Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56860 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nolltax AB  
#85581 Ej läst strängen... 9 sidor skjut eller anti.
Grannen tjötar över en räv på min mark springer kring.
-Den måste vi panga på enär den tar en massa rådjurskid, är hans argument.
-Det är väl bra, är mitt svar. Ty det minskar ju antalet viltolyckor i trafiken.
Kollegan min är en skjutglad individ.
Hans argument är att vi måste panga på rovdjuren ty eljest blir ju bytesdjuren utrotade.
Om så vore så undrar jag vad vikingarna levde på...?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nolltax AB  
#85583 Å minken. Ett gissel det är, absolut.
Men... jägaren står med minkfälla i famn å enda argumentet han har är att minken utrotar såväl kräfta såsom sjöfågel.
Vi har jagat mink runt sjön i över femtio år. Jag har suttit på holme å matat minkunge med braxen till å med.
Å vi har fågel. Vi slänger ut ett gäng burar å drar upp några kilo kräfta å fyllnar till....
En gång drog jag upp en kräftbur med en död mink inuti. Nästa bur gav några kräftor.
Mycken yl för ingenting känns det som....

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nolltax AB  
#85586 Tänkte notera jägarkursen jag hoppade av, men den skrivit om jag gjort allaredan har.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85592
Nolltax AB skrev:Tänkte notera jägarkursen jag hoppade av, men den skrivit om jag gjort allaredan har.



Äh, kom igen, vad var det med den kursen? :wink:

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nolltax AB  
#85597 Rovfågel, vilken minns jag ej. 5000 par fanns det visst.
Den var man i princip skyldig panga på ty den slog en massa sjöfågel.
Typ utrota likt minken, sa kursledaren helt allvarligt.
Åsså knallar man iväg med spö i hand till favvoklippan å den är fullskitad med sjöfågelvisitkort.....
Minken prasslar i vassen å fågeln hovrar i skyn.....

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nolltax AB  
#85599 Fast det som skar sig var iofs rådjur, hö å inget vatten.... Aldrig varit populär på kurs....

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86368 Det har hittas en ensam omärkt varg (levande) utanför Kilafors.
Länsstyrelsen i Gävleborg har gott om slantar tydligen, de jagade den med helikopter en hel dag för märkning.
Dessutom övervägs förbud mot bärplockning inom det så kallade Galven reviret.
Av länsstyrelsen.
Varg är tydligen bärare av dvärg band mask.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86369
Famag skrev:Dessutom övervägs förbud mot bärplockning inom det så kallade Galven reviret.
Av länsstyrelsen.
Varg är tydligen bärare av dvärg band mask.


Hur skulle ett sådant förbud kunna övervakas?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nolltax AB  
#86370 Slår man ihop trenne ord å gör ett litet sök så sprider tydligen räv å hund nämnda mask i första hand.....
I förlängningen såklart även varg, och enär vi ej är immuna så torde även vi sprida sagda mask....

Människojakten 2020?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86418 Sverige och Norge är tydligen fri från inälvsparasiten, för närvarande.
Kommer den in så blir naturligtvis räv och hund smittspridare.
Bärplickningsförbudet kan väl knappas kontrolleras, hur det efterlevs.
Bara konstigt att inte djurens rätt, skogens vänner, artdatabanken, något allemansrät förbund, SNF
Stövarklubben, älghundensvänner, bäruppköpare och allt vad som finns med skogen som intresse, reagerar :lol:
Förresten vildsvina kommer nog också att bidra, vad tiden lider.
Därigenom kommer det snabbare till människan, via ex potatisland och trädgårdar.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86527 Eftersom sverige är/har varit fritt från sagda parasit, utom i de områden där man redan har satt ut varg, har detta inte varit ett problem tidigare. Med erfarenheter från tidigare försök med varg vet vi att parasiten kommer att sprida sig. Precis som det skrivs här ovan kommer det att fortsätta även med andra djur än varg, räv och hund. Det kan vara på tiden att vi funderar igenom mer än bara "för eller emot" aspekten av detta problem. Jag tror inte ens att den som ivrigt förespråkar varg tycker att det är ok att inte kunna vara ute i skog och mark med barn och hund och plocka bär om hösten.

Priset för vad en vargstam kostar har aldrig ordentligt redovisats. Försök har gjorts men inget som tar med helheten. (läs tidigare i tråden om vad en varg kostar i kött/år)

De som jagar har sina argument , men de som bara tycker att vargen är ett trevligt inslag i vår fauna kanske skall fundera över hur det känns när man inte längre kan vara ute i vår natur utan att känna otrygghet inför vad som finns på bär och grenar.

Och hur skall staten hantera problemet med att det finns massor med folk som jobbar och har sin fritid i skog och mark med tanke på parasiten?
Det blir en hel del sjukvårdskostnader här. Vem ersätter dem?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86534 Svårt även för den största förespråkare av varg, att få med alla aspekter som vargen medför.
Är heller inte övertygad om det tas hänsyn till alla aspekter.
Del pga av ovilja, men även av kunskapsbrist.
Ska vi nu ha varg, som det läggs ut pengar på, märkning, sändare, dna prover särskild personal.
Så kan man väl avmaska också, via åtel eller i samband med märkning.
De är inte flera än att det är möjligt.
Innan vi har en ny inälvsparasit spridd i landet.
Jordbruksverket skyller i från sig, vilda djur, behöver SJV inte bry sig i att sprider ny parasit.
Generaldirektör borde man vara, då har man alltid en paragraf att gömma sig bakom!

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86675 Hur farlig är den där masken?

Tänkte på att eftersom varenda mårdhund som kommer över gränsen får/ska skjutas pga en minimal risk för rabies så bör de (jorbr verket) väl vara intresserade av att förhindra parasiten också?

Varför har man inte skrivit i kvällspressen om vargarna som smittbärare?
Är det så illa att vi och våra husdjur riskerar hälsan och att bären blir oätbara pga en enda djurart så lär jag revidera min åsikt om vargen, hitills har jag tyckt att vi gott kan ha lite varg...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86696 Det kommer att ta sin tid innan parasiten sprids, och blir allmän.
Vi kan nog plocka bär i många år ännu.
Samtidigt så varför har man inte maska av vargarna, de flesta har hanterats genom märkning osv.
Det är ett jävla pådrag av myndigheterna i bland, och i bland inte alls.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Nolltax AB  
#86701 Haft räv uppå höskulle. Betvivlar återfinna varg där.....

Slutsats:


E. granulosus, hundens dvärgbandmask

Kan smittas via hunden och kattens avföring till människor. Sprids inte mellan människor.
Eftersom blåsorna med masklarvarna blir inkapslade är risken att de sprider sig till andra ställen i kroppen begränsad. Därmed är även smittans påverkning begränsad.
Masken har en stor utbredning i Europa och är vanligt förekommende hos hundar och kattar.
I Sverige har redan flera smittfall upptäckts, bland annat hos slaktade renar, importerade hästar och illegalt importerade och oavmaskade hundar och även katter.
Det är därför viktigt att avmaska framför allt hundar och kattar som har vistats utomlands eller som importeras.
Chansen att en varg tar med sig E. granulosus ifrån östra Finland, där den förekommer, är möjlig. Betrakter man dock smittprocenten och antalet vargar som lyckas passera renbältet är risken mycket liten. Det är absolut viktigare att satsa på till exempel illegalt importerade, oavmaskade hundar från öst Europa.

E. multilocularis, rävens dvärgbandmask

Kan smittas via rävens avföring till människor. Sprids inte mellan människor.
Blåsorna som formas i levern och lungorna på mellanvärden inkapslas inte, så infektionen sprider sig genom kroppen och orsakar stor skada.
Risken för rävens dvärgbandmask att nå Sverige på naturlig sätt (via räv) är mycket liten på grund av en begränsad geografisk utbredning och rävens rörelsemönster.
Det händer dock att hundar och katter bär smittan och därför är det viktigt att de djur som vistats utomlands eller importeras avmaskas.
På grund av att masken aldrig har anträffats hos värddjur i Finland och Karelen är risken att vargen tar med E. multilocularis på sina vandringar till Sverige ytterst osannolik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).