Arbetskläder för skogen

CE-märkning i hjälmen

16 inlägg 26136 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

CE-märkning i hjälmen

selsmoran  
#86298 Hej.

Har en Huskvarna-hjälm med CE-märkning som jag inte kan tyda.
Klockan i märkningen pekar på 8 och på botten står två nollor
på var sin sida om visaren.
Vad betyder det?
Är det att hjälmen är tillverkad augusti 2000?

Hur länge håller hjälmen?
Efter hur många år byter ni ut era hjälmar?

Tacksam för svar.



   TS
Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

Nonkan  
#86300 Augusti 00 är den tillverkad.

Hjälmen ska bytas efter 5 år, oftare om du använder den mycket. Sätt den mellan låren och tryck ihop, spricker den eller är väldigt lätt att klämma ihop kant till kant ska den bytas.

För privat användning är det självbevarelsedriften som avgör när du byter, i yrkesanvändning är det reglerat i lag.

Användarvisningsbild

Re: CE-märkning i hjälmen

selsmoran  
#86301 Hej.

Tack för snabbt svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: CE-märkning i hjälmen

Fiat 4WD  
#86305 Dagens!

Märkning som nämn s gäller generellt för plast och glasfiberarmeradde plastdetaljer.
År-månad.

Å precis som Nonkan sa så är det 5 år som gäller enl. lag.
Har du smällt hjälmen å den fått en spricka nånstans --> BYT. Hållfastheten försämras snabbt av tex kantsprickor

Anders

Användarvisningsbild

Re: CE-märkning i hjälmen

selsmoran  
#86315 Hej igen.

Testade genom att, med hjälmen mellan benen, trycka så hårt jag orkade
och den sprack inte och gav inte med sig.
Jag är normal-stor till växten och normal-stark.
Kanske överkurs för amatör att byta ut den? ....eller...
Jag använder såg och hjälm till att fixa ved att elda med i huset
och nån gång då och då hjälper jag grannar med avverkning.
Vad tycker du?
Skall jag köpa ny hjälm i alla fall?

   TS
Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

Robertberg  
#86317 Så länge hjälmen inte knakar/spricker när man klämmer ihop den är det safe.

OT:
På sågdunkarna står det ett sista användningsår, en arbetskompis hade 2000 på sin och var stolt över det, sen kollade jag på min och såg att min hade sista användningsår 1998, då blev han lite besviken :(

Användarvisningsbild

Re: CE-märkning i hjälmen

selsmoran  
#86318 Hej.

Tack för snabbt svar.

Vad säger du om det där med nack-skydd?

På bilderna,i sajberrymden, där man köper hjälmar syns den inte men på
kursen "Säker skog" så hade föreläsaren nack-skydd monterat på sin
hjälm.

   TS
Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

Robertberg  
#86328 Jag har nackskydd, är väl mest när det är snö på träden och när det regnar som det behövs, men det är enligt mig inget som stör på något sätt när det sitter på.

Testa vet ja! Vill du inte ha det är det bara att plocka av, tar inte lång tid.

Håller du på att ta motorsågskort nu?
Vart i landet håler du hus?

Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

axwell  
#86359 Det finns ingen lag om bäst före datum på hjälmar, var har ni läst det? Det är i första hand UV-ljuset som bryter ned plasten/glasfibern. Tillverkarna rekommenderar att de inte skall användas utomhus i dagsljus mer än fem år.

Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

Nonkan  
#86360
selsmoran skrev:
På bilderna,i sajberrymden, där man köper hjälmar syns den inte men på
kursen "Säker skog" så hade föreläsaren nack-skydd monterat på sin
hjälm.


Åker du på en säker skog-träff i butik blir nog hjälmen utdömd vid säkerhetskontrollen, även om den verkar säker. De brukar gå efter lagen, men lite mjukare. 5 år övertid tycker de nog är på gränsen, även om hjälmen är funktionell.

Nackskydd tycker jag är riktigt gött, inte så kul med snö/regn i nacken. Men den har ingen säkerhetsfunktion ö.h.t.

En intressant grej med CE-märkning är för övrigt att den bygger på självkontroll. Det är bara ett papper som tillverkaren skriver på. Det är inga problem så länge allt funkar, men ingen garanti för säkerheten då ingen kollar det förrän någon faktiskt skadar sig.

Det är bra att kolla om utrustningen har en märkning från ett oberoende institut också, HVA använder EuroTest och Stihl kör med GS (beprövad säkerhet på tyska). Då kan man vara mer säker på att det är säkert helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

axwell  
#86417
Nonkan skrev:De brukar gå efter lagen,


Vilken lag???

Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

Nonkan  
#86457 Alltså, de går efter samma krav som ställs på utrustning för yrkesanvändning, även om det ofta är privatpersoner som kommer på säkerhetsträffarna.

Dom här är väl tillämpliga, finns på www.av.se

Användning av motorkedjesågar och röjsågar AFS 2000:2
Maskiner och vissa andra tekniska anordningar AFS 1994:48
Användning av arbetsutrustning AFS 1998:4
Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:3

Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

axwell  
#86481 Att arbetsgivaren är skyldig att hålla med hjälm och kontrollera att den används var inget nytt. Det är så mycket text att jag inte har hittat där det står att hjälmen inte får användas efter fem år. Skall läsa vidare en annan dag.

På Peltors hemsida har jag tidigare hittat info. om att det inte finns någon lag om ålder, söker vidare där också.

Avatar Fallback

Re: CE-märkning i hjälmen

Nonkan  
#86483 Hmm. Du har nog rätt när jag själv läser lite noggrannare. Mycket text som sagt. Det enda som egentligen står är t.ex. att tillverkaren inte kan garantera säkerheten efter 3 år (Björnklader). På Peltor hittar jag inget mer än att hjälmen åldras och inte får vara för gammal. Lätt det här.

Det skyddsombud hos större kunder hos oss, och även tillverkare säger är 5 år, men det är nog även det rekommendationer, även om t.ex Husqvarnas instruktörer säger att "lagen säger 5 år".

Det har nog blivit så inom branschen att rekommendationen har uppdaterats till lag, utan att ha riktigt på fötterna.

Som jag fattar det är det "använd en godkänd hjälm, och är den inte godkänd är det ditt problem som arbetsgivare, men det löser du nog på något sätt" som gäller. Spännande. Sunt förnuft ska nog råda och det brukar ju gå bra när det är saker som kostar pengar...

Jag skulle vara intresserad av att forska mer i det, gärna genom att läsa EN397 som är standarden. Dock verkar bara pdf om det finnas för köp till ett pris i trakterna av 70€ + moms och det tycker jag inte är värt pengarna, då erkänner jag hellre att jag hade fel :)

Användarvisningsbild

Re: CE-märkning i hjälmen

Torparn79  
#86512 nyare Peltorhjälmar sitter det ju en UV-mätare på..
där ska man se hur plasten har blivit påverkad..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).