Sågverk (mindre)

Solosåg eller Bamsesåg

115 inlägg 121951 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lundmark  
#87306 Hej!

Jag är ägare av en Bamsesåg (9m) Den har jag haft i några år har även haft en lite äldre Bamsesåg (6m) som jag köpte begagnad för många år sen.

Har också Bamsefräsen sen har jag köpt till en del tillbehör som tex digitalskala, oljepump och svärdstyrning.
Jag är helnöjd med utrustningen, har sågat ganska mycke och har nästan aldrig haft nå slitage förutom kedjor å svärd.

Ser många fördelar med Bamsesågen i jämförelse mot Solosågen då jag har en bekant som använder en Solosåg.

Priset är ungefär detsamma men man får så mycket mer för pengarna av en bamse sen kan jag tänka mig att Bamsesågen har ett mycke bättre andrahandsvärde också då den håller i flera hundra år :smile: Det första man ser är att Bamsesågen är så mycket stabilare än Solosågen som är i aluminium då Bamsesågen är i varmgalvaniserat stål och rostfritt stål. Sen till Bamsesågens stocklyftare sitter det kedjor, på Solosågen är det bara snören som höjer stocken. På Solo sitter det en vev för varje lyftare, på Bamse sitter det endast en vev för samtliga stocklyftare och trots det är det enkelt att såga eller fräsa koniskt med en sprint till lyftaren. Sen tror jag att Solo kommer omonterad, vet ej hur det är att skruva ihop men ser det som en stor fördel att Bamse kommer monterad och injusterad.

Några av dem kanske största fördelarna. Finns säkert för och nackdelar på båda modeller, Solosågen är ju tex lysande ifall du ska flytta den varje dag då jag tror den bara väger runt 50kilo.

Jag använder idag en 10kw motor på kedjesågen då jag sågar ganska mycke övergrovt men på den gamla sågen jag hade så var det bara 6kw men det funkade också rätt så bra.

Tycker även att servicen funkar bra fast att Bamsesågen säljs av ett lite mindre företag än Logosol. Bamse folket brukar man även träffa på mässor då dem är flitiga utställare runt om i sverige.

Lycka till med valet av sågverk!

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

axwell  
#87309 Undrar o kineserna tillverkar något sågverk, jag är övertygad om att man skulle få fler kilo järn för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Dexxaz  
#87311 Det finns.....hittade detta på tuben:http://www.youtube.com/watch?v=zqIqw2dH6Ns&feature=channel

Kilopriset blir nog ok...LOL

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#87313 Har Bamsen flyttbart sågstöd?, ganska bra att ha så inte stockändan hänger ned vid dom sista brädorna.(tillbehör)
Är det någon som vet om M7 levereras med kedja och svärd?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87325 Inge problem med nedhäng när man tar ut bräder, jag avslutar alltid med en planka o slipper då nedhäng.

Har en liten film på youtube när jag sågar, för dom som tycker det går sakta så gör det de av en anledning. Sågar i torra stockar och det sliter på kedjan att köra fort (det går varmt) Har nu kompletterat med vattenkylning och kan mata på mera.


Nygren skrev:Har Bamsen flyttbart sågstöd?, ganska bra att ha så inte stockändan hänger ned vid dom sista brädorna.(tillbehör)
Är det någon som vet om M7 levereras med kedja och svärd?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#87327 Precis vad jag skulle säga, de flesta avslutar med en planka eller dyligt. Sedan om man har den med 3 stocklyftare så är det mycket mindre risk för " nedhäng".
Men Braxsele vart hade du filmen?
Och förresten har du provat Arborol oljan som Bamsesågen säljer, det har min bekant och det jag varit där och han sågat så det är superbra verkar det som. Kyler bra och klibbar mycket mindre än sågkedjeolja, och det är nog den enda "Bio" olja som är någe att ha verkar det som. Han kör med den i motorsågen också.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87331
Lundmark skrev:Hej!

Jag är ägare av en Bamsesåg (9m) Den har jag haft i några år har även haft en lite äldre Bamsesåg (6m) som jag köpte begagnad för många år sen.

Har också Bamsefräsen sen har jag köpt till en del tillbehör som tex digitalskala, oljepump och svärdstyrning.
Jag är helnöjd med utrustningen, har sågat ganska mycke och har nästan aldrig haft nå slitage förutom kedjor å svärd.

Ser många fördelar med Bamsesågen i jämförelse mot Solosågen då jag har en bekant som använder en Solosåg.

Priset är ungefär detsamma men man får så mycket mer för pengarna av en bamse sen kan jag tänka mig att Bamsesågen har ett mycke bättre andrahandsvärde också då den håller i flera hundra år :smile: Det första man ser är att Bamsesågen är så mycket stabilare än Solosågen som är i aluminium då Bamsesågen är i varmgalvaniserat stål och rostfritt stål. Sen till Bamsesågens stocklyftare sitter det kedjor, på Solosågen är det bara snören som höjer stocken. På Solo sitter det en vev för varje lyftare, på Bamse sitter det endast en vev för samtliga stocklyftare och trots det är det enkelt att såga eller fräsa koniskt med en sprint till lyftaren. Sen tror jag att Solo kommer omonterad, vet ej hur det är att skruva ihop men ser det som en stor fördel att Bamse kommer monterad och injusterad.

Några av dem kanske största fördelarna. Finns säkert för och nackdelar på båda modeller, Solosågen är ju tex lysande ifall du ska flytta den varje dag då jag tror den bara väger runt 50kilo.

Jag använder idag en 10kw motor på kedjesågen då jag sågar ganska mycke övergrovt men på den gamla sågen jag hade så var det bara 6kw men det funkade också rätt så bra.

Tycker även att servicen funkar bra fast att Bamsesågen säljs av ett lite mindre företag än Logosol. Bamse folket brukar man även träffa på mässor då dem är flitiga utställare runt om i sverige.

Lycka till med valet av sågverk!



Om jag nu ska köpa ett sågverk så blir det bamse sågen pga dom grejjer du tar upp faktiskt;)

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87334 Ja de va ju det åxå, här kommer länken http://www.youtube.com/watch?v=8HKB5hxk9uY&translated=1

Arborol, de e den man blandar med vatten va?

köpte en dunk på nolia men har inte provat den än, har hört fler som säger att den e super

Lindberg skrev:Precis vad jag skulle säga, de flesta avslutar med en planka eller dyligt. Sedan om man har den med 3 stocklyftare så är det mycket mindre risk för " nedhäng".
Men Braxsele vart hade du filmen?
Och förresten har du provat Arborol oljan som Bamsesågen säljer, det har min bekant och det jag varit där och han sågat så det är superbra verkar det som. Kyler bra och klibbar mycket mindre än sågkedjeolja, och det är nog den enda "Bio" olja som är någe att ha verkar det som. Han kör med den i motorsågen också.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#87367 Vilken motor storlek ska man ha till Bamsen om man ska såga ganska normalstort virke?
Fördelarna väger lite tyngre nu på Bamsen, ska ringa runt lite till folk som har både Bamsen och Solosågen.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

lenko  
#87385
Nygren skrev:Vilken motor storlek ska man ha till Bamsen om man ska såga ganska normalstort virke?
Fördelarna väger lite tyngre nu på Bamsen, ska ringa runt lite till folk som har både Bamsen och Solosågen.


Standardleveransen till Bamsesågen är en 7.5kW elmotor (3-fas, 16A), och den räcker gott och väl till. Har aldrig haft några problem med den; det hänger mycket mer på att hålla kedjor och svärd i trim.
Sågar själv mestadels 'normalstort' timmer (i Norrbotten), men har även kört en hel del torrfuror.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#87843 Är bamsen utbyggbar om man får för sig att ha den längre.
Hur är det med oljeflödet på solosågen är den automatisk eller e den som bamsen att man måste slå på och av den vid varje gång?
Bamsen har tryck smörjning som tillbehör.
Vill inte klanka ner på någon såg men jag måste hitta för och nackdelar.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Eric H  
#87851 Bamsesågen går att få i förlängd version. Då sätter dom ihop två balkar. Detta vill dom gärna göra själva på fabriken, för då väljer dom två balkar från samma leverans. Det kan tydligen bli lite "skumpigt" vid skraven, eftersom sågen går på kullager. Solosågen glider på långa (20-30cm) plastlister, så den blir inte lika känslig för små knöligheter. Troligen går bamse lättare på balken.

Solosågen (E5000) har en oljepump som drivs av sågmotorn, jag antar att den motsvarar Bamses trycksmörjning.

Bamsesågen har inga stöd för tunna brädor, Solosågen har saxstöd som tillbehör.

Bamsesågen är komplett och startklar vid levereans. Solosågen får man skruva ihop själv. Jag misstänker att allt inte ingår i paketet heller (såsom hyvelstål till timmerfräsen).

Sågarna verkar vara ganska likvärdiga till funktion, med små skillnader. Det är nog mest en vanesak vilken man gillar bäst, misstänker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#87907 Ska till Norge i helgen och titta på logosol som har uppvisning.
Nu måste dom impa bra på mig om den det ska bli en Logosol.
Nu vill man börja såga men granarna ska hem först och så måste man beställa såg oxå.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#88035 Bamse ringde idag igen så nu blir det en Bamse.
Ska nog hämta sågen själv med bil o släp och då får man en genomgång av sågen och så får man såga lite på deras demo maskin.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Eric H  
#88711 Det blev två begagnade solosågar M6, med E5000 och timmerfräs, och diverse tillbehör. Nu är det timmringskurs som står på tur.
Har inte hunnit prova allt ännu, med sågningen går lättare än vad jag vågat hoppas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).