Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 126837 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87221 Jag fick för några år sedan tag i några trådar som skulle va till att svetsa aluminium. Dessa var helt jädra omöjliga att svetsa med. Gick inte att tända och tände dom så satt de fast en halv sekund senare.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Tosca  
#87233 Aluminiumpinnar kräver som regel lite högre tomgångsspänning än stålpinnar - över 70 V mot ca 50 V för stål.
De har dessutom en hög rökklass, vilket innebär att röken inte bör andas in.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#87251 Jo tack för upplysningarna, vet att jag läst nånstans att 43.32 inte lämpar sig för vertikalsvetsning. Sen att jag behöver träna, därom råder inget tvivel, har haft min svets i ett år för hobbybruk enbart så att det fattas rätt mycket erfarenhet. Men, jag gnetar på och får vanligen ihop bitarna någorlund nöjaktigt om än kanske inte alltid så snyggt. Skall i alla fall prova 48.00, alltid kul att försöka :grin: .

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Tosca  
#87343 Det borde gå att hitta på instruktionsfilmer, brukar vara mycket lättare att lära sig när man ser någon annan göra rätt, än att lära sig själv.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

blixten  
#87357 Är trött på vinkelslip och borrmaskin nu!

Någon som kan det här med bågmejsling? Alltså att skära/ta hål i stål med en pinnsvets?
Går det med en liten invertersvets på 160 amp och vad ska man ha för pinnar till sådant? Något annat man bör tänka på?

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Dexxaz  
#87369 Det lilla jag har bågmejslat har skett med 6-8 mm kolelektrod i en speciell hållare med tryckluft som blåser bort smältan,
om jag inte missminner mig stod Tylarcen nästan på 250-300A i strömstyrka.
Effektivt som f.n men låter illa och sprutar slagg....
Sök på "Esab Flair 600"....

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#89701 Nu har jag testat att svetsa med OK 48.00, gick mycket bra. Lite svårare att tända än 43.32 men inga problem att göra en snygg svets (med mina mått mätt). Tyckte faktiskt att det var lättare att få en jämn fog, så det blir nog 48.00 mest framöver.

Kan nu konstatera att mina gamla Jula-elektroder är precis så dåliga som jag trott hela tiden, fick en bunt Biltema-pinnar, och det visade sig vara exakt samma, kinesiska är dom och fullständigt hopplösa. Har väl funderat över om det är mig eller elektroderna det är fel på, men när jag lyckas svetsa acceptabelt med de flesta pinnar jag provat, inklusive 48:an och det ändå går lika uselt med dom här så är saken klar. Svårtända, producerar mest slagg, gnistrar och sprutar mest.

Så ett gott råd, köp inte budgetelektroder på varhus, framför allt inte om du är nybörjare, risken är att man ger upp och tror att man aldrig kan lära sig det här.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Kse  
#89708 Skulle aldrig komma på tanken att köpa elektroder på biltema, jag är inte nog bra på att svetsa för att få till det med dåliga elektroder.
Liksom allt vad verktyg och verkstansutrustning heter så brukar man oftast få vad man betalar för.
Kör med riktiga elektroder så blir du 75% bättre svetsare på en gång.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#89729 Det tråkiga är att dom bra elektroderna oftast säljs i rätt stora förpackningar. Om jag som amatör vid enstaka tillfällen behöver ett par pinnar med en annan dimension än den jag mest använder så tar det emot att gå och köpa en stor kartong för många hundra spänn. Vilket ofta leder till att just dom stackarna som verkligen behöver lättsvetsade elektroder drabbas av den här smörjan.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Dexxaz  
#89779 Knalla in på en smidesverkstad med en stor påse bullar/Platta öl......
10-15 pinnar byter ägare ganska kvickt...
Dessutom kan man blanda lite sorter om man har tur. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#89792 det finns ju även småpaket, visserligen så brukar dom bara innehålla ett 10-tal pinnar och det blir ett förbannat högt kg-pris..

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101755 Har fått möjlighet till en Mig-Mag svets som heter Luna Micromig 100. Min 30A max 100A och 220V. Har förstått av trådarna om migmag att det är kanske i klenaste laget, men kan funka för tunn plåt i varje fall. Det är ju dessutom där som det är som svårast med min pinnsvets.

Men är den något jag kan satsa pengar på, för gas och tråd?

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#101783 Vet inte nåt om svetsen i sig, men blir det svetsar där du skulle behöva bränna på med 100 knop, så är det ändå för länge sen dags att plocka fram pinnsvetsen, så att den är lite klen tycker jag inte spelar nån roll. Skillnad om man skall ha en enda svets och det skall vara en MIG, då behöver man mera krut. Men MIG:en är ju klart överlägsen för att svetsa plåt och annat tunnare gods, så det beror ju på om du kommer att svetsa sånt nåt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101811 Om du skall ha den för att svetsa traktordelar är den nog lite klen men om du redan har en pinnsvets med lite kräm i är ju en MIG ett alldeles utmärkt komplement. Jag svetsade spadplåt med pinnsvetsen för ett tag sedan och det hade faktiskt varit skönt med en MIG för att få ett snyggare resultat.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

stegmaster  
#101833 blev en fel här- :oops:
Går det inte att ta bort innlägg helt, eller får man endast redigera??? :surp:
Senast redigerad av stegmaster lör 25 sep 2010, 23:05, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).