Skogsmiljö och Trädlära

rådjur i trädgården :)

14 inlägg 10118 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

rådjur i trädgården :)

robinhallen  
#81587 hej! min familj har under vintern fått besök av ett rådjur 2-3 gånger om dan han äter upp fågel maten som ligger på marken. men han har inte rört morröterna, potatisen, äpplena, brödet mm vi gett han. va har ni tips på nåt enkelt som passar dem? kanske bara ska lägga ut fågel mat på marken åt den för vi tycker så synd om den.
så tips på mat till dem vore fint :P
tack på förhand! :grin:

är ny på forumet så ursäktar om detta inlägg ligger fel



   TS
Användarvisningsbild

Re: rådjur i trädgården :)

Elias  
#81589 Min farfar matade alltid med renfoder, det tyckte de om. Annars så tyckte de om sädesslaget korn. Annars så vet jag inte riktigt

Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

axwell  
#81593 Om du vill rådjuret väl, se till så att det inte kan komma åt det som är vid fågelbordet. Det är vanligt med salmonella bland småfåglar och det inte säkert att rådjuret klarar av en sådan smitta om ni har lika jobbig snö som här.
Lura inte djuret att korsa någon hårt trafikerad väg, mata hellre inne i skogen. Tror att de måste vänja sig från hösten för att tillgodogöra sig tex. hö.
http://dagbladet.se/djurnatur/1.1700379

Ps. inget hö det tål de inte!!
Senast redigerad av axwell ons 10 feb 2010, 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

Tosca  
#81604 En rekommendation som jag hörde på lokalradion är att undvika torrt hö, det är bättre att använda ensilage.
Inte heller helsäd är bra, den ska krossas först.
Avrens från rensverket vickade farfar ut i en skogsbacke, det var populärt bland rådjuren. Jag antar att ogräsfrö och boss liknar den ordinarie födan vintertid.

Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

robinhallen  
#81682 tack för svaren :) vägen är inte trafikerad kör nästan aldrig nån :) en vän sa att de äter havregryn men vågar inte ge dem de om de skulle svälla i magen? vad är boss för nåt? går de köpa på en vanlig ica affär? men nu under middag var han framme och tog sig en halv potatis som låg kvar sen igår. finns det risk att han fortsätter komma undersommaren med? för de vore ju inte så bra...

   TS
Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

Tosca  
#81692 Havregryn är krossad havre, är väl lite dyrt att ge dem det men det fungerar utmärkt. Ingen risk för magsvällning om du lägger ut lite lagom i taget.
Boss är det skräp som följer med när man tröskar, mindre strådelar och i förekommande fall andra ogräsdelar.

Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81882 Brukar ha en ko på besök som alltid har tvillingkalvar. Men i år verkar en ha gått åt under jakten.
Bild

Användarvisningsbild

Re: rådjur i trädgården :)

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86226 ensilage, renfoder, sönder hackade sockerbetor, havrekross gillar dom.

Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

axwell  
#86397 Funderar på en ny tråd Rådjur ur trädgården, är lindrigt sagt less på rådjursskit överallt.

Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86398
axwell skrev:Funderar på en ny tråd Rådjur ur trädgården, är lindrigt sagt less på rådjursskit överallt.


Var det inte Runar o Carola som hade en bra lösning på detta?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

axwell  
#86408 Ja en riktigt radikal lösning, jag har nog inte råd med en advokat i den klass som Runar kan betala.

Avatar Fallback

Re: rådjur i trädgården :)

Dexxaz  
#86416 Har funderingar på att bygga en mjärde av viltstängsel och vässa kniven 😈 .....plats i frysen finns det.

Skämt åsido, det är tråkigt att buskar o rabatter betas varje sommarnatt, rottisen jag har väsnas så förbannat när det är besök hos oss...

Släpper jag ut henne så är det lugnt nån vecka,hon ser till att dom lämnar tomten med blixtens hastighet men sen tappar hon intresset fort, tackolov.... :mrgreen: :mrgreen: Gäller även grannens boskap när han har lösdrift i byn.....

ps. Hon har samma ideer om svamp o bärtjyvar och annat löst folk.... :lol:
tur att man bor på en återvändsgränd, ingen har anledning att passera vår tomt....

Användarvisningsbild

Re: rådjur i trädgården :)

halvproffs  
#86449 Problemet med rådjur kommer säkert att minska efter den här vintern. 3st har dukat under här i närheten.

Användarvisningsbild

Re: rådjur i trädgården :)

Skogshuggarn  
#86460 Någon som kan tipsa om en riktigt bra foderautomat anpassad för rådjur?, eller känner till märket/firman "Accufeed II" från "THORSJÖ AGRAR AB"?.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar