Traktorer och processorer

Rpm på kraftuttaget

10 inlägg 7476 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rpm på kraftuttaget

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86781 Jag har just skaffat en traktordriven vedprocessor och funderar på att driva den med 1000 rpm på kraftuttaget. Är det nån som har en aning vid vilket motorvarvtal man uppnår ca 480 rpm? Är det olika utväxling på alla traktorer, eller kan jag be nån med digital display kolla upp det åt mig? Är det utväxlingen linjär så man kan anta att om 1000 varv uppnås vid 2000 rpm på motorn, så uppnås 500 varv vid 1000 varv? Vad kan hända om man varvar vedmaskinens pump för mycket? Traktorn i fråga är en Deutz 7807



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rpm på kraftuttaget

axwell  
#86787 Titta på Yanmar-tråden så ser du hur mycket det skiljer på olika traktorer. Du får lita på "maskinistens" svar!!

Avatar Fallback

Re: Rpm på kraftuttaget

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86789 jag kör på 1000 varv me valtran på min japa vedmaskin, på den blir oljan varm om ja varvar för mkt, så nå 100 varv över tomgång så går det bäst, (runt 800 varv)... nu ska ja köra med en D-B från -65... den har 2 växlat kraftuttag få se hur det går;)... det är dock inte 1000rpm kan ja tro, men lite snabbare borde "hgväxeln" vara... sen på japan behövs bara 400 rpm på kraftuttaget men ja tror ja kör på mer när ja har valtran framför... som sagt varm olja kan det bli.... har du tempmätare på oljan så kolla på den när du testar dej fram....

Användarvisningsbild

Re: Rpm på kraftuttaget

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86798 Jag har funderat på att montera en cykeldator för att nyttja varvtalsmätningen som brukar finnas på dem.
Prisklass 100:- är ju nästan oslagbart?

Användarvisningsbild

Re: Rpm på kraftuttaget

stegmaster  
#86799 Kan rekomandera denne mätare som finns hos biltema. Denna er bra på att mäta alt som varvar, och priset er ju inte helt fel. Kjöpte den själv för att kontrolera rpm til vedmaskinen, då Deutz`n e lite hoppig i rpm mätaren.
Har ochså testat med en cykeldator, men tyckte det va svärt att få den att sitta ordentlig fast. Dessutan kan du mäta alt möjligt (som varvar) med denna prylen.
Bild

http://www.biltema.no/no/Kontor---Tekni ... llsteller/

Avatar Fallback

Re: Rpm på kraftuttaget

axwell  
#86808 Läste en amerikansk undersökning om varvtal på pto. Man ville ha ett korrekt varvtal för att få rätt frekvens och ström på elverk. Varvräknarna i de olika traktorerna kunde visa upptill 20% fel, har för mig att ingen visade riktigt rätt.
Den som har använt analoga stroboscope har troligen erfarit att man måste ha koll på vad som är rimligt.

Biltemas digitala kostar i Sverige 419 kr

Användarvisningsbild

Re: Rpm på kraftuttaget

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86812 SEK 419:- ink moms var ju faktiskt inte så jättedyrt.

Avatar Fallback

Re: Rpm på kraftuttaget

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86841 Ok, tack för svar. Provade idag med "snäppet över tomgång" och det funkade fint. Har dock inte en aning om hur mycket varv det var:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rpm på kraftuttaget

Torparn79  
#86850
JF skrev:Är det utväxlingen linjär så man kan anta att om 1000 varv uppnås vid 2000 rpm på motorn, så uppnås 500 varv vid 1000 varv? Vad kan hända om man varvar vedmaskinens pump för mycket? Traktorn i fråga är en Deutz 7807

utväxlingen brukar ju vara linjär..
problemet som kan uppstå när man ska köra 540 via 1000-varvet är att vridmomentet inte är det bästa..
jag brukar köra självlastarvagnen på 1000-varvet och sen knalla på låga varv och börjar det luta emot så märks det..
men att bara stå still och dra en vedmaskin borde ju gå kalas, du får ju ner soppaförbrukningen rätt rejält plus att det blir lugnt och skönt att slippa en motor som vrålar så mycket..

Avatar Fallback

Re: Rpm på kraftuttaget

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86922 Jag kör ca 900 varv på motorn då jag kör vedmaskin. Funkar utmärkt för mig. Har en MF 690 som drivkälla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).