Traktorer och processorer

MF 135a och huggarvagn?

53 inlägg 25853 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23373 Här har ni något att fundera på:

http://www.blocket.se/vi/15588830.htm?ca=8_s (observera grillstjärnan)

http://www.blocket.se/vi/15584511.htm?ca=8_s

Märkligt att två så ovanliga annonseras ut med fem timmars mellanrum.

Vilken skillnad det var på framnav, vad beror det på ?

.....utifall dom försvinner så var det två 4wd MF, en 165 och en 188

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23399 165:an är säkerligen importerad från Norge där vissa byggdes om till 4wd.

188:an är serietillverkad med 4wd och är egentlige inte så ovanlig, såldes totalt 800 188:or, men vet inte hur många som var 4wd.

Avatar Fallback
patgus  
#24334
Ernst skrev:MF 165 har alldeles för dålig frigångshöjd under draget för att vara trevlig i skogen. Min erfarenhet i alla fall.

8) det finns skogsdrag det tar inte mycket på höjden!!

Avatar Fallback
patgus  
#24341
PelleT skrev:Var och en har rätt till sin åsikt! Det lär vara relativt få som anser att en 165a är en bra skogstraktor idag. Men visst går det att köra ut virke med en.

Och jo, jag vet faktiskt vad jag talar om...
:shock: har du haft en eller???????

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24886 O ja.

Det var en på sitt vis en bra traktor, om än omodern redan då den köptes.
Med större däck så var den trevlig, men att köra i skogen... Visst, den är lätt och smidig, men har man inte salsgolv och inte drivkärra så blir man snabbt begränsad. Både med dragkraft och frigång.
Sedan har jag väl även andra minnen av den (minnen har en tendens att bli rosigare med åren...) konstant elfel någonstans, dåliga hydraulpumpar...

Avatar Fallback
s.ostergren  
#24990
Mangan skrev:
s.ostergren skrev:Jag har kört några år med en 135:a och en liten 4-tons källefall bakom och det ekipaget gick mycket bra i skogen bara piggkedjorna satt på, kranen var dock lite klen så den knäckte jag i tornet när jag körde lite för grova stockar men den funkade mycket bra till små gallring och ved.


Något i den klassen vore intressant för mig. Finns de fortfarande att få tag i (vagnen alltså)?


Nu är Källefalls minsta på 7 ton tyvärr, det var tydligen riv efter min vagn trots att den var trasig och utan ramstyrning vilket kan tyda på att det finns efterfrågan på småvagnar.
Jag kan tänka mig att 135:an klarar en något större vagn då jag har kört STORA lass med min lilla vagn. 135:an funkar i skogen men den är låg som många andra MF och man måste köra med insidan av skallen.

Avatar Fallback
patgus  
#25602
Ernst skrev:MF 165 har alldeles för dålig frigångshöjd under draget för att vara trevlig i skogen. Min erfarenhet i alla fall.

Köp ett skogs drag!!

Avatar Fallback
Polaris 500  
#41578 Hej grannen hade en mf 135 med en farma 3,8 ja testade kranen några gånger å den va inte stark men till ved körning är den nog perfekt framgången i skogen vet ja inte men kranen va bra.

Avatar Fallback

Re:

E-J Eriksson  
#41896
Dave skrev:Jag har som sagt tänkt att byta traktor inom dom närmsta åren med. Kommer väl lägga runt 60 tusen.
Funderar på volvo BM 650 eller liknande. Vad tycker ni man kan få för bra traktor för det priset?


För dom pengarna borde du kunna få loss en skaplig Belarus med fyrhjulsdrift från början- mitten av 80-talet. Betydligt mer att komma med i skogen än en 650.

Användarvisningsbild

Re: MF 135a och huggarvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41901 Gå upp en aning i pris och få en smäcker maskin som denna:
Bild

http://www.blocket.se/vi/19169959.htm?ca=1_8_s

Användarvisningsbild

Re: MF 135a och huggarvagn?

stegmaster  
#41916 slurfi, jag fatter inte hur du kan rekomandera ford 3930 til skogskjøring, min granne har en 4630 med større hjul en den annonserade traktoren og disse har inte markfrigang als, har inte metermålt avstande men sammenligent med min valmet må det vara ca halva avstandet. Han har blitt hektad av røtter bak med lyftkroken opp til flere ganger, der jag passerar med god avstand

Användarvisningsbild

Re: MF 135a och huggarvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41924 Det är möjligt att Valmet är högre under, men det är inte det enda argumentet för en traktor isf skulle alla
traktorer göras jättehöga.
Jag gillar Ford, men har kört diverse andra märken hos bönder och har aldrig gillat Valmet.
Sen kanske han ska göra mer än köra i skogen, så då kanske han har andra preferenser?
3930 liknar mkt en 4100 och en sån har jag kört mkt i skog, trevlig traktor.

Användarvisningsbild

Re: MF 135a och huggarvagn?

stegmaster  
#41986 ber om orsaking slurfi,men jag trodde den her tråden var om traktor med skogsvagn? (och då blir det lite kjøring i skogen eller?)
At du inte giller valmet er ok nog, men at den duger best av traktorer idag til skogkjøring står jag på.
Her i Norge er det den enda du får kjøpa med skogshytt frabrikkmontert, och det er inte bara markfrigang ,men ochså en slett
underside som galls vid skogskjørning. Men jag mener heller inte at trakorer skal byggas høgast møjlig, men jag sier bare hva jeg synes funker best i skogen

Avatar Fallback

MF 135a och huggarvagn?

Janne A  
#84301 Hej.
Jag har en MF 135 -76 årsmodell.
Satt på en retur till hydraliken när jag köpte en ny Farma 3.8 år 2008.
Det är den minsta av deras huggarvagnar. Jag fick slipa ur hitchkroken lite, plus
lite bearbetning med vinkelslip på vagnskroken. Den var lite för grov för 135 ans hitchkrok.
Nu fungerar det alldeles utmärkt.
Jag har den till eget ved som jag hämtar i skogen, ligger 1,3 mil från hemmet.
Det fungerar bra eftersom det är multipower på den.
135 an är utmärkt till detta, hydraliken klarar kranen utan problem och traktorn vänder på
en femöring, så utmärkt att kryssa mellan tallarna.Jag lastar ca 6-7 kbm på vagnen.
Vänligen Janne Ahlström
Roma Gotland

Avatar Fallback

Re: MF 135a och huggarvagn?

Tall  
#86748 Visst är den kanon,har precis likadan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).