Verkstan

Arbetsljus

21 inlägg 8761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbetsljus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86304 Kontaktade Xenonkungen och de menade att man måste prova byta emellan för att kunna utesluta sig fram
till vad som är problemet, ballast eller lampa.
Den andra lampan vill jag inte öppna igen, men jag har en annan jag ska skruva lös och testa med.
Jag provade med amptången för att se belastningen, men den gör inget utslag överhuvudtaget, det är väl för små strömmar.
Jag provade med värmepistolen och då visade den 6A och det stämmer nog för värmepistolen
är märkt 1600w och 6A motsvarar ca 1400w, skalan är upp till 200A eller upp till 1000A så jag
skulle behöva en känsligare amptång.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Arbetsljus

axwell  
#86314
Slurfi skrev:Jag provade med amptången för att se belastningen, men den gör inget utslag överhuvudtaget, det är väl för små strömmar.


Klarar din tång sån ström?

Avatar Fallback

Re: Arbetsljus

bgs  
#86325
Slurfi skrev:Kontaktade Xenonkungen och de menade att man måste prova byta emellan för att kunna utesluta sig fram
till vad som är problemet, ballast eller lampa.
Den andra lampan vill jag inte öppna igen, men jag har en annan jag ska skruva lös och testa med.
Jag provade med amptången för att se belastningen, men den gör inget utslag överhuvudtaget, det är väl för små strömmar.
Jag provade med värmepistolen och då visade den 6A och det stämmer nog för värmepistolen
är märkt 1600w och 6A motsvarar ca 1400w, skalan är upp till 200A eller upp till 1000A så jag
skulle behöva en känsligare amptång.


Det är inte så att din är gjord för växelström, då går det inte mäta likström. Men det finns de som klara både och, men den måste då stå på likström om det ska funka :)

Användarvisningsbild

Re: Arbetsljus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86327 Jag mätte ju på växelströmmen, gjorde en adapter med separat fas och nolla så jag fick
in tången emellan och mätte hur mkt 230V~ ström som gick till spänningsomvandlaren.

Avatar Fallback

Re: Arbetsljus

bgs  
#86332
Slurfi skrev:Jag mätte ju på växelströmmen, gjorde en adapter med separat fas och nolla så jag fick
in tången emellan och mätte hur mkt 230V~ ström som gick till spänningsomvandlaren.


Okej, då ska det fungera, men det kan vara så som du säger att att den drar för lite för att det ska ge utslag.
Senast redigerad av bgs tis 23 mar 2010, 15:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Arbetsljus

axwell  
#86357 Köp en tångamperemeter för både AC/DC nästa gång du besöker Biltema, mellan 400 och 500 kr inkl. multimeter. De flesta måste nollställas direkt före DC-tångmätning gäller även de mycket dyrare. Men det går bara att mäta före ballasten, tången klarar inte den höga spänningen efter.

Slurfi skrev:Jag provade med amptången för att se belastningen, men den gör inget utslag överhuvudtaget, det är väl för små strömmar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).