Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56853 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nolltax AB  
#86702 Det senaste utklipp från: http://www.nordulv.se/Dvargbandmask.htm.
Läst om pojken som ropte varg en gång för mycket.....?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86704 Jag har läst en del av materialet på sidan som Nolltax länkade till. Det är många saker där som gör mig osäker på deras syfte med att lägga upp materialet.

Materialet är hämtat från NORDULV om vilka man kan läsa följande på deras sida:

"Förening

Föreningens syfte är:

a) att genom riktade aktiviteter påverka såväl myndigheter som allmänhet i de skandinaviska länderna och därigenom förbättra villkoren för de skandinaviska rovdjuren, främst vargen;
b) att värna om de urgamla skandinaviska rovdjurens ursprungliga och naturliga miljö, främst med inriktning på varg, och att på andra sätt främja dessa djurs existens som en del av det naturliga kretsloppet, samt säkerställa djurens självklara och urgamla plats i den skandinaviska faunan och de skandinaviska skogarnas ekosystem;

c) att på olika sätt verka för att i så stor utsträckning som möjligt skydda stammarna av skandinaviska rovdjur från mänsklig påverkan; samt

d) att skapa förståelse och acceptans för att de stora rovdjuren har en naturlig plats i vår gemensamma natur

Föreningens mål är:

a) att de skandinaviska stammarna av rovdjur ska få sköta sig själva enligt naturens lagar, med så lite mänsklig påverkan som möjligt;

b) en bred acceptans för de stora rovdjuren som en naturlig del av den gemensamma skandinaviska faunan; samt

c) att de skandinaviska rovdjursstammarna uppnår en sådan storlek och genetisk variation att de på god vetenskaplig grund kan anses långsiktigt livskraftiga.
Föreningen startade sin verksamhet med att under våren 2003 utfästa en belöning för att få in tips om tjuvjakt på varg. Av de tips som vi fick in och lämnade till polisen var det tre som bedömdes som så intressanta att de lämnades vidare till åklagare.

Föreningens metod för att uppnå detta är:

a) att värna om naturen, den biologiska mångfalden och det naturliga kretsloppet;

b) att arbeta för att starka och livskraftiga stammar av de skandinaviska rovdjuren etableras där djuren så själva väljer;

c) att arbeta för att avslöja och i möjligaste mån förebygga miljöbrott, och särskilt sådana som berör starkt hotade arter som till exempel varg;

d) att främja kunskap om naturen, de stora rovdjurens (främst vargens) livsbetingelser samt den miljö dessa lever i; samt

e) att främja åtgärder som syftar till att på ett effektivt sätt minimera skador på husdjur och tamdjur inklusive ren.

Organisationen skall ha en kort beslutsprocess för att möjliggöra att riktade insatser genomförs med kort varsel."


Jag tror inte att detta är en organisation som objektivt redovisar fakta. De liksom flertalet sidor på nätet som arbetar mot vargen är inte opartiska, därför tvivlar jag på den fakta som återges.
På sidan hävdas det att rävens bandmask skall vara mycket farligare än hundens. Detta är ett klassiskt propagandatrick för att blanda bort fakta.
Allt enligt standard 1A:

Hitta något som redan finns nära den som tvivlar(läs räv)och som den tvivlande inte finner vara ett hot, tala sedan om att den (räven) är långt farligare än i detta fall vargen och du skall se att opinionen sakta men säkert viker in på ditt spår.

Famag skrev:Det kommer att ta sin tid innan parasiten sprids, och blir allmän.
Vi kan nog plocka bär i många år ännu.
Samtidigt så varför har man inte maska av vargarna, de flesta har hanterats genom märkning osv.
Det är ett jävla pådrag av myndigheterna i bland, och i bland inte alls.


Jag tror också att vi kan plocka bär i många år ännu, men sedan då när vi inte kan det?

Vem skall vi vända oss till då för att få allt tillrättat, betvivlar att Nordulv ställer upp i det läget.
Som det ser ut nu överväger nackdelarna med varg med råge fördelarna.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Skogshuggarn  
#90268 Kommande söndag (2á maj), sänds ett intressant program, fr "Dokument Inifrån" gällande varghatet på landsbygden,,,,,

Länk/"Vargkriget":

http://svt.se/dokumentinifran

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Skogshuggarn  
#90284 Intervju med journalisten bakom dokumentären "Vargkriget",,,,

http://svtplay.se/v/1984739/gomorron_sv ... vargkriget

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90556 Efter att ha sett dokumentären så vet jag inte vad jag ska tycka om den, det förekommer säkert tjuvjakt men på det här sättet?
Känns som att det var för mycket "Rambo" över programmet, vem vill tex skjuta nåt djur på 120m med avkapad pipa? Man vill väl isf snarare ha lång pipa och ljuddämpare på det om man är ute o tjuvjagar?
Dessutom hade de vanliga kikare och påstod att de jagade på nätterna. :???:

Det där med förgiftad åtel är ju iaf sant och det är helt åt h*****e, det är fler djur än vargen som äter av det där och sen tar det ett bra tag innan de dör (svärföräldrarnas hund dog av glykolförgiftning, tog flera dagar), de som lägger ut åtlarna verkar inte ha mycket att tänka med.

Nåja, så infekterad som den här frågan är så lär det inte komma några neutrala program om det.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nordjämten  
#90612 Själv vet jag inte om jag ska tro eller inte tro på "dokumentären" som gick igår på teven. Vissa saker är jag mycket skeptiskt till och dessa är förmodligen påhittade...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

alias  
#90614
Nordjämten skrev:Själv vet jag inte om jag ska tro eller inte tro på "dokumentären" som gick igår på teven. Vissa saker är jag mycket skeptiskt till och dessa är förmodligen påhittade...


Är det måntro så att "Dunderklumpen" har hittat hit från Jaktsnack.se?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nordjämten  
#90633
alias skrev:
Nordjämten skrev:Själv vet jag inte om jag ska tro eller inte tro på "dokumentären" som gick igår på teven. Vissa saker är jag mycket skeptiskt till och dessa är förmodligen påhittade...


Är det måntro så att "Dunderklumpen" har hittat hit från Jaktsnack.se?

MVH
Alias


Det är väl ingen omöjlighet... :wink: Är man skogsintresserad, så är man. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Skogshuggarn  
#90707
Nordjämten skrev:
alias skrev:
Nordjämten skrev:Själv vet jag inte om jag ska tro eller inte tro på "dokumentären" som gick igår på teven. Vissa saker är jag mycket skeptiskt till och dessa är förmodligen påhittade...


Är det måntro så att "Dunderklumpen" har hittat hit från Jaktsnack.se?

MVH
Alias


Det är väl ingen omöjlighet... :wink: Är man skogsintresserad, så är man. :mrgreen:


Robsoftmedlem?,,,,,

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nordjämten  
#90778
Skogshuggarn skrev:
Nordjämten skrev:
alias skrev:
Är det måntro så att "Dunderklumpen" har hittat hit från Jaktsnack.se?

MVH
Alias


Det är väl ingen omöjlighet... :wink: Är man skogsintresserad, så är man. :mrgreen:


Robsoftmedlem?,,,,,


Jajjemen, hur som så är det inte mig och mitt första inlägg som skall kommenteras utan vargjakt.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91554 Imorse blev en ung varg på jakt efter eget revir påkörd ca 5km öster om Sandviken, så nära tror jag inte att vi har haft varg förut utan det närmsta reviret är 2-3mil bort.

Konstigt att den gick just här mellan Gävle och Sandviken, när det finns gott om glesbefolkade skogar i alla riktningar. Är de skogarna redan upptagna av andra vargrevir tro?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114526 Idag är det vargjakt. Tallägares bästa vän lär få bita i gräset/snön :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114544
Röjkvist skrev:Idag är det vargjakt. Tallägares bästa vän lär få bita i gräset/snön :wink:


Nå, det är inte så många i varje fall så det fortsätter nog vara klent med älgskador här i varje fall. Är visst en 4-6 vargar i det reviret som min skog ligger i.

Det jag inte förstås är varför inte de nya som ska planteras in planteras i Småland eller så.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114652 Lite långt mellan Småland och Dalarna om man vill ha in nya friska gener. Däremot skulle man ju kunna flytta ett gäng plus någon ny finsk ner till hit. Fördelar: minskat älgbeståndet och folk kommer att hålla sina hundar kopplade. Nackdelar: Arga jägare :wink:

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

alias  
#114683
Uvskogen skrev:
Röjkvist skrev:Idag är det vargjakt. Tallägares bästa vän lär få bita i gräset/snön :wink:


Nå, det är inte så många i varje fall så det fortsätter nog vara klent med älgskador här i varje fall. Är visst en 4-6 vargar i det reviret som min skog ligger i.

Det jag inte förstås är varför inte de nya som ska planteras in planteras i Småland eller så.


Vi är inte giriga av oss, behåll ni denna "mirakelkur" mot betesskador uppe "bland fjolgnissel och knätofsar".

För egen del är det inte minskande älgtillgång som oroar. Det är främst risken att inte kunna plocka svamp och bär i markerna utan risk för att drabbas av inälvsparasiter som dvärgbandmask och dylikt, samt att "den enda riktiga jakten" - jakt med hund på småvilt och gris - riskerar att bli lidande om folk inte vågar släppa sina hundar.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).