Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261

260 inlägg 99731 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 261

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86976 Intressant, lite dyr dock? 889€ !
Försökte ladda upp den i skogsbiblioteket men den står som Ej Godkänd.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87175 Jaha! då får man väl ta sig en tripp till tyskland då... köpa ett par sågar å en pall pilsner! :lol: nån som vet hur snabbt 261an är ute på tyska marknaden?

Fick hem min ms362vw idag! har bara provstartat den än, den knattrade på jäkligt fint får jag lov att säga!! :smile: ms261 ser ut som en exakt kopia av 362an fast mindre! så vitt jag kan se så ser också luftfiltret lite annorlunda ut!?

jaha då är det väl bara att vänta då!!! igen!! :mrgreen: Appropå priset så får vi se vad det landar på här i sverige!? mig veterligen så är det bara i sverige som stihl är billigare än motsvarande tex huskvarna! möjligen kan det kanske vara så även i norge o finland också? men vet inte säkert!? 2009 har varit ett riktigt kalasår för stihl i sverige! och enligt en "stihlgubbe" jag träffade för ett par veckor sedan så har försäljningen i sverige gått stadigt uppåt sedan stormen "gudrun"! så även priserna har jag märkt!

PS: Har lagt ut ett gäng bilder på 362an under "övrigt" för er som är intresserade!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87254 Ryktet sier en månad, man får vel se.

Fine bilder av 362. :lol: Den er ikke lansert i Tyskland enda iallefall ingen info på Stihl.de, norden og usa var tydeligvis først.
I følge andre rykter er 261 i produksjon også i usa og amerikanske Stihl entusiaster venter i spenning.

For den som vil veta mer kan man google eller se på motorsaegen-portal.de om man får reklamere for andre forum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

county  
#87388 :P på tide bare synd jeg ble så lei av å vente.
så 260 blei byttet inn i en 192 :P og en 280.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87452 Da har du jo et bra oppsett, 192 er min favoritt til jobb der størrelsen passer. :smile:

261 og 362 er nå lagt ut på stihl.de Da er det bare å dra til Tyskland for den som ikke kan vente :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Steffe1984  
#87659 Undrar om MS261 kommer att matcha husqarnas 346a som dom låvar att den ska väntar med spänning!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Robertberg  
#87670 Frågan är väl snarare om den kommer matcha ersättaren till 346an som kommer 2011 - 550?
Eller kommer även Stihl med en ny modell nästa år?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87681 Ska bli mycket intressant att testa den. Ser en smart grej med den nya muttrarna till kopplingskåpan. Undra hur lång tid det tar innan Hq kopierar det?

Förstod inte vad du obantteg menar med "2011 - 550"
"...ersättaren till 346an som kommer 2011 - 550?"

Martin

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Robertberg  
#87682 Ersättaren till 346 kommer 2011 och heter 550 ;)

Funderade lite fram och tillbaka om det var en förståerlig fomulering, jag tog en chansning och det gick halvbra..

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87683 Tack för det snabba svaret. Jag är inte alltid så smart och då brukar jag fråga, för annars lär man sig inget.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Robertberg  
#87684 Tack för det snabba tacket!

Fråga bör man annars dör man.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

peter399  
#88203 346NE lär vara bästa köp även i fortsättningen. MS261 har lagt på sig rejält med vikt och effekten är densamma som i 346.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#88233
peter399 skrev:346NE lär vara bästa köp även i fortsättningen. MS261 har lagt på sig rejält med vikt och effekten är densamma som i 346.


346 försvinner ju samtidigt som 260. Ersättaren lär lägga på sig vikt även på HVA, det är svårt att göra den typen av motor mindre och lättare.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88260 Uppgifter enligt tillverkarna! ( så ta dom med en nypa salt )

Hva 346 = 2.7 kw/3.672 hk

ms 261 = 2.8 kw/3.808 hk ( effekten är alltså inte densamma )

Hva 346xpg = 5.1 kg

ms 261vw = 5.4 kg

det skiljer alltså 3 hekto! ( vilken ryggknäckare!! :grin: ) och med tanke på att ms261 har "nya generationens" motor så tycker jag dom lyckats rätt bra trots allt!

visst vill man ha en lätt såg! och visst är det synd att den nya tekniken innebär högre vikt! 😡 men för mig är vikt och effekt ett par detaljer bland många som avgör om det är "bästa köp" eller inte! För min del är vikt och effekt viktigt! men inte viktigare än att ha en bra handlare och att grejorna håller ihop! (men gärna en kombination av dessa :mrgreen: )

men visst tycker man att 3 hekto innebär ett "bättre köp" än ms261(vilken vi faktiskt egentligen inte vet ett skit om än) så är det bara att handla 346! :grin:

sen som sagt så ska det bli intressant att se vad nya Hva 550 kommer att väga? och vilken effekt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).