hittade lite fyrkantsstål från gamla jordbruksmaskiner som ska bli en vagn framöver, Järnen är 80*80 mm och godstjockleken är ca 5 mm.

Sen tror jag vi missförstod varandra o att jag va lite trött igår när jag skrev inlägget om "spänningsfall"

Jag har inte varit o lekt bland det elektriska men kom på att jag hade en "vanlig" förlängningskabel o fick då en tanke om att byta till en fetare kabel för o undvika spänningsfall..


Om du som Skoghuggarn säger kör med 2,5:or så lär du inte behöva mer än runt 100 A i 5 mm gods och då bör det inte bli några problem alls med spänningsfall.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#87707
totte skrev:
henrik_1 skrev:
Hehe, den frågan missade jag faktiskt igår.. Hittade lite fyrkantsstål från gamla jordbruksmaskiner som ska bli en vagn framöver, Järnen är 80*80 mm och godstjockleken är ca 5 mm.

Sen tror jag vi missförstod varandra o att jag va lite trött igår när jag skrev inlägget om "spänningsfall"

Jag har inte varit o lekt bland det elektriska men kom på att jag hade en "vanlig" förlängningskabel o fick då en tanke om att byta till en fetare kabel för o undvika spänningsfall..


Om du som Skoghuggarn säger kör med 2,5:or så lär du inte behöva mer än runt 100 A i 5 mm gods och då bör det inte bli några problem alls med spänningsfall.


Du kompletterar mig bra, totte,,,,,,, :lol: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#87708
Du kompletterar mig hur bra som helst, totte,,,,,,, :lol: :-bd


Det är för att vi är så dj-a bra! :D :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#87754
Skogshuggarn skrev:Det var inte värsta tjock/storleken på profilen.

Jag tänkte mera i området 100x100 eller någonstans däröver med väggtjocklek på omkr 10 mm, när det började talas om grävmaskinssläp.

Till 80x80x5 är det inga problem att gå ner till OK 48/2.5, men köp föralldel ett par paket av bägge sorterna.


Det måste hålla, det är inte en så värst stor grävmaskin jag ska transportera, det är en 2,5 tonnare..o inte så långt mellan axlarna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#87756 Hållbarheten är nog inget problem, fyrkantprofiler är fruktansvärt starka, förutsatt att konstruktionen är någorlunda vettigt utförd alltså.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#87758
totte skrev:Hållbarheten är nog inget problem, fyrkantprofiler är fruktansvärt starka, förutsatt att konstruktionen är någorlunda vettigt utförd alltså.


Mm ska göra mit bästa, man kan ju skära till små vinklar av vanligt platt stål o svetsa runt om såg att hjulaxlen va fäst så på pressen de fanns innan, de blir ju bättre stabilitet.

Sen tänkte jag ha några rejäla stödben baktill som man fäller ner just när man kör upp så blir de inte så stor brytkraft på vagnen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetselektroder!

Cowboy  
#87766 Det är väl speciellt Caddysvetsarna som är kända för att vara kinkiga med matningskablarna. Andra svetsar har inte problem med 1,5 mm2 kablar. Den från DUAB ska till och med kunna matas med elverk.
Svetskablarna ska vara korta, det är svetsen som man tar med till svetsstället. Enklast är att byta 3-fasuttaget mot ett med ett enfasuttag.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#87767
henrik_1 skrev:
totte skrev:Hållbarheten är nog inget problem, fyrkantprofiler är fruktansvärt starka, förutsatt att konstruktionen är någorlunda vettigt utförd alltså.


Mm ska göra mit bästa, man kan ju skära till små vinklar av vanligt platt stål o svetsa runt om såg att hjulaxlen va fäst så på pressen de fanns innan, de blir ju bättre stabilitet.

Sen tänkte jag ha några rejäla stödben baktill som man fäller ner just när man kör upp så blir de inte så stor brytkraft på vagnen..


Några bilder, nån ritning? Vi måste ju få se det så vi kan gnälla på allt som är fel! :D

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

johan eriksson  
#87769
Cowboy skrev:Svetskablarna ska vara korta, det är svetsen som man tar med till svetsstället.

Har du provat längre kablar någon gång? om inte gör det. Arbetar själv som reparatör och jag kan säga att det är mycket smidigare att få med sig ett par längre/grövre kablar om man ska in där det är ont om plats än att försöka få med sig svetsen in, 1-1,5m längre gör stor skillnad. Man får inte glömma att öka kabelarean samtidigt bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).