Verkstan

Svetselektroder!

49 inlägg 36653 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svetselektroder!

henrik_1  
#87530 Tjena!

Jag ska börja svetsa en vagn till att transportera minigrävaren på, jag är inte så jätteduktig på de där här med svetsning o tänkte höra med er vilka elektroder man ska ha till att svetsa i grovt stål för att det ska bli bra..

Gärna då elektråder som är lätta att tända o som fungerar att göra en riktig söm av..

Tackar för hjälp!!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Svetselektroder!

M_M  
#87538 Esab OK 48.00 3.2mm är det du ska ha.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Torparn79  
#87539
M_M skrev:Esab OK 48.00 3.2mm är det du ska ha.

håller med, och är det så du väljer Elga så heter samma elektrod P 48S..

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#87544 Är det "svart" VKR/profiler över 10 mm så håller jag med om att ESAB´s OK 48/3.25 är att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogstomte  
#87549 Och se till att du har en vettig omformare, inte för liten, de billigaste är bara en transformator (ger växelspänning ut) och är helt hopplösa att svetsa med + det finns inte så många elektroder som funkar med växelspänning (AC). Ska vara likspänning (DC). Lättast att svetsa är det med invertersvets, men de kostar...

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

johan eriksson  
#87551
Skogstomte skrev: Lättast att svetsa är det med invertersvets, men de kostar...

Inte så våldsamt mycket. Har en sådan här som jag är kanonnöjd med.
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=2909
Och 160A pinne kommer man ganska långt på. Enda nackdelen som jag upplevde med den är att svetskablarna som den levererades med var både korta och klena, men det var enkelt avhjälpt med att tillverka ett par i lämplig dimension.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogstomte  
#87552
johan eriksson skrev:
Skogstomte skrev: Lättast att svetsa är det med invertersvets, men de kostar...

Inte så våldsamt mycket. Har en sådan här som jag är kanonnöjd med.
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=2909
Och 160A pinne kommer man ganska långt på. Enda nackdelen som jag upplevde med den är att svetskablarna som den levererades med var både korta och klena, men det var enkelt avhjälpt med att tillverka ett par i lämplig dimension.


Bra pris! Och korta och klena kablar är väl ett generellt problem. Koppar är ju dyrt!

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#87553 Ska man svetsa över 100 amp så gäller det att både ha bra area på matarkabel in till svetsen och ut till handtaget.
Vanlig skarvkabel (220 v/1.5 mm), till svetsen är alltså förkastligt i detta läge,,,

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#87555
Skogshuggarn skrev:Ska man svetsa över 100 amp så gäller det att både ha bra area på matarkabel in till svetsen och ut till handtaget.
Vanlig skarvkabel (220 v/1.5 mm), till svetsen är alltså förkastligt i detta läge,,,


Fyller i här: 2,5 mm2 kabel, 16 A säkring. Det är faktiskt inte lagligt att köra 1,5 mm2 kabel på 16 A uttag, blir det överbelastning så kan kabelns motstånd förhindra att säkringen löser i tid.

Om du inte har enfasuttag för det om du har en enfassvets så skaffa en övergång från trefassuttag till enfas och fixa ihop en rejäl kabel.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#87558 Tack för era svar, då blir det till att åka till affärn o investera i elektroder då!

Själv har jag nyligen köpt en svets, en fronius transpocket 1400 till ett bra pris och med lite träning så ska det nog gå o lära sig svetsa så de ser snyggt ut..

Jag kör den via motoruttaget med en övergång från trefas till enfas som totte sa, väldigt smidigt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#87559
totte skrev:
Fyller i här: 2,5 mm2 kabel, 16 A säkring. Det är faktiskt inte lagligt att köra 1,5 mm2 kabel på 16 A uttag, blir det överbelastning så kan kabelns motstånd förhindra att säkringen löser i tid.

Om du inte har enfasuttag för det om du har en enfassvets så skaffa en övergång från trefassuttag till enfas och fixa ihop en rejäl kabel.


Enfasmodellerna typ "Caddy" är populära, så rådet var riktat åt det hållet.
Många som sticker fast svetsen i ordinarie 220v uttag med en "vanlig" 5-10 m skarvkabel mellan, och det är inget vidare.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#87560
henrik_1 skrev:
Jag kör den via motoruttaget med en övergång från trefas till enfas som totte sa, väldigt smidigt..


Klokt!.

Vad har du för godstjocklek på profilerna som ska svetsas?,,,,,

Avatar Fallback

Re: Svetselektroder!

axwell  
#87585
totte skrev:Fyller i här: 2,5 mm2 kabel, 16 A säkring. Det är faktiskt inte lagligt att köra 1,5 mm2 kabel på 16 A uttag, blir det överbelastning så kan kabelns motstånd förhindra att säkringen löser i tid.

Om du inte har enfasuttag för det om du har en enfassvets så skaffa en övergång från trefassuttag till enfas och fixa ihop en rejäl kabel.


Totte det är inte så förnuftigt, men olagligt? Praktiskt kan det få de konsekvenser du beskriver, men från någon gång under 1990-talet är det inte olagligt att anv. 1,5mm² anslutning mot 16 A säkr, men den måste vara fritt förlagd. Ännu värre är att anv. kabelvinda och maxbelasta med kabel upprullad på vindan.
En skarv på upptill 10 meter bör ligga inom toleranserna.
Tyvärr förekommer det kabelvindor med 1,0 mm², se upp för dem.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

johan eriksson  
#87599 Fronius är fina grejer :-bd
Angående förlängningskabel så kan du få problem med spänningsfall och en konstigt fungerande svets om du har för klen kabel, satsa några kronor på en 2,5mm2 av god kvalité och lagom längd, froniussvetsarna är iofs oftast elverkskompatibla så det kanske inte är så stort problem på dom, men varför chansa.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#87606
johan eriksson skrev:Fronius är fina grejer :-bd
Angående förlängningskabel så kan du få problem med spänningsfall och en konstigt fungerande svets om du har för klen kabel, satsa några kronor på en 2,5mm2 av god kvalité och lagom längd, froniussvetsarna är iofs oftast elverkskompatibla så det kanske inte är så stort problem på dom, men varför chansa.


Där löste du ett problem till mig utan att jag behövde nämna det.. Har märkt lite av spänningsfall så då blir det en investering till när jag ändå ska till stan i morron.. :wink:
Tackar för hjälpen!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).