Motorsåg och handhållet

Motorsåg för vedkapning?

68 inlägg 37400 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8681 Full gas under belastning är inga problem! Om du inte snålställt förstås.
En del såg(förgasare) är inte byggda för halvgaskörning.

/Nisse

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8693 Jim HVA testar sina sågar för att hålla fullgaskörning tank efter tank.

Var på besök på en av deras testställen och där var bla en rigg med en 353 som stog på fullgas hela tiden tills tanken tog slut och sedan fyllde man på och startade igen..

Jag har alltid fullgas när jag fäller och kapar, har man halvgas går det ju segt!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8694 Helt rätt!
Full gas i stock! Annars hör sågen hemma på hyllan!

Säkerhetsmässigt, är det farligare o köra halvgas...

Arbetsmässigt är det nästan förkastligt med halvgas i stock....

Rent tekniskt sett från sågens sida funkar den bäst (om den är riktigt skött o servad) på fullgas.
Är den inte rätt skött o servad hjälper det inte med halvgas!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8696
Ferguson skrev:Var på besök på en av deras testställen och där var bla en rigg med en 353 som stog på fullgas hela tiden tills tanken tog slut och sedan fyllde man på och startade igen..


Gick den med eller utan motstånd???

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8697 Den gick med en typ av broms som skulle symbolisera svärd och kedja inget mer..

Avatar Fallback
Windsor  
#230795
Mange skrev:Under 55cc hör inte hemma på ved backen!
Om man inte är väldigt intresserad o kan lite om såg blir sågarna inte skötta o behandlade rätt, då får man lita toll storlek o kraft i stället!

I skogen skärs 4-6 snitt / träd med tomg. körning emellan...
På vedbacken är det 8-10 bara på en stock!

Ex. 20m träd /4m längder = 5 snitt.
20m träd i 40cm längd = 50 snitt.

Jag vet flera vedhandlare som har 372 för att det ska hålla!
I stället för att knäcka 2st 357/år har de 372 i 4 år!
Sån skillnad är det!

Det är inga björke kvistar vi snackar om grabben har grov hård ved!

Det kan verka mycket kanske, men det håller!
Vikten, tja... På vedbacken spelar vikt inte mycket roll!

Måste bara inflika med att en 357:a kör du aldrig slut på. Min senaste 357:a har gått felfritt i 2 år och håller nog 2 år till om man vill plocka den på mer. Har gått med 18" 90% av tiden utan att behöva byta mer än 2 drev (1 per år) luftfilter efter ett år och däröver tändstift och bränslefilter var månad. Den har gått produktivt dvs. 8 timmar om dagen om man räknar med frukost och middag :) Tar man bara hand om sågen håller den sju jävulskt länge, 357:an är en av de bästa sågarna husqvarna har gjort enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för vedkapning?

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232961 Tänkte bara ge ett avslutande svar på en tråd som startades för länge sen, det tog sex år innan en egen såg inhandlades. Varför det tog så lång tid beror delvis på att jag byggde egen vedmaskin med max stockdiam på 36cm, resterande som inte gick in kapades med lånad Jonsered 2054, Hva351/353. Det har funkat tills nu, då jag fick hem 20m3 grovt.
Behövde kapa upp det i 110cm bitar och klyva i fyra bitar innan jag fick in det i maskin...
Alldeles för mycket arbete och tids åtgång, även om jag tycker det är kul att tillverka ved.

Så nu har jag införskaffat mig en riktig såg, Hva 373xpg.
Köpt av 80-90 här på forumet, en klippa till kille att göra affär med.

Mer säkerhetsutrustning ska införskaffas, byxor och visir bl.a.
Hittills har jag bara haft sågskyddsstövlar när det kapats, men med en sån här busig såg känns det som att man inte ska tumma på säkerheten.

Nästa investering blir att bygga en rejäl klyv, kommit över en hydraulkolv 110x60x2000mm
Slipper några kapningar och får bättre flyt i maskin med längre ved om jag får hem grovt igen...

Skulle bara tala om att jag köpt såg egentligen, men blev en hel historia.. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för vedkapning?

Hema  
#232962 Efter att ha läst tråden blev man lite sugen på att byta upp sig. Nu när jag kapade upp min björk på runt 60cm, så blev min 357:a med 18" tokvarm (eller jag har iaf inte upplevt sågen så varm innan), men så vart det ju nästan 30° ute också.. :)

En 372 verkar väldigt trevlig, får grattulera till köpet. Det hade fått bli en 372:a även för mig med 20", om nu inte 560:n kanske är ett bättre val...
Vad många inte verkar tänka på när man snackar längre svärd är ju att de oftast blir även bredare och det äter upp en hel del, så att svärdslängden inte blir si o så många tum längre än ett 13/15"-svärd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).