Motorsåg och handhållet

Synpunkter på Stihl 064

32 inlägg 30038 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

senmathal  
#86882 Ja ibland är det det enkla som gör skillnad. Antar att det skonar både handled och startmekanism. Det lilla jag hunnit köra den verkar den vara väldigt lättstartad för sin storlek. Fick dock skruva lite då någon välvillig mekarkompis till förra ägaren skruvat justerskruvarna i förgsaren helt åt skogen. Fick nog dra in högfartsnålen nästan ett varv och skruva ner tomgången lika mycket.

/Mats

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på Stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86884 Är du säker på att detta är rätt? Det låter konstigt.

Hur långt ut från sätet är den nu? Gick den inte rent under belastning??

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

Robertberg  
#86885 Är denna elastostart en hit?
Är det en bra idé att sätta ett sådant handtag på en Hva?

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på Stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86895 Finns många som har det o nackdel är det nog inga vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

senmathal  
#86897
Mange skrev:Är du säker på att detta är rätt? Det låter konstigt.

Hur långt ut från sätet är den nu? Gick den inte rent under belastning??


Kanske överdrev lite når jag skrev ett helt varv men en hel del fick jag skruva.

Han jag köpte sågen av berättade att den varit svårstartad och att han fått hjälp av någon kompis att skruva i förgasaren. Anledningen till att den var svåstartad var nog bara att den stått länge. Sågen fyrtaktade konstant och rök som ett ånglok. Nu fyrtaktar den lite obelastad på högre varv men inte när jag belastar den. Jag brukar ställa in så och tycker att det brukar fungera. Han jag köpte sågen av hade i och för sig jobbat några år i skogen men det var nog andra som ställde in sågen åt honom. Sågen jag köpte hade han dock bara använt lite på tomten.

Men jag skulle ju kunna kolla hur mycket skruvarna är utskruvade så det inte är något annat tok. Men sågen går perfa nu och startar direkt. Har du koll på hur mycket respektive skruv vara utskruvad som grundinställning?

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

axwell  
#86912 Man bör ge sågarna en fetare blandning bränsle/luft då de används i sågverk. Så fet att de taktar och bluddrar, de belastas hårt under långa intervaller.
Men allting med måtta!!

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på Stihl 064

totte  
#86924
senmathal skrev:
Mange skrev:Är du säker på att detta är rätt? Det låter konstigt.

Hur långt ut från sätet är den nu? Gick den inte rent under belastning??


Kanske överdrev lite når jag skrev ett helt varv men en hel del fick jag skruva.

Han jag köpte sågen av berättade att den varit svårstartad och att han fått hjälp av någon kompis att skruva i förgasaren. Anledningen till att den var svåstartad var nog bara att den stått länge. Sågen fyrtaktade konstant och rök som ett ånglok. Nu fyrtaktar den lite obelastad på högre varv men inte när jag belastar den. Jag brukar ställa in så och tycker att det brukar fungera. Han jag köpte sågen av hade i och för sig jobbat några år i skogen men det var nog andra som ställde in sågen åt honom. Sågen jag köpte hade han dock bara använt lite på tomten.

Men jag skulle ju kunna kolla hur mycket skruvarna är utskruvade så det inte är något annat tok. Men sågen går perfa nu och startar direkt. Har du koll på hur mycket respektive skruv vara utskruvad som grundinställning?

/Mats


Låter som den är perfekt inställd för normalbruk, sen är det som axwell säger, lite mer soppa för sågverksbruk, men med måtta, den bör väl gå nästan rent vid full maxbelastning. Högsta kvalitet syntetolja rekommenderas också.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

senmathal  
#88542 Då har jag provkört sågen en del och den känns verkligen bra. Tror inte att sågen är använd speciellt mycket för sin ålder. Lite tung är den väl för fällning och kvistning av ved men den får duga tills jag hittar någon mindre.

Till min timmerjigg var den i alla fall perfekt, skär hur lätt som helt genom stocken. Blev tre fina plankor vid den första lilla provsågningen.

Skulle vara intressant att veta ungefär när den är tillverkad. Finns det något att gå efter?

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

Filip_björndahl  
#95289 nu är jag också en glad ägare till en 064 och skulle vilja visa en annan hur den går så du har något att jämföra med så jag

vill visa några videos som kanske kan vara kul att kolla på om man är en annan 064 ägare.






Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

senmathal  
#95293 Roligt att se lite filmsnuttar på din såg. Jag har inte hunnit använda min så mycket än men den har gått perfekt det lilla jag kört den. Det enda som inte är riktigt OK är att kedjan inte stannar trots låg tomgång. Vet inte om det är något i centrufugalkopplingen som bör bytas.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på Stihl 064

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95315
senmathal skrev: Det enda som inte är riktigt OK är att kedjan inte stannar trots låg tomgång. Vet inte om det är något i centrufugalkopplingen som bör bytas.

/Mats



Byt fjädrarna i kopplingen,så ska du se att det blir bra! :smile: ja menar.... det vet ju alla hur bra det brukar gå med "slapp fjäder" !! :lol:

3 st: 0000 997 0911

det är lika fjädrar på 064, 066, 660.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

Phantom  
#95325 En liten fråga OT:
Hur mycket kan man slita ner "klackarna" innan det är dags att byta även dessa i kopplingen? För det verkar ju som att fjädrarna slits fortare än klackarna.

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på Stihl 064

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95335 Personligen har jag aldrig bytt klackar på en såg av rent slitage! bara fjädrar på nån enstaka såg! på nya 346an däremot "exploderade" kopplingen efter ca 10 tim körning! 2 fjädrar och 1 klack blev aldrig återfunnet!! "may they rest in piece in the rishögar" :grin: kan inte ha varit åtdraget från fabrik!! (jätteförvånad) samma sak hände min kollegas nya jons 2153! har aldrig sett en motorsåg flygit så långt in i en ungskog som då!! he he :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på Stihl 064

senmathal  
#95367 Att hela motorsågen rentav flög iväg! Kraftiga fjädrar på den sågen :)

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på Stihl 064

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95446
senmathal skrev:Att hela motorsågen rentav flög iväg! Kraftiga fjädrar på den sågen :)

/Mats


Eller så är det en ny finländsk kastgren, "kast med motorsåg" :lol:
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).