Skogsröjning

röjsågskurs

24 inlägg 7558 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

röjsågskurs

lasse.m  
#868932skulle vara intresserad av att gå en röjkurs som är inriktad på produktionsröjning, har röjt deltid i 20 år men alltid går de o finslipa arbetstekniken för garanterat gör man något "fel" som inte är optimalt. så tipsa gärna om sådana utbildningar

Mvh Lasse

TS
Stihl

Re: röjsågskurs

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868942Röjsågskörkort finns ju.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868957Kan ju vara värt att gå via vuxenskolan, istället för en intensivkurs, så får du tid att öva in finliret mellan varje träff.
/Niklas

Användarvisningsbild

toker72  
#868979Har du röjt så pass mycket gäller det nog att välja kurs noga om du verkligen ska uppskatta kursen många riktar sig till nybörjare.

utgård  
#868985Eller fråga någon som röjer professionellt om du får gå med ett par dagar, det lär man nog sig mycket av.

Användarvisningsbild

lasse.m  
utgård skrev:Eller fråga någon som röjer professionellt om du får gå med ett par dagar, det lär man nog sig mycket av.

å tror jag inte de är ett alternativ visserligen men när jag röjer halvtid proffesionellt så är de nog inte vad jag söker

TS
Användarvisningsbild

lasse.m  
toker72 skrev:Har du röjt så pass mycket gäller det nog att välja kurs noga om du verkligen ska uppskatta kursen många riktar sig till nybörjare.

Tips på utbildningar? Behöver som sagt nej inga nybörjarkurser. har också 3 årig skogsutbildning i bagaget så den biten behövs heller inte

TS

#869009Men ut och röj med dig då för bövelen! 😀 Utbyt gärna erfareheter med andra röjare på forumet. Med en duktig instruktör så kan faktiskt en ren nybörjarkurs ge infallsvinklar som man inte har tänkt på. Om det sen är värt priset är en annan sak för de är rätt så dyra.

Användarvisningsbild

lv_101  
Skogsola skrev:Röjsågskörkort finns ju.

Min upplevelse med körkortet för ca 5 år sen var att det känndes mest som en pappersexersits. Många kommunanställda röjare som hade fått krav på sig att dom behövde körkort, och ett par nybörjare som jag. Vi hade kanske en halv dag i skogen, resten var teori/säkerhet, kolla lite på filmer och dricka kaffe. Men det finns säkert skilnader på kvaliten där.

#869011Den lokale instruktören här är duktig. Hade honom till motorsågskortet som jag motvilligt tog till slut. Men kvaliten varierar säkert. Så beror det på gruppens sammansättning. Ett gäng kommunalare som blir ditfösta är nog inte det mest motiverade sällskapet.

Kanske är det någon proffsröjare här på Skogsforum som vill organisera en proffsröjarkurs? Mot (måttlig) ersättning givetvis.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869015Jag tycker att motorsåg o röjsågskurserna jag har gått var bra repetition så att man har utvecklats efter det. Även lite nya inspel.😀

Jag har alltid haft bra instruktörer så det gör ju att det blir en positiv upplevelse.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869016Man kan ju dra vissa paralleller till den gamla slalomåkaren Stig Strand, som länge harvade runt 10-20:de plats i världstoppen. Efter att ha gått en nybörjarkurs i slalom, så kom ju också segrar och topplaceringar i VC-slalomen. Så förakta inte "nybörjarkurser" som röjsågskörkortet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Det finns ju bra filmer i ämnet på tuben. 😀

Användarvisningsbild

lasse.m  
Niking skrev:Man kan ju dra vissa paralleller till den gamla slalomåkaren Stig Strand, som länge harvade runt 10-20:de plats i världstoppen. Efter att ha gått en nybörjarkurs i slalom, så kom ju också segrar och topplaceringar i VC-slalomen. Så förakta inte "nybörjarkurser" som röjsågskörkortet.
/Niklas

de låter ju först som ett skämt men finns ju nog en poäng i de, blir ju lätt att man går i samma gamla banor hela tiden så varför int ett sånt alternativ

TS
Användarvisningsbild

lasse.m  
Vedmaskin skrev:https://youtube.com/watch?v=IZvC7lfy3yc&si=z9Nps4P5RRJox_4O
Det finns ju bra filmer i ämnet på tuben. 😀

en live kurs med honom sku vara najs!

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar